Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Amir, inte Shirin - läsförståelse"

Från Skolbok

m
m
 
Rad 109: Rad 109:
 
4: Att läsa '''bortom raderna''' innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text
 
4: Att läsa '''bortom raderna''' innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text
  
A: Varför väljer Shirin att se ut som en pojke efter flykten? = i ett muslimskt land med sharialagar, som Afghanistan, är straffet för homosexualitet hårt. Om de två vill överleva måste en av dem verka vara en pojke.
+
A: Varför väljer Shirin att se ut som en pojke efter flykten? = Det står "Amir vill fortsätta vara en pojke, att vara pojke innebär att vara fri. Att vara pojke innebär att vara en medmänniska" och dessutom är det så att i ett muslimskt land med sharialagar, som Afghanistan, är straffet för homosexualitet hårt. Om de två vill överleva måste en av dem verka vara en pojke.
  
 
B: Varför hjälper "farbrorn" Shirin och Maryam att fly? = troligen för att "farbrorn" ger de två det liv hon själv aldrig fick.
 
B: Varför hjälper "farbrorn" Shirin och Maryam att fly? = troligen för att "farbrorn" ger de två det liv hon själv aldrig fick.

Nuvarande version från 22 maj 2022 kl. 10.48


Amir, inte Shirin


Av Moa Husseini


Novelltexten är copyrightskyddad men ligger ute på "Sörmlands nyheters" hemsida:
https://sn.se/nyheter/nykopingstjejen-moa-husseini-skrev-basta-novellen-har-kan-du-lasa-amir-inte-shirin-sm4681883.aspx

1: Ta reda på vad orden i texten betyder innan du läser texten så förstår du den bättre. Använd: svenska.se, ordbok, Wikipedia eller Wiktionary.

tolerans =
försörja =
behag =
trubbel =
peruk =


2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:

A: Shirin "får gåshud", men vad innebär det?

B: Varför uppfostrades Shirins "farbror" som en pojke fast det var en flicka?

C: Shirin är 17, hur gammal är den man som hennes pappa bestämt att hon ska gifta sig med? Och hur många fruar har han sedan tidigare?

D: Varför har inte Shirins mamma varit med och bestämt vilken man Shirin ska gifta sig med?

E: Hur ser Shirins flickvän ut?


3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.

A: Vilken religion har Shirins familj?

B: I vems hus befinner sig Shirin när hon påbörjar sin flykt?

C: Vilket kön identifierar sig Shirin som?


4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text

A: Varför väljer Shirin att se ut som en pojke efter flykten?

B: Varför hjälper "farbrorn" Shirin och Maryam att fly?


5: Öppna frågor saknar ett rätt svar, man kan bara diskutera kring dem.

A: Sista raden: "Nu har de varandra, och då har de hela världen i händerna.", men vad menas med det?

1: Ta reda på vad orden i texten betyder innan du läser texten så förstår du den bättre. Använd: svenska.se, ordbok, Wikipedia eller Wiktionary.

tolerans = att respektera andras åsikter eller beteenden trots att man kanske ogillar dem
försörja = att tjäna pengar till mat och bostad för sig själv och/eller familjen
behag = en känsla av tillfreds­ställelse och väl­befinnande
trubbel = svårigheter eller besvär
peruk = löshår, istället för eget hår om det saknas


2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:

A: Shirin "får gåshud", men vad innebär det? = att man ryser till, av obehag i detta fall, så att huden knottrar sig.

B: Varför uppfostrades Shirins "farbror" som en pojke fast det var en flicka? = för att kunna försörja familjen eftersom bara män fick vara ute och arbeta och hennes mamma hade ingen make längre och fick ingen son.

C: Shirin är 17, hur gammal är den man som hennes pappa bestämt att hon ska gifta sig med? Och hur många fruar har han sedan tidigare? = han är 33 år gammal och har en fru sedan tidigare.

D: Varför har inte Shirins mamma varit med och bestämt vilken man Shirin ska gifta sig med? =mamman kan inte bestämma någonting eftersom hon är en kvinna i ett extremt patriarkalt samhälle.

E: Hur ser Shirins flickvän ut? = hon har en vacker sjal på huvudet och ögonen är gröna.


3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.

A: Vilken religion har Shirins familj? = de är muslimer eftersom fler än en fru är tillåtet

B: I vems hus befinner sig Shirin när hon påbörjar sin flykt? = i sin blivande makes hus. Observera att de inte bor grannar. Den blivande maken är grannens son men han bor troligen någon annanstans.

C: Vilket kön identifierar sig Shirin som? = pojke, hon vill helst kallas Amir och har kläder och frisyr som en pojke.


4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text

A: Varför väljer Shirin att se ut som en pojke efter flykten? = Det står "Amir vill fortsätta vara en pojke, att vara pojke innebär att vara fri. Att vara pojke innebär att vara en medmänniska" och dessutom är det så att i ett muslimskt land med sharialagar, som Afghanistan, är straffet för homosexualitet hårt. Om de två vill överleva måste en av dem verka vara en pojke.

B: Varför hjälper "farbrorn" Shirin och Maryam att fly? = troligen för att "farbrorn" ger de två det liv hon själv aldrig fick.


5: Öppna frågor saknar ett rätt svar, man kan bara diskutera kring dem.





Åter till registret för läsförståelsetexter