Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Analysera målningar och fotografier som historiska källor"

Från Skolbok

m
m
Rad 37: Rad 37:
  
 
https://www.youtube.com/watch?v=BtY3s1msOJQ
 
https://www.youtube.com/watch?v=BtY3s1msOJQ
 +
 +
https://www.youtube.com/watch?v=Q-cB0YPMo5U
  
  
  
 
[[Kategori:Historia]]
 
[[Kategori:Historia]]

Versionen från 10 november 2021 kl. 13.21

Enligt läroplanen ska alla elever lära sig att analysera historiska källor. Samtidigt kan det vara svårt för en lärare att få tag på historiska källor som både är skrivna på svenska, på så ny svenska att eleverna kan läsa den och med ett typsnitt eller handstil som eleverna kan tyda.

Av den anledningen är det många gånger enklare att använda bilder som källor. Fotografier är vanligtvis bäst som källor, men de gick att redigera om redan under Lenins tid. Före 11800-talets mitt eller på platser där det var olagligt eller omöjligt att fotografera får man istället titta på målningar eller teckningar.

Bland det svåraste att analysera på de sätt som beskrivs är bilder med politisk propaganda, eftersom de redan från början tagits fram för att vara missvisande.


Metod ett, lämpligast för målningar eller teckningar

Du ska ställa dig tre olika frågor när du tittar på bilden:

Vad ser jag?

Du ska sitta i några minuter och registrera för dig själv vad som visas på bilden, utan att fundera eller analysera över det. Skriv gärna er det på ett kladdpapper. Det är viktigt att du inte läser någon text eller får någon annan fakta kring bilden som får dig att tänka i andra banor innan du ens börjat. Vad är det för människor i bilden? Vad gör de? Hur är de klädda? Vad finns i förgrunden respektive bakgrunden?

Om det är en tavla kan du fundera över: vilka färger har använts? Vad är det för perspektiv? i vilken vinkel finns konstnären i förhållande till motivet?

Vilka ledtrådar till historiska händelser finns det?

Försök koppla ihop bilden med det du redan vet vet om historien. Vad finns det för ledtrådar i bilden? Vad har de för kläder? vapen? fordon? Är de rika eller fattiga? Finn det någon text på själva bilden, eller i anslutning till bilden som ger ledtrådar? Om det är en målning: finns det en signatur? Vem är konstnären?

I vilket syfte är fotografiet taget eller bilden målad?

Foton kan tas helt gratis med mobil numera utan någon tanke bakom, men förr var det dyrt med foton och de togs inte utan anledning. Målningar är aldrig skapade utan att det finns något av konstnärens tankar inbakade. Så ta dig några minuter och fundera på varför bilden ser ut som den gör.


Exempel

Du ser en bild där kvinnor sitter i ett långt rum med barn på golvet framför sig och några sover. Rummet är enkelt möblerat. Möblerna verkar bestå av hopspikade bräder. Ingen verkar bry sig om konstnären utom en pojke längst fram. Barnen ligger på pappkartonger. Det finns inga leksaker i rummet. Alla verkar ha ett asiatiskt utseende. Ingen verkar glad, eller ledsen.

I texten i överkanten står det att bilden föreställer en förskola i Manzanar. Konstnären heter K Takamura, vilket låter japanskt. Kontroll på Internet visar att Manzanar var ett av tio koncentrationsläger i USA under andra världskriget ditt de med japanskt ursprung låstes in under andra världskriget. Konstnären var troligen fånge där själv. Baserat på hans namn och att ingen verkar tycka att det är märkligt att han sitter i rummet och målar. Det är så enkelt och fattigt i rummet eftersom de är fångar so USA:s regering inte satsar pengar på.

Konstnären målade, eftersom det var förbjudet att fotografera inne i koncentrationslägret och fångarna fick inte äga en kamera. Vattenfärger däremot gick bra. De bilder som målades måste passera genom censuren, därför var Takamura tvungen att måla en realistisk bild som ändå visade hur illa behandlade de blev, utan att göra den så kritisk mot USA:s regering att bilden skulle förstöras vid censurkontrollen.


Metod två

Källor

https://www.youtube.com/watch?v=BtY3s1msOJQ

https://www.youtube.com/watch?v=Q-cB0YPMo5U