Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Animism, shamanism och förfädersdyrkan"

Från Skolbok

(Skapade sidan med 'Har vi en själ? Har djur och växter en själ? Kan stenar och floder ha en själ? Var sitter själen? Vart tar själen vägen efter döden? Det här är exempel på olika f...')
 
m
Rad 1: Rad 1:
Har vi en själ? Har djur och växter en själ? Kan stenar och floder ha en själ? Var sitter själen? Vart tar själen vägen efter döden?  
+
Har vi en själ? Har djur och växter en själ? Kan stenar och floder ha en själ? Var sitter själen? Lämnar själen kroppen när vi drömmer? Vart tar själen vägen efter döden?  
  
 
Det här är exempel på olika frågor som troligen uppehållit människors tankar och funderingar i många tusen år. Ändå  finns det fortfarande inget svar. Det allra äldsta tecknet på en tro på något efter döden finns i en grav i Shanidar, Irak, för över 50 000 år sedan. Där begravdes en neanderthalmänniska på en bädd av blommor. Det är den äldsta graven, även om det finns forskare som anser att blommorna blåste dit eller drogs dit av djur efter att kroppen dumpats i en grop i grottan.
 
Det här är exempel på olika frågor som troligen uppehållit människors tankar och funderingar i många tusen år. Ändå  finns det fortfarande inget svar. Det allra äldsta tecknet på en tro på något efter döden finns i en grav i Shanidar, Irak, för över 50 000 år sedan. Där begravdes en neanderthalmänniska på en bädd av blommor. Det är den äldsta graven, även om det finns forskare som anser att blommorna blåste dit eller drogs dit av djur efter att kroppen dumpats i en grop i grottan.
Rad 7: Rad 7:
 
''Begravning i Shanidar av nenaderthalmänniska, 50 000 år sedan''
 
''Begravning i Shanidar av nenaderthalmänniska, 50 000 år sedan''
  
 +
 +
==Animism==
 +
 +
Många gamla kulturer har haft tron på ''animism''. En tro som fortfarande finns kvar på många ställen i Afrika, ofta uppblandad med islam eller kristendom.
 +
 +
Den som tror på Animism anser att det finns olika andeväsen i världen runtomkring oss. Dessa andeväsen kan vara snälla eller elaka. För de flesta är dessa andeväsen osynliga, men vissa människor kan se dem. Och inte bara se dem, med olika magiska ritualer kan dessa människor både skydda sig
 +
från elaka andra och lugna ner snällare andar som blivit uppretade.
 +
 +
 +
==Shamanism==
 +
 +
Inom shamanismen finns också tron på andar men inte bara att de finns runtomkring oss, utan även att de går att kontrollera. En shaman, en religiös ledare inom shamanismen, kan genom olika ceremonier och ritualer kontrollera andar så att andarna gör snälla eller elaka saker åt shamanen.
 +
 +
Shamanen har en ande som kan förmås att lämna kroppen. Med hjälp av trummor, danser och entoniga sånger kan shamanen kan försätta sig i trance. Då släpps shamanens egen ande fri och den kan färdas i endera i vår egen värld, eller in i andevärlden som är en värld som ligger intill vår men som vi normalt sett aldrig kan komma in i. Genom resorna ser shamanen det i andra inte ser och skickliga shamaner kan till och med gå in i andra djurs kroppar och ta över dem. Onda shamaner kan göra så med människor.
 +
 +
I vissa kulturer finns tron att en shaman kan ändra form så att den blir ett annat djur. Gärna ett rovdjur som en schakal, en varg eller en björn
 +
 +
 +
===Samisk shamanism===
 +
 +
I norra Europa och Asien fanns ens shamanistisk kultur inna kristendomen infördes. Där fanns en stark tro på andra. Mäktiga andar levde i speciella platser i naturen, de var så kallade ''seitar''. Det kunde vara en märkligt formad sten, ett krokigt träd med kvisthål som gjorde att det liknade ett människoansikte, ett vattenfall eller ett helt berg. Dessa andra, seitarna, var de tvungna att hålla sig väl med och det skedde vanligen genom offer. Renar kunde offras till stenseitar och värdeföremål kunde offras till seitar i sjöar och bäckar. Shamanen använde ofta en trolltrumma som han eller hon slog på i ungefär samma takt som hjärtat slår, tills shamanen gick in i trance. Shamanismen tog till sig tron på gudar och inom den samiska shamanismen finns också en stor mängd gudar. Både för solen, månen, åskan och liknande men även till exempel gudinnor som hjälper kvinnor att föda barn. Antagligen har gudinnorna och gudarna blandats in senare i tiden, under bronsåldern eller järnåldern, medan den rena shamanismen är äldre.
 +
 +
Shamanismen var inte populär bland de kristna ledarna i Sverige och andra länder i norr. Varje samisk familj hade en egen trolltrumma och kristna missionärer gjorde allt vad de kunde för att samla in dem och bränna trummorna. Även seitarna slogs sönder eller brändes om de var av trä. Vi vet egentligen otroligt lite om samernas kultur, på grund av de kristna missionärernas brutala behandling av samernas religionsutövning.
  
  
Rad 13: Rad 36:
  
 
https://www.cambridge.org/core/journals/cambridge-archaeological-journal/article/shanidar-iv-flower-burial-a-reevaluation-of-neanderthal-burial-ritual/C28BB4644C55E12ED64819A260A5055D#
 
https://www.cambridge.org/core/journals/cambridge-archaeological-journal/article/shanidar-iv-flower-burial-a-reevaluation-of-neanderthal-burial-ritual/C28BB4644C55E12ED64819A260A5055D#
 +
 +
https://www.britannica.com/topic/animism
 +
 +
https://schoolworkhelper.net/essay-shamanism-vs-animism/
 +
  
 
===Bildkällor===
 
===Bildkällor===
  
 
Begravning i Shanidar: humanorigins.si.edu/sites/default/files/styles/home_slider_moblile/public/Shanidar%20Burial%20Illustration%20_full_0.jpg
 
Begravning i Shanidar: humanorigins.si.edu/sites/default/files/styles/home_slider_moblile/public/Shanidar%20Burial%20Illustration%20_full_0.jpg

Versionen från 17 juni 2020 kl. 07.24

Har vi en själ? Har djur och växter en själ? Kan stenar och floder ha en själ? Var sitter själen? Lämnar själen kroppen när vi drömmer? Vart tar själen vägen efter döden?

Det här är exempel på olika frågor som troligen uppehållit människors tankar och funderingar i många tusen år. Ändå finns det fortfarande inget svar. Det allra äldsta tecknet på en tro på något efter döden finns i en grav i Shanidar, Irak, för över 50 000 år sedan. Där begravdes en neanderthalmänniska på en bädd av blommor. Det är den äldsta graven, även om det finns forskare som anser att blommorna blåste dit eller drogs dit av djur efter att kroppen dumpats i en grop i grottan.

Begravning i Shanidar av nenaderthalmänniska, 50 000 år sedan


Animism

Många gamla kulturer har haft tron på animism. En tro som fortfarande finns kvar på många ställen i Afrika, ofta uppblandad med islam eller kristendom.

Den som tror på Animism anser att det finns olika andeväsen i världen runtomkring oss. Dessa andeväsen kan vara snälla eller elaka. För de flesta är dessa andeväsen osynliga, men vissa människor kan se dem. Och inte bara se dem, med olika magiska ritualer kan dessa människor både skydda sig från elaka andra och lugna ner snällare andar som blivit uppretade.


Shamanism

Inom shamanismen finns också tron på andar men inte bara att de finns runtomkring oss, utan även att de går att kontrollera. En shaman, en religiös ledare inom shamanismen, kan genom olika ceremonier och ritualer kontrollera andar så att andarna gör snälla eller elaka saker åt shamanen.

Shamanen har en ande som kan förmås att lämna kroppen. Med hjälp av trummor, danser och entoniga sånger kan shamanen kan försätta sig i trance. Då släpps shamanens egen ande fri och den kan färdas i endera i vår egen värld, eller in i andevärlden som är en värld som ligger intill vår men som vi normalt sett aldrig kan komma in i. Genom resorna ser shamanen det i andra inte ser och skickliga shamaner kan till och med gå in i andra djurs kroppar och ta över dem. Onda shamaner kan göra så med människor.

I vissa kulturer finns tron att en shaman kan ändra form så att den blir ett annat djur. Gärna ett rovdjur som en schakal, en varg eller en björn


Samisk shamanism

I norra Europa och Asien fanns ens shamanistisk kultur inna kristendomen infördes. Där fanns en stark tro på andra. Mäktiga andar levde i speciella platser i naturen, de var så kallade seitar. Det kunde vara en märkligt formad sten, ett krokigt träd med kvisthål som gjorde att det liknade ett människoansikte, ett vattenfall eller ett helt berg. Dessa andra, seitarna, var de tvungna att hålla sig väl med och det skedde vanligen genom offer. Renar kunde offras till stenseitar och värdeföremål kunde offras till seitar i sjöar och bäckar. Shamanen använde ofta en trolltrumma som han eller hon slog på i ungefär samma takt som hjärtat slår, tills shamanen gick in i trance. Shamanismen tog till sig tron på gudar och inom den samiska shamanismen finns också en stor mängd gudar. Både för solen, månen, åskan och liknande men även till exempel gudinnor som hjälper kvinnor att föda barn. Antagligen har gudinnorna och gudarna blandats in senare i tiden, under bronsåldern eller järnåldern, medan den rena shamanismen är äldre.

Shamanismen var inte populär bland de kristna ledarna i Sverige och andra länder i norr. Varje samisk familj hade en egen trolltrumma och kristna missionärer gjorde allt vad de kunde för att samla in dem och bränna trummorna. Även seitarna slogs sönder eller brändes om de var av trä. Vi vet egentligen otroligt lite om samernas kultur, på grund av de kristna missionärernas brutala behandling av samernas religionsutövning.


Källor

https://www.cambridge.org/core/journals/cambridge-archaeological-journal/article/shanidar-iv-flower-burial-a-reevaluation-of-neanderthal-burial-ritual/C28BB4644C55E12ED64819A260A5055D#

https://www.britannica.com/topic/animism

https://schoolworkhelper.net/essay-shamanism-vs-animism/


Bildkällor

Begravning i Shanidar: humanorigins.si.edu/sites/default/files/styles/home_slider_moblile/public/Shanidar%20Burial%20Illustration%20_full_0.jpg