Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Animism, shamanism och förfädersdyrkan"

Från Skolbok

m
m
 
Rad 67: Rad 67:
  
 
Inom många kulturer i både Afrika och runt Stilla havet förekommer ''förfädersdyrkan''. Det innebär att personerna tror att de döda förfädernas andar finns med bland de levande och påverkar oss i vår vardag. Gör vi bra saker belönas vi av andarna, men gör vi dåliga saker bestraffas vi av andarna, om vi inte offrar till dem eller använder olika ritualer och ceremonier för att lugna förfädernas andar.
 
Inom många kulturer i både Afrika och runt Stilla havet förekommer ''förfädersdyrkan''. Det innebär att personerna tror att de döda förfädernas andar finns med bland de levande och påverkar oss i vår vardag. Gör vi bra saker belönas vi av andarna, men gör vi dåliga saker bestraffas vi av andarna, om vi inte offrar till dem eller använder olika ritualer och ceremonier för att lugna förfädernas andar.
 
  
 
Än idag är det vanligt i Ostasien att fotografier på döda släktingar hängs upp på en vägg och rökelse, blommor och frukt offras till dem. Eller att fotografierna ställs på tallrikar när det är middag så att även de döda släktingarna får vara med.
 
Än idag är det vanligt i Ostasien att fotografier på döda släktingar hängs upp på en vägg och rökelse, blommor och frukt offras till dem. Eller att fotografierna ställs på tallrikar när det är middag så att även de döda släktingarna får vara med.

Nuvarande version från 17 juni 2020 kl. 08.44

Har vi en själ? Har djur och växter en själ? Kan stenar och floder ha en själ? Var sitter själen? Lämnar själen kroppen när vi drömmer? Vart tar själen vägen efter döden?

Det här är exempel på olika frågor som troligen uppehållit människors tankar och funderingar i många tusen år. Ändå finns det fortfarande inget svar. Det allra äldsta tecknet på en tro på något efter döden finns i en grav i Shanidar, Irak, för över 50 000 år sedan. Där begravdes en neanderthalmänniska på en bädd av blommor. Det är den äldsta graven, även om det finns forskare som anser att blommorna blåste dit eller drogs dit av djur efter att kroppen dumpats i en grop i grottan.

Begravning i Shanidar av nenaderthalmänniska, 50 000 år sedan


Animism

Kronhjorten har setts som magisk i olika kulturer

Många gamla kulturer har haft tron på animism. En tro som fortfarande finns kvar på många ställen i Afrika, ofta uppblandad med islam eller kristendom.

Den som tror på Animism anser att det finns olika andeväsen i världen runtomkring oss. Dessa andeväsen kan vara snälla eller elaka. För de flesta är dessa andeväsen osynliga, men vissa människor kan se dem. Och inte bara se dem, med olika magiska ritualer kan dessa människor både skydda sig från elaka andra och lugna ner snällare andar som blivit uppretade.

Voodoo

När afrikaner togs som slavar och fraktades till bland annat Karibiens plantager, tog de med sig sin tro på animism. I den nya världen blandades den tron upp med andra religiösa tankar, och blandningen är det som senare blev kallat voodoo.

Voodoodocka och andra vanliga tillbehör för voodooutövare


Shamanism

Inom shamanismen finns också tron på andar men inte bara att de finns runtomkring oss, utan även att de går att kontrollera. En shaman, en religiös ledare inom shamanismen, kan genom olika ceremonier och ritualer kontrollera andar så att andarna gör snälla eller elaka saker åt shamanen.

Shamanen har en ande som kan förmås att lämna kroppen. Med hjälp av trummor, danser och entoniga sånger kan shamanen kan försätta sig i trance. Då släpps shamanens egen ande fri och den kan färdas i endera i vår egen värld, eller in i andevärlden som är en värld som ligger intill vår men som vi normalt sett aldrig kan komma in i. Genom resorna ser shamanen det i andra inte ser. Ibland räcker det med att shamanen sover för att anden ska lämna kroppen och det shamanen upplever i drömmen är det shamanens ande ser. Skickliga shamaner kan till och med gå in i andra djurs kroppar och ta över dem. Onda shamaner kan göra så med människor.

"Skinwalkers" - i Nordamerika finns tron att shamaner helt eller delvis kan anta form av coyoter- Bredvid en grottmålning från istidens Frankrike som föreställer någon som är hälften människa och hälften djur'

I vissa kulturer finns tron att en shaman kan ändra form så att den blir ett annat djur. Gärna ett rovdjur som en coyote, en varg eller en björn


Samisk shamanism

Samisk nåjd slår på sin trolltrumma, rekonstruktion

I norra Europa och Asien fanns ens shamanistisk kultur innan kristendomen infördes. Där fanns en stark tro på andra. Mäktiga andar levde i speciella platser i naturen, de var så kallade seitar. Det kunde vara en märkligt formad sten, ett krokigt träd med kvisthål som gjorde att det liknade ett människoansikte, ett vattenfall eller ett helt berg. Dessa andar, seitarna, var de tvungna att hålla sig väl med och det skedde vanligen genom offer. Renar kunde offras till stenseitar och värdeföremål kunde offras till seitar i sjöar och bäckar.

Shamanen, vanligtvis kallad nåjd bland samer, använde ofta en trolltrumma som han eller hon slog på i ungefär samma takt som hjärtat slår, tills shamanen gick in i trance. Shamanismen tog till sig tron på gudar och inom den samiska shamanismen finns också en stor mängd gudar. Både för solen, månen, åskan och liknande men även till exempel gudinnor som hjälper kvinnor att föda barn. Antagligen har gudinnorna och gudarna blandats in senare i tiden, under bronsåldern eller järnåldern, medan den rena shamanismen är äldre.

Shamanismen var inte populär bland de kristna ledarna i Sverige och andra länder i norr. Varje samisk familj hade en egen trolltrumma och kristna missionärer gjorde allt vad de kunde för att samla in dem och bränna trummorna. Även seitarna slogs sönder eller brändes om de var av trä. Vi vet egentligen otroligt lite om samernas kultur, på grund av de kristna missionärernas brutala behandling av samernas religionsutövning.

Ancient Nordic Sami people offering to Diermes or Thor by Picart 1724.jpg

Seite


Förfädersdyrkan

Altare för förfäderna, Vietnam

Inom många kulturer i både Afrika och runt Stilla havet förekommer förfädersdyrkan. Det innebär att personerna tror att de döda förfädernas andar finns med bland de levande och påverkar oss i vår vardag. Gör vi bra saker belönas vi av andarna, men gör vi dåliga saker bestraffas vi av andarna, om vi inte offrar till dem eller använder olika ritualer och ceremonier för att lugna förfädernas andar.

Än idag är det vanligt i Ostasien att fotografier på döda släktingar hängs upp på en vägg och rökelse, blommor och frukt offras till dem. Eller att fotografierna ställs på tallrikar när det är middag så att även de döda släktingarna får vara med.

Förr var det inte ovanligt i vissa kulturer att den dödes kropp torkades eller mumifierades och bars in i huset vid festliga tillfällen.

i filmen Mulan tillber huvudpersonen sina förfäders andar för att få tips och råd


Källor

https://www.cambridge.org/core/journals/cambridge-archaeological-journal/article/shanidar-iv-flower-burial-a-reevaluation-of-neanderthal-burial-ritual/C28BB4644C55E12ED64819A260A5055D#

https://www.britannica.com/topic/animism

https://schoolworkhelper.net/essay-shamanism-vs-animism/


Bildkällor

Alla bilder från Wikimedia Commons utom:

Begravning i Shanidar: humanorigins.si.edu/sites/default/files/styles/home_slider_moblile/public/Shanidar%20Burial%20Illustration%20_full_0.jpg

Den döde i Shanidar: i.pinimg.com/600x315/83/b3/4c/83b34c3c6bc7d44b88207260b3efbae6.jpg

Animism, kronhjort: i.redd.it/a50kqpc3we601.jpg

Voodoodocka: i.ytimg.com/vi/-QWkvYT3WUs/maxresdefault.jpg

Skinwalker: d14e8oeg5e788p.cloudfront.net/content/102424/59f0c16f956c651872415fd854dd78dc.jpg

Shamanen, grottmålning: shamanacircle.files.wordpress.com/2011/09/shaman-cave.jpg

Nåjd slår på trolltrumman: 2.bp.blogspot.com/_UucBwMpfiRg/SWVOvEKK9KI/AAAAAAAAASc/kiA9eZpyk7I/w1200-h630-p-k-nu/n%C3%A5jd+sl%C3%A5r+p%C3%A5+trumman+1.jpg

Mulan tillber förfäderna: colleenday.files.wordpress.com/2013/05/mulanprays.jpg