Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Att läsa: på, mellan och bortom raderna"

Från Skolbok

m
m
(8 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 19: Rad 19:
 
===Utdrag ur romaner===
 
===Utdrag ur romaner===
  
[[Alex Dogboy, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(mellanstadiet)''
+
[[Alex Dogboy, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(mellanstadiet)'' #centralamerika
  
 
[[Glasbarnen, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(mellanstadiet)''
 
[[Glasbarnen, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(mellanstadiet)''
  
[[Isbarnen, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(mellanstadiet)''
+
[[Isbarnen, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(mellanstadiet)'' #andravärldskriget
  
[[Mor är ingen häxa, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(mellanstadiet)''
+
[[Mor är ingen häxa, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(mellanstadiet)'' #stormaktstid #häxfeber
  
[[I morgon när kriget kom, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(mellanstadiet-högstadiet)''
+
[[I morgon när kriget kom, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(mellanstadiet-högstadiet)'' #Australien #framtid
  
[[Skattkammarön, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(mellanstadiet-högstadiet)''
+
[[Skattkammarön, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(mellanstadiet-högstadiet)'' #klassiker #Karibien #pirater
  
EJ KLAR [[Tusen gånger starkare, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(mellanstadiet-högstadiet)''
+
[[Tusen gånger starkare, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(mellanstadiet-högstadiet)'' #feminism #högstadiet
  
[[Röde Orm, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(högstadiet)''
+
[[Röde Orm, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(högstadiet)'' #vikingatid
  
[[Hungerspelen, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(högstadiet-gymnasiet)''
+
[[Hungerspelen, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(högstadiet-gymnasiet)'' #framtid #Nordamerika
  
[[Den siste mohikanen, utdrag ur roman - läsförståelse med gammal svenska]] ''(högstadiet)''
+
[[Den siste mohikanen, utdrag ur roman - läsförståelse med gammal svenska]] ''(högstadiet)'' #klassiker #amerikanksafrihetslriget #Nordamerika
  
[[Marschbataljon av Sven Hassel - utdrag ur roman, läsförståelse]] ''(högstadiet)''
+
[[Marschbataljon av Sven Hassel - utdrag ur roman, läsförståelse]] ''(högstadiet)'' #andravärldskriget #östfronten
  
[[Det går an, Carl Jonas Love Almqvist- utdrag ur roman. Läsförståelse med gammal svenska]] ''(högstadiet - gymnasiet)''
+
[[Det går an, Carl Jonas Love Almqvist- utdrag ur roman. Läsförståelse med gammal svenska]] ''(högstadiet - gymnasiet)'' #klassiker #relationer
  
[[Kampen om järntronen, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(högstadiet-gymnasiet)''
+
[[Kampen om järntronen, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(högstadiet-gymnasiet)'' #fantasy
  
[[Raskens, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(högstadiet-gymnasiet)''
+
[[Raskens, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(högstadiet-gymnasiet)'' #klassker #arbetarförfattare
  
[[Herr Arnes penningar av Selma Lagerlöf, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(högstadiet)''
+
[[Herr Arnes penningar av Selma Lagerlöf, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(högstadiet)'' #klassiker #spökhistoria
  
[[Linnés resa i Västergötland, utdrag ur reseberättelse - läsförståelse]] ''(högstadiet-gymnasiet)''
+
[[Linnés resa i Västergötland, utdrag ur reseberättelse - läsförståelse]] ''(högstadiet-gymnasiet)'' #sakprosa
  
[[Kvinnor och äppelträd, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(högstadiet-gymnasiet)''
+
[[Kvinnor och äppelträd, utdrag ur roman - läsförståelse]] ''(högstadiet-gymnasiet)'' #arbetarförfattare #feminism
  
  
 
===Arbete kring kompletta romaner===
 
===Arbete kring kompletta romaner===
  
[[Drakskeppet, Maj Bylock - läsförståelse]] ''(mellanstadiet)''
+
[[Drakskeppet, Maj Bylock - läsförståelse]] ''(mellanstadiet)'' #vikingatid
  
 
<!-- ([[Den osynliga flickan, Deborah Ellis - läsförståelse]] ''(mellanstadiet)'') = påbörjad, endast kapitel 1 gjord. -->
 
<!-- ([[Den osynliga flickan, Deborah Ellis - läsförståelse]] ''(mellanstadiet)'') = påbörjad, endast kapitel 1 gjord. -->
Rad 65: Rad 65:
 
''Novelltexten finns med i respektive uppgift eftersom novellens författare avled för mer än 70 år sedan, eller för att författaren själv valt att lägga ut novelltexten på Internet.''
 
''Novelltexten finns med i respektive uppgift eftersom novellens författare avled för mer än 70 år sedan, eller för att författaren själv valt att lägga ut novelltexten på Internet.''
  
[[Jamie Cormack's kvarleva - läsförståelse]] ©Kicki Karlén - om IRA, hjältar och mördare ''(högstadiet - gymnasiet)''
+
[[Jamie Cormack's kvarleva - läsförståelse]] ©Kicki Karlén - om IRA, hjältar och mördare ''(högstadiet - gymnasiet)'' #Irland #inbördeskrig
  
[[Lurad - läsförståelse]] ''(högstadiet)''
+
[[Lurad - läsförståelse]] ''(högstadiet)'' #judendom #samtycke
  
[[De dödas julotta - läsförståelse]] ''(mellan - högstadiet)''
+
[[De dödas julotta - läsförståelse]] ''(mellan - högstadiet)'' #spökhistoria
 +
 +
[[Ett halvt ark papper - läsförståelse]] ''(högstadiet - gymnasiet)'' #isbergsteknik #klassiker
  
[[Ett halvt ark papper - läsförståelse]] ''(högstadiet - gymnasiet)''
+
[[Sista måltiden - läsförståelse]] ''(högstadiet - gymnasiet)'' #relationer
  
EJ KLAR [[Sista måltiden - läsförståelse]] ''(högstadiet - gymnasiet)''
+
[[Hon hoppar som en tjej]] ''(mellanstadiet-högstadiet'') #ungdom #feminism
  
[[En kung i Valhall]] ''("Läsfixarnas" mall, mellanstadiet - högstadiet'')
+
[[Jag ska ha respekt!]] ''(högstadiet)'' #ungdom #brott
  
[[Hon hoppar som en tjej]] ''(mellanstadiet-högstadiet'')
+
[[Den oemotståndlige vite mannen - läsförståelse]] ''(mellan - högstadiet)'' #rasism #Oceanien
  
[[Jag ska ha respekt!]] ''(högstadiet)''
+
[[Krypskytten - läsförståelse]] ''(Mellan- och högstadiet")'' #Irland #inbördeskrig
  
[[Den oemotståndlige vite mannen - läsförståelse]] ''(mellan - högstadiet)''
+
[[Pälsen - läsförståelse]] ''(högstadiet)'' #klassiker
  
[[Krypskytten - läsförståelse]] ''(Mellan- och högstadiet")''
+
[[Ändå återvände jag - läsförståelse]] ''(högstadiet)'' #Jugoslavien
 +
'' - Texten har insprängda frågor, totalt 30, för bearbetning under läsningens gång, för att kontrollera läsförståelse. Facit finns i botten.'' #ungdom #Jugoslavien
  
[[Pälsen - läsförståelse]] ''(högstadiet)''
+
[[Schalen - läsförståelse]] ''(högstadiet)'' #förintelsen #relationer #judendom
  
[[Ändå återvände jag - läsförståelse]] ''(högstadiet)''
+
[[Det föränderliga havet - läsförståelse]] ''(högstadiet)'' #isbergsteknik #hbtqi
'' - Texten har insprängda frågor, totalt 30, för bearbetning under läsningens gång, för att kontrollera läsförståelse. Facit finns i botten.''
 
  
[[Schalen - läsförståelse]] ''(högstadiet)''
+
[[Ur mörkret, Victoria Benedictsson - läsförståelse]] ''(gymnasiet, realismen) - Texten har insprängda frågor, totalt 15, för bearbetning under läsningens gång, för att kontrollera läsförståelse. Facit finns i botten.'' #feminism #relationer
  
[[Det föränderliga havet - läsförståelse]]  ''(högstadiet)''  
+
'''Läsförståelseuppgifter baserade på mallen för "Läsfixarna"'''
  
[[Ur mörkret, Victoria Benedictsson - läsförståelse]] ''(gymnasiet, realismen) - Texten har insprängda frågor, totalt 15, för bearbetning under läsningens gång, för att kontrollera läsförståelse. Facit finns i botten.''
+
[[En kung i Valhall]] ''("mellanstadiet - högstadiet'')'' #mytologi
 +
 
 +
[[Gåsen med guldfjädrarna]] - ''(mellanstadiet - högstadiet)'' en jataka inom buddhismen #jataka #mytologi #saga
  
  
Rad 101: Rad 105:
 
''Står det en länk med ordet "Text" bakom finns texten online på Internet på någon annan plats än här på "Grundskoleboken". Inga copyrightskyddade texter finns på "Grundskolebokens" server.''
 
''Står det en länk med ordet "Text" bakom finns texten online på Internet på någon annan plats än här på "Grundskoleboken". Inga copyrightskyddade texter finns på "Grundskolebokens" server.''
  
[[Berg som vita elefanter - läsförståelse]] ''(högstadiet - gymnasiet)'' [https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=dXRiLnBhcnRpbGxlLnNlfHNhMTN8Z3g6NTM0YTQwODRmYWJlMjVhOA Text]
+
[[Berg som vita elefanter - läsförståelse]] ''(högstadiet - gymnasiet)'' [https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=dXRiLnBhcnRpbGxlLnNlfHNhMTN8Z3g6NTM0YTQwODRmYWJlMjVhOA Text] #isbergsteknik #relationer
 +
 
 +
[[Pappersväggar - läsförståelse]] ''(Mellan- och högstadiet")'' [https://docs.google.com/a/rosendalsgymnasiet.se/viewer?a=v&pid=sites&srcid=cm9zZW5kYWxzZ3ltbmFzaWV0LnNlfHN2ZW5za2EtbmExNGF8Z3g6MWYzOGVhNTQ5ZTc2OTY1OA Text] #skräck #barn
  
[[Pappersväggar - läsförståelse]] ''(Mellan- och högstadiet")'' [https://docs.google.com/a/rosendalsgymnasiet.se/viewer?a=v&pid=sites&srcid=cm9zZW5kYWxzZ3ltbmFzaWV0LnNlfHN2ZW5za2EtbmExNGF8Z3g6MWYzOGVhNTQ5ZTc2OTY1OA Text]
+
[[Torrsimmaren - läsförståelse]] ''(mellanstadiet - högstadiet)'' [http://sussiezed.weebly.com/uploads/6/0/4/8/60483211/torrsimmaren.docx Text] #ungdom
  
[[Torrsimmaren - läsförståelse]] ''(mellanstadiet - högstadiet)'' [http://sussiezed.weebly.com/uploads/6/0/4/8/60483211/torrsimmaren.docx Text]
+
[[En liten röd droppe- läsförståelse]] ''(Mellan- och högstadiet")'' [https://nuorat.se/novell-en-liten-rod-droppe-nr-4-2018/ Text] #samer #ungdom
  
[[En liten röd droppe- läsförståelse]] ''(Mellan- och högstadiet")'' [https://nuorat.se/novell-en-liten-rod-droppe-nr-4-2018/ Text]
+
[[Amir, inte Shirin - läsförståelse]] ''(Mellan- och högstadiet)'' [https://sn.se/nyheter/nykopingstjejen-moa-husseini-skrev-basta-novellen-har-kan-du-lasa-amir-inte-shirin-sm4681883.aspx Text] #hbtqi #sexualitet #Afghanistan
  
[[Amir, inte Shirin - läsförståelse]] ''(Mellan- och högstadiet)'' [https://sn.se/nyheter/nykopingstjejen-moa-husseini-skrev-basta-novellen-har-kan-du-lasa-amir-inte-shirin-sm4681883.aspx Text]
+
[[Straat uppfinner ett språk - läsförståelse]] ''( högstadiet och gymnasiet")'' [https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=aXRndXBwc2FsYS5zZXxzYXJhLWhhZ2Jlcmd8Z3g6NzUwMDVmZjY4YTA5ZDY4OQ Text] #förintelsen #judendom
  
[[Straat uppfinner ett språk - läsförståelse]] ''( högstadiet och gymnasiet")'' [https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=aXRndXBwc2FsYS5zZXxzYXJhLWhhZ2Jlcmd8Z3g6NzUwMDVmZjY4YTA5ZDY4OQ Text]
+
[[Mannen som aldrig blev ung - läsförståelse]] ''(högstadiet - gymnasiet)'' #sciencefiction #historia
  
[[Mannen som aldrig blev ung - läsförståelse]]  ''(högstadiet - gymnasiet)''
+
[[No problem - läsförståelse]]  ''(högstadiet - gymnasiet)'' #mobbning
  
[[No problem - läsförståelse]]  ''(högstadiet - gymnasiet)''  
+
[[Den utsatte - läsförståelse]]  ''(mellanstadiet - högstadiet)'' #mobbning
  
[[Den utsatte - läsförståelse]]  ''(mellanstadiet - högstadiet)''  
+
[[Karins ansikte - läsförståelse]]  ''(mellanstadiet - gymnasiet)'' ''Av Claudia Marcks. Ur Kusaks val: berättelser, Bonniers, 2002'' #mobbning
  
[[Karins ansikte - läsförståelse]]  ''(mellanstadiet - gymnasiet)''  
+
'''Läsförståelseuppgifter baserade på mallen för "Läsfixarna"'''
  
 +
[[Förlosssningen - läsförståelse]]  ''(högstadiet - gymnasiet)'' ''Av Ylva Eggehorn, Ur tidskriften "Trots allt 4-5, årgång 2004.'' #relationer
  
 +
[[Kostym - läsförståelse]] ''(högstadiet - gymnasiet)'' ''Av Ninni Holmqvist, ur hennes novellsamling "Kostym", Norstedts 2010.'' #sexualitet  #hbtqi
  
  
 
===Dikter/sångtexter===
 
===Dikter/sångtexter===
  
[[Ändå något olyckligare, Anna Maria Lenngren - dikttolkning]] ''(mellanstadiet - högstadiet)''
+
[[Ändå något olyckligare, Anna Maria Lenngren - dikttolkning]] ''(mellanstadiet - högstadiet)''  
  
 
[[Gustafs skål, Carl Michael Bellman - dikttolkning]] ''(mellanstadiet - högstadiet)''
 
[[Gustafs skål, Carl Michael Bellman - dikttolkning]] ''(mellanstadiet - högstadiet)''

Versionen från 16 maj 2023 kl. 09.12

raderna.jpg

Den viktigaste kunskapen eleverna får med sig från grundskolan är förmågan att tolka texter.

Här nedanför finns diverse texter inklusive medföljande frågor för att det skall vara lätt för en lärare att kopiera in allt i ett eget dokument eller websida och på så vis kunna skapa arbetsmaterial för eleverna.

Att tänka på om du vill lägga in fler texter:

  • För noveller måste författaren ha varit död 70 år, eller ha släppt novellen fri.
  • För utdrag ur romaner gäller 15/15 regeln. Max 15% av romanen eller max 15 sidor. Inga nyckelscener får avslöjas.


En hjälp för läsförståelsen är att använda sig av olika system. "Läsfixarna" är det vanligaste. Som hjälp för främst de som skapar material i skolan finns bilder med läsfixarna, lämpliga at använda som rubriker, i sidan Läsfixarna.


Utdrag ur romaner

Alex Dogboy, utdrag ur roman - läsförståelse (mellanstadiet) #centralamerika

Glasbarnen, utdrag ur roman - läsförståelse (mellanstadiet)

Isbarnen, utdrag ur roman - läsförståelse (mellanstadiet) #andravärldskriget

Mor är ingen häxa, utdrag ur roman - läsförståelse (mellanstadiet) #stormaktstid #häxfeber

I morgon när kriget kom, utdrag ur roman - läsförståelse (mellanstadiet-högstadiet) #Australien #framtid

Skattkammarön, utdrag ur roman - läsförståelse (mellanstadiet-högstadiet) #klassiker #Karibien #pirater

Tusen gånger starkare, utdrag ur roman - läsförståelse (mellanstadiet-högstadiet) #feminism #högstadiet

Röde Orm, utdrag ur roman - läsförståelse (högstadiet) #vikingatid

Hungerspelen, utdrag ur roman - läsförståelse (högstadiet-gymnasiet) #framtid #Nordamerika

Den siste mohikanen, utdrag ur roman - läsförståelse med gammal svenska (högstadiet) #klassiker #amerikanksafrihetslriget #Nordamerika

Marschbataljon av Sven Hassel - utdrag ur roman, läsförståelse (högstadiet) #andravärldskriget #östfronten

Det går an, Carl Jonas Love Almqvist- utdrag ur roman. Läsförståelse med gammal svenska (högstadiet - gymnasiet) #klassiker #relationer

Kampen om järntronen, utdrag ur roman - läsförståelse (högstadiet-gymnasiet) #fantasy

Raskens, utdrag ur roman - läsförståelse (högstadiet-gymnasiet) #klassker #arbetarförfattare

Herr Arnes penningar av Selma Lagerlöf, utdrag ur roman - läsförståelse (högstadiet) #klassiker #spökhistoria

Linnés resa i Västergötland, utdrag ur reseberättelse - läsförståelse (högstadiet-gymnasiet) #sakprosa

Kvinnor och äppelträd, utdrag ur roman - läsförståelse (högstadiet-gymnasiet) #arbetarförfattare #feminism


Arbete kring kompletta romaner

Drakskeppet, Maj Bylock - läsförståelse (mellanstadiet) #vikingatid


Noveller

Novelltexten finns med i respektive uppgift eftersom novellens författare avled för mer än 70 år sedan, eller för att författaren själv valt att lägga ut novelltexten på Internet.

Jamie Cormack's kvarleva - läsförståelse ©Kicki Karlén - om IRA, hjältar och mördare (högstadiet - gymnasiet) #Irland #inbördeskrig

Lurad - läsförståelse (högstadiet) #judendom #samtycke

De dödas julotta - läsförståelse (mellan - högstadiet) #spökhistoria

Ett halvt ark papper - läsförståelse (högstadiet - gymnasiet) #isbergsteknik #klassiker

Sista måltiden - läsförståelse (högstadiet - gymnasiet) #relationer

Hon hoppar som en tjej (mellanstadiet-högstadiet) #ungdom #feminism

Jag ska ha respekt! (högstadiet) #ungdom #brott

Den oemotståndlige vite mannen - läsförståelse (mellan - högstadiet) #rasism #Oceanien

Krypskytten - läsförståelse (Mellan- och högstadiet") #Irland #inbördeskrig

Pälsen - läsförståelse (högstadiet) #klassiker

Ändå återvände jag - läsförståelse (högstadiet) #Jugoslavien - Texten har insprängda frågor, totalt 30, för bearbetning under läsningens gång, för att kontrollera läsförståelse. Facit finns i botten. #ungdom #Jugoslavien

Schalen - läsförståelse (högstadiet) #förintelsen #relationer #judendom

Det föränderliga havet - läsförståelse (högstadiet) #isbergsteknik #hbtqi

Ur mörkret, Victoria Benedictsson - läsförståelse (gymnasiet, realismen) - Texten har insprängda frågor, totalt 15, för bearbetning under läsningens gång, för att kontrollera läsförståelse. Facit finns i botten. #feminism #relationer

Läsförståelseuppgifter baserade på mallen för "Läsfixarna"

En kung i Valhall ("mellanstadiet - högstadiet) #mytologi

Gåsen med guldfjädrarna - (mellanstadiet - högstadiet) en jataka inom buddhismen #jataka #mytologi #saga


Novellfrågor där novelltexten saknas, på grund av copyright

Står det en länk med ordet "Text" bakom finns texten online på Internet på någon annan plats än här på "Grundskoleboken". Inga copyrightskyddade texter finns på "Grundskolebokens" server.

Berg som vita elefanter - läsförståelse (högstadiet - gymnasiet) Text #isbergsteknik #relationer

Pappersväggar - läsförståelse (Mellan- och högstadiet") Text #skräck #barn

Torrsimmaren - läsförståelse (mellanstadiet - högstadiet) Text #ungdom

En liten röd droppe- läsförståelse (Mellan- och högstadiet") Text #samer #ungdom

Amir, inte Shirin - läsförståelse (Mellan- och högstadiet) Text #hbtqi #sexualitet #Afghanistan

Straat uppfinner ett språk - läsförståelse ( högstadiet och gymnasiet") Text #förintelsen #judendom

Mannen som aldrig blev ung - läsförståelse (högstadiet - gymnasiet) #sciencefiction #historia

No problem - läsförståelse (högstadiet - gymnasiet) #mobbning

Den utsatte - läsförståelse (mellanstadiet - högstadiet) #mobbning

Karins ansikte - läsförståelse (mellanstadiet - gymnasiet) Av Claudia Marcks. Ur Kusaks val: berättelser, Bonniers, 2002 #mobbning

Läsförståelseuppgifter baserade på mallen för "Läsfixarna"

Förlosssningen - läsförståelse (högstadiet - gymnasiet) Av Ylva Eggehorn, Ur tidskriften "Trots allt 4-5, årgång 2004. #relationer

Kostym - läsförståelse (högstadiet - gymnasiet) Av Ninni Holmqvist, ur hennes novellsamling "Kostym", Norstedts 2010. #sexualitet #hbtqi


Dikter/sångtexter

Ändå något olyckligare, Anna Maria Lenngren - dikttolkning (mellanstadiet - högstadiet)

Gustafs skål, Carl Michael Bellman - dikttolkning (mellanstadiet - högstadiet)

Till ****, Hedvig Charlotta Nordenflycht - dikttolkning (mellanstadiet - högstadiet)

Gudars like, Sapho fragment 31 - dikttolkning - 600-talet f.vt. (mellanstadiet - högstadiet)

Isfarten, ur Frithiofs saga, Esaias Tegnér,- dikttolkning skriv om dikten till en novell (högstadiet - gymnasiet)

Sven Dufva, Johan Ludvig Runeberg - dikttolkning (år 6 + högstadiet - gymnasiet)

På Flanderns fält - dikttolkning (högstadiet - gymnasiet)

Beowulfkvädet, exempeltext

Dagen svalnar..., Edith Södergran - dikttolkning (högstadiet - gymnasiet)

I rörelse, Karin Boye - dikttolkning (högstadiet - gymnasiet)

Mordet i Vindfallsängen - Gustaf Fröding (högstadiet - gymnasiet)

EJ KLAR Vem beskyddar gudarna? - Linn Spjuth (högstadiet - gymnasiet)


Tidningsartiklar

Många elever har svårt att tolka text i tidningsartiklar. De läser sällan eller aldrig tidningar och ser ingen skillnad på den text som finns i en nyhetsartikel jämfört med den de kan hitta i en en blogg. Samtidigt är det viktigt att eleverna lär sig det språk som används i det övriga samhället, därför är det viktigt att elever övar på texten i nyhetsartiklar.

Äldre tidningsartiklar har en ordrikedom som nyare saknar. Därför är det en bra idé att låta elever öva sig på texter som har några årtionden på nacken.

Otroliga umbäranden för säljägarna - AB 13/5 1938 (högstadiet - gymnasiet)


OBS! lägg inte in något av Astrid Lindgren eller Tove Jansson. Deras dödsbon bevakar girigt arvet efter dem och är synnerligen aggressiva i sin kamp mot den eller de som vågar publicera minsta textutdrag utanför de kanaler arvingarna redan fått betalt för.


(Mall)

(Mall med läsfixarna)