Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Berg som vita elefanter - läsförståelse"

Från Skolbok

m
m
Rad 12: Rad 12:
 
<br />Av Ernest Hemingway ✞1961
 
<br />Av Ernest Hemingway ✞1961
 
<br />
 
<br />
<p>
+
 
</p>Novelltexten kan tyvärr inte publiceras här eftersom Hemingway inte varit död mer än 70 år. Därför har texten också ett copyright som vi inte vill bryta.
+
Novelltexten kan tyvärr inte publiceras här eftersom Hemingway inte varit död mer än 70 år. Därför har texten också ett copyright som vi inte vill bryta.
 
<br />
 
<br />
 
<br />Samtidigt är den här novellen antagligen Hemingways allra mest analyserade novell eftersom han använder sig av sin berömda "<i>isbergsteknik</i>" genom hela texten. Mer i denna än i  någon annan novell han skrivit. Det i sin tur gör att det ofta är enkelt att hitta texten utlagd på Internet. En snabb sökning gav följande länkar:  
 
<br />Samtidigt är den här novellen antagligen Hemingways allra mest analyserade novell eftersom han använder sig av sin berömda "<i>isbergsteknik</i>" genom hela texten. Mer i denna än i  någon annan novell han skrivit. Det i sin tur gör att det ofta är enkelt att hitta texten utlagd på Internet. En snabb sökning gav följande länkar:  
Rad 19: Rad 19:
 
<br />http://hllnybo.weebly.com/uploads/1/8/7/5/18752636/berg_vita.pdf
 
<br />http://hllnybo.weebly.com/uploads/1/8/7/5/18752636/berg_vita.pdf
 
<br />https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=eWJjLW5hY2thLnNlfHN2LTItc2FtLTExLTIwMTJ8Z3g6MmFhYzk3YjIzMWQ0NjVjYg
 
<br />https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=eWJjLW5hY2thLnNlfHN2LTItc2FtLTExLTIwMTJ8Z3g6MmFhYzk3YjIzMWQ0NjVjYg
</p>
+
 
  
  
Rad 69: Rad 69:
 
4: Att läsa '''bortom raderna''' innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text
 
4: Att läsa '''bortom raderna''' innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text
  
A: Den döde knekten hette Modig. Gustav fick ett nytt namn, Raskens, av  kapten Jägerschiöld. Varför fick soldaterna andra namn än bönderna?
+
A: Vad menar flickan med att hon "inte bryr sig om sig själv"? = att hon inte bryr sig om sin kropp, hon kan göra abort, det gör inget.
  
B: Det står ”Bonden, som fått sin son kasserad, var vass i ögonen, när han betraktade rotens nye soldat, och det kunde man förstå.” Varför ska vi förstå det? Varför var det så åtråvärt att bli rotesoldat?
+
B: Är hon egentligen gravid? Hon dricker mycket öl för att vara det. = Hon tar ingen hänsyn till barnet, troligen har hon bestämt sig för abort redan, därför kan hon också dricka öl trots att hon är gravid
  
  
Rad 136: Rad 136:
 
4: Att läsa '''bortom raderna''' innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text
 
4: Att läsa '''bortom raderna''' innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text
  
A: Den döde knekten hette Modig. Gustav fick ett nytt namn, Raskens, av  kapten Jägerschiöld. Varför fick soldaterna andra namn än bönderna? - soldatnamnet skulle urskilja dem från bönderna och spegla deras personlighet.
+
A: Vad menar flickan med att hon "inte bryr sig om sig själv"? = att hon inte bryr sig om sin kropp, hon kan göra abort, det gör inget.
  
B: Det står ”Bonden, som fått sin son kasserad, var vass i ögonen, när han betraktade rotens nye soldat, och det kunde man förstå.” Varför ska vi förstå det? Varför var det så åtråvärt att bli rotesoldat? - en indelt soldat hade rätt till ett eget torp. Detta var väldigt värdefullt i ett Sverige där merparten av all brukbar mark var ägd och uppodlad av självägande bönder. Rotesoldaten fick i praktiken samma status som en självägande bonde, om inte ändå bättre status.
+
B: Är hon egentligen gravid? Hon dricker mycket öl för att vara det. = Hon tar ingen hänsyn till barnet, troligen har hon bestämt sig för abort redan, därför kan hon också dricka öl trots att hon är gravid
  
  
Rad 147: Rad 147:
 
<b>Frågor om Ernest Hemingway</b>
 
<b>Frågor om Ernest Hemingway</b>
  
Enligt Litteraturhistoria skriven av Inga Söderblom och Sven-Gustaf Edqvist utgiven år 1992 ingår Ernest Hemingways verk i den litterära epok som vi idag kallar <i>modernismen</i>. Författarna skriver att modernismens litteratur är präglad av första världskriget och en omvälvande kulturrevolution som ägde rum i början av 1900-talet. Kännetecknande är att dess utövare bröt mot tradition i försök att hitta nya uttrycksmedel för att beskriva verkligheten. De litterära verken blev till rebus, som läsaren själv fick lösa med känsla och intuition.
+
Ernest Hemingways verk ingår i den litterära epok som vi idag kallar <i>modernismen</i>.Modernismens litteratur är präglad av första världskriget och en revolutionerande kulturförändring som ägde rum bland författarna i början av nittonhundratalet. Kännetecknande är att dessa författare bröt mot tidigare traditioner i försöken att hitta nya sätt att beskriva verkligheten. De litterära verken blev till pussel och rebusar som läsaren själv fick lösa med både känsla och intuition.
  
 
A: Märks det i texten att allt inte skrivs ut, istället får läsaren själv pussla ihop handlingen?
 
A: Märks det i texten att allt inte skrivs ut, istället får läsaren själv pussla ihop handlingen?

Versionen från 29 september 2018 kl. 13.07

Berg som vita elefanter


Av Ernest Hemingway ✞1961

Novelltexten kan tyvärr inte publiceras här eftersom Hemingway inte varit död mer än 70 år. Därför har texten också ett copyright som vi inte vill bryta.

Samtidigt är den här novellen antagligen Hemingways allra mest analyserade novell eftersom han använder sig av sin berömda "isbergsteknik" genom hela texten. Mer i denna än i någon annan novell han skrivit. Det i sin tur gör att det ofta är enkelt att hitta texten utlagd på Internet. En snabb sökning gav följande länkar:

http://hllnybo.weebly.com/uploads/1/8/7/5/18752636/berg_vita.pdf
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=eWJjLW5hY2thLnNlfHN2LTItc2FtLTExLTIwMTJ8Z3g6MmFhYzk3YjIzMWQ0NjVjYg


Filmatisering av novellen, på engelska



1: Sök på reda på vad orden i texten betyder. Saknar du ordbok kan du använda Wikipedia eller Wiktionary: https://sv.wiktionary.org/wiki/Wiktionary:Huvudsida Ta gärna reda på ordens betydelse innan du läser novellen så förstår du den bättre.

järnvägsknut
tig, att tiga
resonlig 
förnuftig, att vara förnuftig 


2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:

A: Hur beskriver flickan bergen?

B: Vilket land är de i?

C: Var befinner de sig?

D: Vad är det som hänger för dörröppningen?

E: Vad dricker de?

F: Kan flickan tala spanska?


3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.

A: Vem är äldst av de två?

B: Vad är det egentligen de diskuterar?

C: Tycker flickan att det är en bra idé?

D: Vem av de två är den som har makten och vem är det som drar sig undan frågorna?


4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text

A: Vad menar flickan med att hon "inte bryr sig om sig själv"? = att hon inte bryr sig om sin kropp, hon kan göra abort, det gör inget.

B: Är hon egentligen gravid? Hon dricker mycket öl för att vara det. = Hon tar ingen hänsyn till barnet, troligen har hon bestämt sig för abort redan, därför kan hon också dricka öl trots att hon är gravid


5: Öppna frågor saknar ett rätt svar, man kan bara diskutera kring dem.

A: Mannen säger:
  — Sedan blir det bra igen. Sen blir det precis likadant som förut.
  — Hur kan du tro det?
  — Det är bara den saken vi är oroliga över. Det är enda orsaken till att vi har känt oss olyckliga.
Tror du de blir lyckliga? Varför/varför inte?


B: Mannen säger:
  — Vi kan få hela världen.
  — Nej, vi kan inte det.
  — Vi kan resa vart vi vill.
  — Nej, vi kan inte det. Den är inte vår längre.
Vad tror du mannen menar? Varför motsätter sig flickan det?


C: Novellen avslutas med replikerna:
  — Känns det bättre för dig nu? frågade han.
  — Jag har det bra, sa hon. Mig fattas det ingenting. Jag har det så bra.
Vad tror du? Menar hon det hon säger eller är hon ironisk?

1: Sök på reda på vad orden i texten betyder. Saknar du ordbok kan du använda Wikipedia eller Wiktionary: https://sv.wiktionary.org/wiki/Wiktionary:Huvudsida Ta gärna reda på ordens betydelse innan du läser novellen så förstår du den bättre.

järnvägsknut = en tågstation där mer än ett spår ansluter
tig, att tiga = var tyst, att vara tyst
resonlig = mottaglig för skäl, vettig
förnuftig, att vara förnuftig = den som handlar efter fakta istället för att gå på känslor


2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:

A: Hur beskriver flickan bergen? = som vita elefanter.

B: Vilket land är de i? = Spanien

C: Var befinner de sig? = På en järnvägsstation

D: Vad är det som hänger för dörröppningen? = ett bambudraperi

E: Vad dricker de? = öl

F: Kan flickan tala spanska? = nej, varje gång servitrisen säger något frågar hon mannen.


3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.

A: Vem är äldst av de två? = troligen mannen

B: Vad är det egentligen de diskuterar = en abort

C: Tycker flickan att det är en bra idé? = nej, hon vill inte tala om det, tittar bort när diskussionen kommer in på frågan

D: Vem av de två är den som har makten och vem är det som drar sig undan frågorna? = mannen har makten och flickan har inte mycket att säga till om


4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text

A: Vad menar flickan med att hon "inte bryr sig om sig själv"? = att hon inte bryr sig om sin kropp, hon kan göra abort, det gör inget.

B: Är hon egentligen gravid? Hon dricker mycket öl för att vara det. = Hon tar ingen hänsyn till barnet, troligen har hon bestämt sig för abort redan, därför kan hon också dricka öl trots att hon är gravid


5: Öppna frågor saknar ett rätt svar.

Frågor om Ernest Hemingway

Ernest Hemingways verk ingår i den litterära epok som vi idag kallar modernismen.Modernismens litteratur är präglad av första världskriget och en revolutionerande kulturförändring som ägde rum bland författarna i början av nittonhundratalet. Kännetecknande är att dessa författare bröt mot tidigare traditioner i försöken att hitta nya sätt att beskriva verkligheten. De litterära verken blev till pussel och rebusar som läsaren själv fick lösa med både känsla och intuition.

A: Märks det i texten att allt inte skrivs ut, istället får läsaren själv pussla ihop handlingen?

B: Sök fram mer information om Hemingway. Vilka krig medverkade han i? Tror du att det påverkat hans skrivande?

C: Varför valde han att skriva novellen på just det här sättet, utan att skriva ut hela handlingen, tror du?

D: Numera är det här sättet att skriva standard. Det kallas "show and tell". Det viktiga är att visa vad som händer genom handlingen, inte att berätta det för läsaren. Om du. jämför med en äldre text, kan du då se skillnaderna?
http://runeberg.org/rullgard/k2.html

E: Hemingway fick först pulitzerpriset och sedan nobelpriset i litteratur. Vilken är hans mest kända roman? Vad handlar den om?


Läs mer om Hemingways liv här: https://popularhistoria.se/kultur/litteratur/forfattare/hemingway-pa-kuba







Åter till registret för läsförståelsetexter