Åtgärder

Betygsvarning

Från Skolbok

Tips-to-avoid-sleeping-in-class-for-students-school.jpg

Betygsvarningar behöver som sagt inte skrivas alls. Man skall ha så bra kontakt mellan elev och lärare att eleven skall vara medveten om att alla mål för ämnet inte uppfyllts.


Som lärare antar man gärna att om en elev inte gjort samtliga prov eller samtliga inlämningsuppgifter borde den automatiskt förstå att den riskerar att bli underkänd. Tyvärr är det många elever som inte riktigt har det tänket utan, på fullt allvar, tror att så länge ingen sagt till den personligen att den riskerar att inte uppnå målen så kommer den inte att underkännas. Även om inte en enda inlämningsuppgift lämnats in eller den gjort något prov över huvud taget.


Av den anledningen, för att eleven skall vara medveten om att den riskerar underkänt betyg, bör eleven ges en betygsvarning, helst skriftlig. Det är alltså en ren service till eleven och läraren varken kan- eller bör kritiseras om den inte gett en betygsvarning.


Om man nu ändå ger en betygsvarning skall man ändå komma överens på skolan om hur den skall se ut så att i alla fall lärarna inom skolan gör på samma sätt.

Version 1, utan mål:

Läraren skapar en lista där det framgår vilka prov och inlämningsuppgifter som inte utförts. Listan ges till eleven personligen. På listan bör det stå något liknande:

Det finns ingen lag som säger att en lärare måste dela ut en betygsvarning inför ett underkänt betyg. Vet du med dig att det finns uppgifter eller prov du inte gjort bör du också vara medveten om att du kan riskera att bli underkänd. En elev som gjort samtliga uppgifter med lägst godkänt resultat (betyget E) blir normalt sett inte underkänd.


Är det så att läraren även fyller i betygsvärden på varje enskild uppgift på listan bör det även stå något liknande:

Uppgifter har fått ett separat betyg. Det innebär inte att man samlar på sig ett visst antal betyg för ett visst slutbetyg utan i bakgrunden finns en bedömning om uppfyllda mål. Du kan alltså få ett högre betyg även om du bara fått E eller C på vissa uppgifter, liksom du kan få ett lägre betyg även om vissa uppgifter tilldelats ett A.


Version 2: med mål:

Läraren skapar en lista där ämnets samtliga mål finns utskrivna. Intill varje mål finns det ifyllt om det är avklarat och i vilket sammanhang, vid vilket provtillfälle, genom vilken inlämningsuppgift osv. som målet uppfyllts. Om det finns mål som ännu inte uppfyllts skal det framgå tydligt att eleven endera inte fått chans att uppfylla målet ännu då den möjligheten inte hunnit ges i samband med prov eller inlämningsuppgifter. Alternativt att eleven getts tillfälle men misslyckats med att uppnå målet. Då bör det också framgå hur eleven skall göra för att uppnå målet i framtiden.


Version 1 är så att säga löpande bokföring på varje enskild elev, medan version 2 är löpande bokföring på måluppfyllelsen i ämnet. Version 1 kommer till automatiskt i samband med rättning medan version 2 är ännu ett steg i dokumentationsprocessen. Varje lärare bör själv få ta beslut över vilken version den vill följa.


Den naturliga tågordningen är:


1: Lärare skapar en lapp med betygsvarningen. Det skall stå vem ansvarig lärare är och hur förälder kommer i kontakt med ansvarig lärare. Det skall stå vilken elev det gäller. Det skall inte stå något personnummer på lappen.


2: Eleven skriver under lappen, eller om eleven skolkar mycket och aldrig är i skolan kan läraren skriva under den i elevens namn.


3: Läraren tar två kopior på betygsvarningen. En kopia ges till elevens målsman. En kopia ges till mentor. Originalet arkiveras på expeditionen.


I en IT-värld kan man istället göra så att:


1: Man skapar ett dokument som eleven kan läsa på t.ex. Google docs med betygsvarningen, liknande den man skapar i en pappersvärld. Dokumentet krypteras för elevens rättssäkerhets skull. Har man inte Google docs kan man skapa krypterade zip-dokument och lägga ut på dropbox. Det finns andra liknande tekniska lösningar, bara fantasin sätter gränserna.


2: Man visar upp dokumentet för eleven och visar samtidigt hur eleven skall göra för att komma åt dokumentet. Eleven ges krypteringsnyckeln. Efteråt fyller läraren i på dokumentet att eleven tagit del av dokumentet och vilket datum det skett.


3: En länk till dokumentet skickas med e-mail, tillsammans med krypteringsnyckeln, till:

  • Mentor
  • Expedition
  • Elevens målsmän


På det viset minskas pappershysterin, handläggningen går oändligt mycket snabbare och fler kan ta del av dokumentet på kortare tid.

En annan variant är att läraren gör exakt likadan men med ett lokalt dokument på sin egen dator. Efter det att eleven läst dokumentet och undervisande lärare lagt till att elevn läst det tillsammans med datum på dokumentet skickas en kopia till:

  • Mentor
  • Expedition
  • Elevens målsmän

Nackdelen med det förfarandet är att läraren tappar kontrollen över dokumentet. Finns dokumentet kvar under lärarens kontroll kan denne lägga till- eller dra ifrån uppgifter beroende på hur eleven klarar sin utbildning i ämnet.


En betygsvarning är inte en allmän handling.