Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "CS enkelt prov"

Från Skolbok

m
m
Rad 3: Rad 3:
 
Som jag tog upp i  början så utgår jag ifrån KISS; så enkelt som det bara går men ändå inte så förenklat att det blir oanvändbart. Utifrån det perspektivet skall vi skapa ett riktigt enkelt prov. Det finns vissa utgångspunkter:
 
Som jag tog upp i  början så utgår jag ifrån KISS; så enkelt som det bara går men ändå inte så förenklat att det blir oanvändbart. Utifrån det perspektivet skall vi skapa ett riktigt enkelt prov. Det finns vissa utgångspunkter:
  
1: Provet består av prick tio frågor. Jag har försökt att bygga upp system med olika antal frågor per prov, men då måste varje prov bestå av tre olika databastabeller: en tabell med provnamn som fungerar som behållare, en tabell med frågor och svar och en tabell som binder samman frågorna med provnamnet. Om man däremot utgår ifrån ett fast antal frågor räcker det med en enda tabell, det är mer begränsat, men mycket enklare att hantera.
+
1: Provet består av prick tio frågor. Jag har försökt att bygga upp system med olika antal frågor per prov, men då måste varje prov bestå av tre olika databastabeller: en tabell med provnamn som fungerar som behållare, en tabell med frågor och svar och en tabell som binder samman frågorna med provnamnet. Om man däremot utgår ifrån ett fast antal frågor räcker det med en enda tabell, det är mer begränsat, men mycket enklare att hantera. På detta sättet sparas samtliga tio svar på frågorna i ett enda stort textstycke.
  
 
2: Eleven skriver text till alla frågor. Detta är inte hugget i sten, det går att utforma så att eleven istället väljer färdiga svar från olika listor, men det går jag igenom längre fram. I det här första exemplet är samtliga frågor utformade på exakt samma sätt.
 
2: Eleven skriver text till alla frågor. Detta är inte hugget i sten, det går att utforma så att eleven istället väljer färdiga svar från olika listor, men det går jag igenom längre fram. I det här första exemplet är samtliga frågor utformade på exakt samma sätt.
Rad 16: Rad 16:
 
   
 
   
 
7: Varje inlämnat prov har ett tillhörande textfält där du kan skriva en bedömning och själv fylla i vilka betygsmål du tycker att eleven uppnått i hela provet. När det är dags att lämna tillbaka det färdigrättade provet kan du endera skriva ut elevprov+facit+din bedömning till eleven och ge den resultatet i pappersform, eller skapa en pdf-fil med uppgifterna som du skickar med e-mail till eleven så sparar skolan pengar både på att proven inte behöver skrivas ut och på att resultatet kan läsas online.
 
7: Varje inlämnat prov har ett tillhörande textfält där du kan skriva en bedömning och själv fylla i vilka betygsmål du tycker att eleven uppnått i hela provet. När det är dags att lämna tillbaka det färdigrättade provet kan du endera skriva ut elevprov+facit+din bedömning till eleven och ge den resultatet i pappersform, eller skapa en pdf-fil med uppgifterna som du skickar med e-mail till eleven så sparar skolan pengar både på att proven inte behöver skrivas ut och på att resultatet kan läsas online.
 +
 +
8: varje prov skall ha en ruta för att lägga in ett elev-id så att du, om du vill, kan lägga in en koppling mellan provdatabasen och elevdatabasen.
 +
 +
==Tabellstruktur==
 +
 +
Så, med allt detta definierat är det dags att skapa en databas där uppgifterna kan lagras:
 +
 +
  
 
[[Kategori: Privat]]
 
[[Kategori: Privat]]

Versionen från 10 juni 2012 kl. 14.12

Ett enkelt prov

Som jag tog upp i början så utgår jag ifrån KISS; så enkelt som det bara går men ändå inte så förenklat att det blir oanvändbart. Utifrån det perspektivet skall vi skapa ett riktigt enkelt prov. Det finns vissa utgångspunkter:

1: Provet består av prick tio frågor. Jag har försökt att bygga upp system med olika antal frågor per prov, men då måste varje prov bestå av tre olika databastabeller: en tabell med provnamn som fungerar som behållare, en tabell med frågor och svar och en tabell som binder samman frågorna med provnamnet. Om man däremot utgår ifrån ett fast antal frågor räcker det med en enda tabell, det är mer begränsat, men mycket enklare att hantera. På detta sättet sparas samtliga tio svar på frågorna i ett enda stort textstycke.

2: Eleven skriver text till alla frågor. Detta är inte hugget i sten, det går att utforma så att eleven istället väljer färdiga svar från olika listor, men det går jag igenom längre fram. I det här första exemplet är samtliga frågor utformade på exakt samma sätt.

3: Eleven behöver inte logga in. Största problemet med Internetbaserade lösningar är att elever måste logga in först, och läraren sliter sitt hår när tre, fem, åtta osv. elever dyker upp och meddelar att de glömt/tappat sina inloggningsnamn eller lösenord. Det skall vara lika enkelt som när man sätter sig vid en bänk och fyller i namn och klass med blyertspenna, och då fungerar det helt enkelt inte med personlig inloggning. Istället använder vi en lösenordsruta med ett "hemligt ord". Endera väljer eleven ordet själv eller så väljer du ett ord åt eleven, det senare är att föredra. Genom att använda ett hemligt ord kan inte andra elever skriva i svar åt varandra. En elev kan t.ex. fylla i spindelmannen och då vet ju du som lärare att förnamn + efternamn + spindelmannen är just den eleven. Problemet är att du måste fråga varje elev personligen om vilket hemligt ord de har om du dessutom får in ett prov med samma förnamn + samma efternamn + "ångvält". Därför kan du trycka upp hemliga ord i förväg och dela ut en papperslapp med individuellla hemliga ord till varje elev innan provet. Då vet du att "ångvält" inte är den elevens prov utan någon kamrat som endera vill vara elak och skriva ett dåligt prov, eller vill vara snäll och skriva ett "förbättrat" prov.

4: Provet går inte att redigera efter det att det sparats. Då fungerar det som en Wiki och det går alltid att se äldre redigeringar. Det enda eleven kan göra är att spara en ny version av samma prov. På det viset kan du spåra fuskare på ett rätt enkelt sätt.

5: Provet skall stämplas med både datum och tid för inlämning, på det viset kan du förhindra fusk. Finns iingen tidsstämpel kan eleven påstå att den gjort provet under provtillfället trots att den gjort det vid ett helt annat tillfälle.

6: Samtidigt som du skriver frågan skriver du svaret. På det sättet finns ett facit. Då kan du också göra en enkel rutin som skriver ut fråga + svar åt eleverna efter det att provet är klart så att de själva lätt kan se vad de gjorde för fel. Dessutom underlättas din egen rättning.

7: Varje inlämnat prov har ett tillhörande textfält där du kan skriva en bedömning och själv fylla i vilka betygsmål du tycker att eleven uppnått i hela provet. När det är dags att lämna tillbaka det färdigrättade provet kan du endera skriva ut elevprov+facit+din bedömning till eleven och ge den resultatet i pappersform, eller skapa en pdf-fil med uppgifterna som du skickar med e-mail till eleven så sparar skolan pengar både på att proven inte behöver skrivas ut och på att resultatet kan läsas online.

8: varje prov skall ha en ruta för att lägga in ett elev-id så att du, om du vill, kan lägga in en koppling mellan provdatabasen och elevdatabasen.

Tabellstruktur

Så, med allt detta definierat är det dags att skapa en databas där uppgifterna kan lagras: