Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Den utsatte - läsförståelse"

Från Skolbok

m
m
 
Rad 140: Rad 140:
 
4: Att läsa '''bortom raderna''' innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text
 
4: Att läsa '''bortom raderna''' innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text
  
A: Varför har författaren valt regn i början av novellen? = för att förstärka känslan av att Mattias är dyster och har ångest.
+
A: Varför har författaren valt regn i början av novellen? = Svaret bör innehålla något om att det är för att förstärka känslan av att Mattias är dyster och har ångest och hur det sedan kopplas samman med handlingen i novellen.
  
B: Varför hälsar gänget varandra med boxningar och ryggdunkar istället för med handskakning eller kramar som  normala människor gör? = för det är så tuffa killar hälsar på varandra i filmer.
+
B: Varför hälsar gänget varandra med boxningar och ryggdunkar istället för med handskakning eller kramar som  normala människor gör? = svaret bör innehålla något om att det är så tuffa killar hälsar på varandra i filmer och eftersom de vill verka tuffa gör de likadant.
  
 
C: Varför vågar ingen skvallra om vad Mattias håller på med? = den personen skulle antagligen bli väldigt illa behandlad av Mattias eller av någon annan i gänget.
 
C: Varför vågar ingen skvallra om vad Mattias håller på med? = den personen skulle antagligen bli väldigt illa behandlad av Mattias eller av någon annan i gänget.

Nuvarande version från 25 maj 2022 kl. 11.12


Den utsatte


Av Johanna Stentorp



På grund av copyright finns ingen text, bara frågor, med i uppgiften.



Källa: Ur "Färdlektyr" 2007.

1: Ta reda på vad orden i texten betyder innan du läser texten så förstår du den bättre. Använd: svenska.se, ordbok, Wikipedia eller Wiktionary.

förakta =
patetisk =
ynklig =
hånle =
huvudroll =
att träda fram =
prägla =
beckmörkt =
ignorera =
vanka =
godtrogen =


2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:

A: Vilken dag är det när novellen börjar?

B: Varför tycker Mattias att man måste vara stark?

C: Vad vill Mattias göra med engelskläraren?

D: När tänker de ge sig på sitt mobboffer?


3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.

A: Ungefär hur gammal är Mattias?

B: Vet Mattias föräldrar om hur han är i skolan?

C: Hur ser man att Mattias och hans kamrater är det "tuffa" gänget?

D: Varför fortsätter Mattias att leda gänget och mobba kompisar, trots att han mår så dåligt över det?

E: Varför fortsätter gänget att följa Mattias regler?


4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text

A: Varför har författaren valt regn i början av novellen?

B: Varför hälsar gänget varandra med boxningar och ryggdunkar istället för med handskakning eller kramar som normala människor gör?

C: Varför vågar ingen skvallra om vad Mattias håller på med?


5: Öppna frågor saknar ett rätt svar, man kan bara diskutera kring dem.

A: Vad tror du skulle hända om Mattias en dag sa att "Nej nu räcker det, från och med idag ska vi sluta mobba den där svaga killen"?

1: Ta reda på vad orden i texten betyder innan du läser texten så förstår du den bättre. Använd: svenska.se, ordbok, Wikipedia eller Wiktionary.

förakta = tycka någon är sämre än en själv
patetisk = att tycka någonting är löjligt
ynklig = någon som är värd att tycka synd om eller tycka att den är värdelös
hånle = att le riktigt elakt
huvudroll = den som är viktigast i en film eller teaterpjäs
att träda fram = att gå från att inte ses av någon till att alla ser en
prägla = se till att folk minns en / skapa den upphöjda ytan på mynt och medaljer
beckmörkt = beck = svart ämne, mörkt är när det inte är dag. =>svart mörker
ignorera = att strunta i det
vanka = gå omkring, sakta, utan mål
godtrogen = tror att alla är snälla


2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:

A: Vilken dag är det när novellen börjar? = söndag

B: Varför tycker Mattias att man måste vara stark? = annars trampar de på honom.

C: Vad vill Mattias göra med engelskläraren? = spotta henne i ansiktet.

D: När tänker de ge sig på sitt mobboffer? = efter skolan.


3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.

A: Ungefär hur gammal är Mattias? = nedre tonåren, troligen

B: Vet Mattias föräldrar om hur han är i skolan? = nej, ingen får veta det

C: Hur ser man att Mattias och hans kamrater är det "tuffa" gänget? = Mattias röker, de struntar i läxorna

D: Varför fortsätter Mattias att leda gänget och mobba kompisar, trots att han mår så dåligt över det? = för annars är han rädd att det är han som blir mobbad nästa gång.

E: Varför fortsätter gänget att följa Mattias regler? = de behöver en stark ledare som berättar vad de ska göra, samtidigt som de är rädda att själva bli offer.


4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text

A: Varför har författaren valt regn i början av novellen? = Svaret bör innehålla något om att det är för att förstärka känslan av att Mattias är dyster och har ångest och hur det sedan kopplas samman med handlingen i novellen.

B: Varför hälsar gänget varandra med boxningar och ryggdunkar istället för med handskakning eller kramar som normala människor gör? = svaret bör innehålla något om att det är så tuffa killar hälsar på varandra i filmer och eftersom de vill verka tuffa gör de likadant.

C: Varför vågar ingen skvallra om vad Mattias håller på med? = den personen skulle antagligen bli väldigt illa behandlad av Mattias eller av någon annan i gänget.


5: Öppna frågor saknar ett rätt svar, man kan bara diskutera kring dem.





Åter till registret för läsförståelsetexter