Skillnad mellan versioner av "Den utsatte - läsförståelse"
Från Skolbok
Ingemar (Diskussion | bidrag) m |
Ingemar (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 140: | Rad 140: | ||
4: Att läsa '''bortom raderna''' innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text | 4: Att läsa '''bortom raderna''' innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text | ||
− | A: Varför har författaren valt regn i början av novellen? = för att förstärka känslan av att Mattias är dyster och har ångest. | + | A: Varför har författaren valt regn i början av novellen? = Svaret bör innehålla något om att det är för att förstärka känslan av att Mattias är dyster och har ångest och hur det sedan kopplas samman med handlingen i novellen. |
− | B: Varför hälsar gänget varandra med boxningar och ryggdunkar istället för med handskakning eller kramar som normala människor gör? = | + | B: Varför hälsar gänget varandra med boxningar och ryggdunkar istället för med handskakning eller kramar som normala människor gör? = svaret bör innehålla något om att det är så tuffa killar hälsar på varandra i filmer och eftersom de vill verka tuffa gör de likadant. |
C: Varför vågar ingen skvallra om vad Mattias håller på med? = den personen skulle antagligen bli väldigt illa behandlad av Mattias eller av någon annan i gänget. | C: Varför vågar ingen skvallra om vad Mattias håller på med? = den personen skulle antagligen bli väldigt illa behandlad av Mattias eller av någon annan i gänget. |
Nuvarande version från 25 maj 2022 kl. 11.12
Den utsatte
Av Johanna Stentorp
På grund av copyright finns ingen text, bara frågor, med i uppgiften.
Källa: Ur "Färdlektyr" 2007.
1: Ta reda på vad orden i texten betyder innan du läser texten så förstår du den bättre. Använd: svenska.se, ordbok, Wikipedia eller Wiktionary.
- förakta =
- patetisk =
- ynklig =
- hånle =
- huvudroll =
- att träda fram =
- prägla =
- beckmörkt =
- ignorera =
- vanka =
- godtrogen =
2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:
A: Vilken dag är det när novellen börjar?
B: Varför tycker Mattias att man måste vara stark?
C: Vad vill Mattias göra med engelskläraren?
D: När tänker de ge sig på sitt mobboffer?
3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.
A: Ungefär hur gammal är Mattias?
B: Vet Mattias föräldrar om hur han är i skolan?
C: Hur ser man att Mattias och hans kamrater är det "tuffa" gänget?
D: Varför fortsätter Mattias att leda gänget och mobba kompisar, trots att han mår så dåligt över det?
E: Varför fortsätter gänget att följa Mattias regler?
4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text
A: Varför har författaren valt regn i början av novellen?
B: Varför hälsar gänget varandra med boxningar och ryggdunkar istället för med handskakning eller kramar som normala människor gör?
C: Varför vågar ingen skvallra om vad Mattias håller på med?
5: Öppna frågor saknar ett rätt svar, man kan bara diskutera kring dem.
A: Vad tror du skulle hända om Mattias en dag sa att "Nej nu räcker det, från och med idag ska vi sluta mobba den där svaga killen"?
1: Ta reda på vad orden i texten betyder innan du läser texten så förstår du den bättre. Använd: svenska.se, ordbok, Wikipedia eller Wiktionary.
- förakta = tycka någon är sämre än en själv
- patetisk = att tycka någonting är löjligt
- ynklig = någon som är värd att tycka synd om eller tycka att den är värdelös
- hånle = att le riktigt elakt
- huvudroll = den som är viktigast i en film eller teaterpjäs
- att träda fram = att gå från att inte ses av någon till att alla ser en
- prägla = se till att folk minns en / skapa den upphöjda ytan på mynt och medaljer
- beckmörkt = beck = svart ämne, mörkt är när det inte är dag. =>svart mörker
- ignorera = att strunta i det
- vanka = gå omkring, sakta, utan mål
- godtrogen = tror att alla är snälla
2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:
A: Vilken dag är det när novellen börjar? = söndag
B: Varför tycker Mattias att man måste vara stark? = annars trampar de på honom.
C: Vad vill Mattias göra med engelskläraren? = spotta henne i ansiktet.
D: När tänker de ge sig på sitt mobboffer? = efter skolan.
3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.
A: Ungefär hur gammal är Mattias? = nedre tonåren, troligen
B: Vet Mattias föräldrar om hur han är i skolan? = nej, ingen får veta det
C: Hur ser man att Mattias och hans kamrater är det "tuffa" gänget? = Mattias röker, de struntar i läxorna
D: Varför fortsätter Mattias att leda gänget och mobba kompisar, trots att han mår så dåligt över det? = för annars är han rädd att det är han som blir mobbad nästa gång.
E: Varför fortsätter gänget att följa Mattias regler? = de behöver en stark ledare som berättar vad de ska göra, samtidigt som de är rädda att själva bli offer.
4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text
A: Varför har författaren valt regn i början av novellen? = Svaret bör innehålla något om att det är för att förstärka känslan av att Mattias är dyster och har ångest och hur det sedan kopplas samman med handlingen i novellen.
B: Varför hälsar gänget varandra med boxningar och ryggdunkar istället för med handskakning eller kramar som normala människor gör? = svaret bör innehålla något om att det är så tuffa killar hälsar på varandra i filmer och eftersom de vill verka tuffa gör de likadant.
C: Varför vågar ingen skvallra om vad Mattias håller på med? = den personen skulle antagligen bli väldigt illa behandlad av Mattias eller av någon annan i gänget.
5: Öppna frågor saknar ett rätt svar, man kan bara diskutera kring dem.