Åtgärder

Den utsatte - läsförståelse

Från Skolbok


Den utsatte


Av Johanna Stentorp



På grund av copyright finns ingen text, bara frågor, med i uppgiften.



Källa: Ur "Färdlektyr" 2007.

1: Ta reda på vad orden i texten betyder innan du läser texten så förstår du den bättre. Använd: svenska.se, ordbok, Wikipedia eller Wiktionary.



2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:

A:


3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.

A:


4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text

A:


5: Öppna frågor saknar ett rätt svar, man kan bara diskutera kring dem.

A:

1: Ta reda på vad orden i texten betyder innan du läser texten så förstår du den bättre. Använd: svenska.se, ordbok, Wikipedia eller Wiktionary.

förakta = tycka någon är sämre än en själv
patetisk = att tycka någonting är löjligt
ynklig = någon som är värd att tycka synd om eller tycka att den är värdelös
hånle = att le riktigt elakt
huvudroll = den som är viktigast i en film eller teaterpjäs
att träda fram = att gå från att inte ses av någon till att alla ser en
prägla = se till att folk minns en / skapa den upphöjda ytan på mynt och medaljer
beckmörkt = beck = svart ämne, mörkt är när det inte är dag. =>svart mörker
ignorera = att strunta i det
vanka = gå omkring, sakta, utan mål
godtrogen = tror att alla är snälla


2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:

A:


3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.

A: Ungefär hur gammal är Mattias? =


4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text

A:


5: Öppna frågor saknar ett rätt svar, man kan bara diskutera kring dem.





Åter till registret för läsförståelsetexter