Skillnad mellan versioner av "Geografi, skolbok"
Från Skolbok
Ingemar (Diskussion | bidrag) m |
Ingemar (Diskussion | bidrag) m |
||
(33 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 3: | Rad 3: | ||
[[Geografi]] | [[Geografi]] | ||
− | :''' | + | ==Lärobok, mellanstadiet eller repetition i högstadiet == |
− | ::[[ | + | |
− | ::[[ | + | '''Sveriges landskapstyper''' ''(Mellanstadiet)'' |
− | ::[[ | + | :[[Sveriges landskapstyper]] |
− | ::[[ | + | ::[[Sveriges bergslandskap]] |
+ | ::[[Sveriges barrskogslandskap]] | ||
+ | ::[[Sveriges lövskogslandskap]] | ||
+ | ::[[Sveriges odlingslandskap]] | ||
+ | ::[[Sveriges stadslandskap]] | ||
+ | ::[[Sveriges våtmarkslandskap]] | ||
+ | ::[[Landskapet kring Sveriges sjöar och vattendrag]] | ||
+ | ::[[Landskapet kring Sveriges hav]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | :'''Geologi''' | ||
+ | ::[[Geologi - mål i grundskolan]] | ||
+ | ::[[Hur berggrund bildas]] | ||
+ | ::[[Sedimentär berggrund]] | ||
+ | :::[[Sedimentära bergarter]] | ||
+ | ::[[Metamorf berggrund]] | ||
+ | :::[[Metamorfa bergarter]] | ||
+ | ::[[Magmatisk berggrund]] | ||
+ | :::[[Magmatiska bergarter]] | ||
+ | ::[[Mineral]] | ||
+ | ::[[Ädelstenar]] | ||
+ | ::[[Malmer]] | ||
+ | ::[[Stenredskap]] | ||
+ | |||
:'''Naturgeografi''' | :'''Naturgeografi''' | ||
::[[Jordens inre]] | ::[[Jordens inre]] | ||
::[[Plattektonik]] | ::[[Plattektonik]] | ||
::[[Uppbyggande krafter]] | ::[[Uppbyggande krafter]] | ||
+ | :::[[Kolcykeln och vulkaner]] | ||
+ | :::[[Supervulkaner]] | ||
::[[Nedbrytande krafter]] | ::[[Nedbrytande krafter]] | ||
::[[Istiden]] | ::[[Istiden]] | ||
::[[Spåren efter istiden]] | ::[[Spåren efter istiden]] | ||
:::[[Därför tog istiden slut]] | :::[[Därför tog istiden slut]] | ||
− | ::[[ | + | ::[[Glaciärer]] |
− | :::[[ | + | :::[[Glaciärernas framtid]] |
− | ::::[[ | + | |
− | ::::[[ | + | |
+ | ==Lärobok för år 7 - (förslag) == | ||
+ | |||
+ | '''Kartografi''' | ||
+ | ::[[Längdgrad och breddgrad]] | ||
+ | ::[[Kartritning]] | ||
+ | ::[[Tematiska kartor]] | ||
+ | ::[[GIS]] | ||
+ | :::[[QGIS i skolan]] | ||
+ | |||
+ | '''Klimatologi''' | ||
::[[Väder och klimat]] | ::[[Väder och klimat]] | ||
:::[[Klimatzonerna]] | :::[[Klimatzonerna]] | ||
Rad 29: | Rad 64: | ||
::[[Golfströmmen]] | ::[[Golfströmmen]] | ||
::[[El Niño]] | ::[[El Niño]] | ||
− | ::[[ | + | ::[[IOD - Indian Ocean Dipole]] |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ==Lärobok för år 8 - (förslag) == | |
− | + | ||
− | |||
:'''Kulturgeografi''' | :'''Kulturgeografi''' | ||
::[[Stadens framväxt och roller]] | ::[[Stadens framväxt och roller]] | ||
Rad 40: | Rad 74: | ||
::[[Emigration och immigration]] | ::[[Emigration och immigration]] | ||
::[[Den gröna revolutionen]] | ::[[Den gröna revolutionen]] | ||
+ | |||
:'''Energi''' | :'''Energi''' | ||
::[[Ändliga energiresurser]] | ::[[Ändliga energiresurser]] | ||
::[[Förnybara energiresurser]] | ::[[Förnybara energiresurser]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==Lärobok för år 9 - (förslag) == | ||
+ | |||
+ | '''Sårbara platser''' | ||
+ | ''I luften'' | ||
+ | ::[[Jordens atmosfär]] | ||
+ | :::[[Växthuseffekten]] | ||
+ | ::::[[Växthuseffekten i känsliga områden]] - allmän beskrivning | ||
+ | ::::[[Växthuseffekten i polarzonerna]] | ||
+ | ::::[[Växthuseffekten i Sverige]] - tempererad zon | ||
+ | ::::[[Växthuseffekten i subtropiska zonen]] | ||
+ | ::::[[Växthuseffekten i tropikerna]] | ||
+ | ::::[[Växthuseffekten - förnekarna]] | ||
+ | |||
+ | '''I havet''' | ||
+ | ::[[Oljekatastrofer]] | ||
+ | ::[[Havsnivåhöjning]] | ||
+ | :::[[De som dränks först]] | ||
+ | ::[[Korallblekning]] | ||
+ | ::[[Östersjön - ett hav i kris]] | ||
+ | ::[[Tidvatten]] | ||
+ | ::[[Tidvattenkraftverk]] | ||
+ | ::[[Vågkraftverk]] | ||
+ | ::[[Rovfiske]] | ||
+ | :::[[Valjakt]] | ||
+ | |||
+ | '''Olika länder''' | ||
+ | ::[[Framtidens Australien]] | ||
+ | ::[[Somalia, torkans och översvämningarnas land]] | ||
+ | |||
+ | :[[Geografi, tema år 9 - Känsliga områden]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==Lärobok, gymnasiet eller överkurs i högstadiet == | ||
+ | |||
:'''Geografiska teorier och modeller''' | :'''Geografiska teorier och modeller''' | ||
::[[Von Thünens isolerade stat]] | ::[[Von Thünens isolerade stat]] | ||
::[[Webers lokaliseringsteori]] | ::[[Webers lokaliseringsteori]] | ||
::[[Christallers centralortsteori]] | ::[[Christallers centralortsteori]] | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | ||
+ | ==Lärarhandledning i geografi == | ||
+ | |||
:[[Geografi, mål enligt lgr 11]] | :[[Geografi, mål enligt lgr 11]] | ||
− | :[[ | + | :[[Kartboksövningar, enkla]] |
+ | |||
+ | |||
[[Kategori: Geografi]] | [[Kategori: Geografi]] |
Versionen från 11 januari 2020 kl. 10.50
Innehåll
Lärobok, mellanstadiet eller repetition i högstadiet
Sveriges landskapstyper (Mellanstadiet)
- Geologi
- Naturgeografi
Lärobok för år 7 - (förslag)
Kartografi
Klimatologi
- Världshaven
Lärobok för år 8 - (förslag)
- Kulturgeografi
Lärobok för år 9 - (förslag)
Sårbara platser I luften
I havet
Olika länder
Lärobok, gymnasiet eller överkurs i högstadiet
- Geografiska teorier och modeller