Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Geografi, skolbok"

Från Skolbok

m
m
(40 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 1: Rad 1:
http://grundskoleboken.se/skolboken/images/geo.jpg
+
https://grundskoleboken.se/skolboken/images/geo.jpg
  
 
[[Geografi]]
 
[[Geografi]]
  
:'''Kartografi'''
+
==Lärobok, mellanstadiet eller repetition i högstadiet ==
::[[Längdgrad och breddgrad]]
+
 
::[[Kartritning]]
+
'''Geografens testamente, Sverige''' ''(Mellanstadiet)''
::[[Tematiska kartor]]
+
:[http://ingemar-wiklund.se/geografens_testamente/ Arbetshäften i pdf-format till de åtta avsnitten]
::[[GIS]]
+
 
 +
 
 +
'''Sveriges landskapstyper''' ''(Mellanstadiet)''
 +
:[[Sveriges landskapstyper]]
 +
::[[Sveriges bergslandskap]]
 +
::[[Sveriges barrskogslandskap]]
 +
::[[Sveriges lövskogslandskap]]
 +
::[[Sveriges odlingslandskap]]
 +
::[[Sveriges stadslandskap]]
 +
::[[Sveriges våtmarkslandskap]]
 +
::[[Landskapet kring Sveriges sjöar och vattendrag]]
 +
::[[Landskapet kring Sveriges hav]]
 +
 
 +
 
 +
:'''Geologi'''
 +
::[[Geologi - mål i grundskolan]]
 +
::[[Hur berggrund bildas]]
 +
::[[Sedimentär berggrund]]
 +
:::[[Sedimentära bergarter]]
 +
::[[Metamorf berggrund]]
 +
:::[[Metamorfa bergarter]]
 +
::[[Magmatisk berggrund]]
 +
:::[[Magmatiska bergarter]]
 +
::[[Mineral]]
 +
::[[Ädelstenar]]
 +
::[[Malmer]]
 +
::[[Stenredskap]]
 +
 
 
:'''Naturgeografi'''
 
:'''Naturgeografi'''
 
::[[Jordens inre]]
 
::[[Jordens inre]]
 
::[[Plattektonik]]
 
::[[Plattektonik]]
 +
:::[[Great Rift Valley]]
 
::[[Uppbyggande krafter]]
 
::[[Uppbyggande krafter]]
 
:::[[Kolcykeln och vulkaner]]
 
:::[[Kolcykeln och vulkaner]]
 +
:::[[Supervulkaner]]
 
::[[Nedbrytande krafter]]
 
::[[Nedbrytande krafter]]
 
::[[Istiden]]
 
::[[Istiden]]
 +
::[[Saharas gröna period]]
 
::[[Spåren efter istiden]]
 
::[[Spåren efter istiden]]
 
:::[[Därför tog istiden slut]]
 
:::[[Därför tog istiden slut]]
 
::[[Glaciärer]]
 
::[[Glaciärer]]
 
:::[[Glaciärernas framtid]]
 
:::[[Glaciärernas framtid]]
::[[Jordens atmosfär]]
+
 
:::[[Växthuseffekten]]
+
 
::::[[Växthuseffekten i Sverige]]
+
==Lärobok för år 7 - (förslag) ==
::::[[Växthuseffekten - förnekarna]]
+
 
::::[[Växthuseffekten i känsliga områden]]
+
'''Kartografi'''
 +
::[[Längdgrad och breddgrad]]
 +
::[[Kartritning]]
 +
::[[Tematiska kartor]]
 +
::[[GIS]]
 +
:::[[QGIS i skolan]]
 +
 
 +
 
 +
'''Klimatologi'''
 
::[[Väder och klimat]]
 
::[[Väder och klimat]]
 
:::[[Klimatzonerna]]
 
:::[[Klimatzonerna]]
 +
::::[[Afrikas horn - väder och klimat]]
 
::::[[Köppens system]]
 
::::[[Köppens system]]
 
::[[Vindar]]
 
::[[Vindar]]
Rad 33: Rad 72:
 
::[[Golfströmmen]]
 
::[[Golfströmmen]]
 
::[[El Niño]]
 
::[[El Niño]]
::[[Oljekatastrofer]]
+
::[[IOD - Indian Ocean Dipole]]
::[[Havsnivåhöjning]]
+
 
:::[[De som dränks först]]
+
 
::[[Ett isfritt Arktis]]
+
==Lärobok för år 8 - (förslag) ==
::[[Tidvatten]]
+
 
::[[Tidvattenkraftverk]]
 
::[[Vågkraftverk]]
 
::[[Valjakt]]
 
 
:'''Kulturgeografi'''
 
:'''Kulturgeografi'''
 
::[[Stadens framväxt och roller]]
 
::[[Stadens framväxt och roller]]
Rad 46: Rad 82:
 
::[[Emigration och immigration]]
 
::[[Emigration och immigration]]
 
::[[Den gröna revolutionen]]
 
::[[Den gröna revolutionen]]
 +
 
:'''Energi'''
 
:'''Energi'''
 
::[[Ändliga energiresurser]]
 
::[[Ändliga energiresurser]]
 +
:::[[kärnkraftens problem]]
 
::[[Förnybara energiresurser]]
 
::[[Förnybara energiresurser]]
 +
 +
 +
==Lärobok för år 9 - (förslag) ==
 +
 +
'''Sårbara platser'''
 +
''I luften''
 +
::[[Jordens atmosfär]]
 +
:::[[Växthuseffekten]]
 +
::::[[Växthuseffekten i känsliga områden]] - allmän beskrivning
 +
::::[[Växthuseffekten i polarzonerna]]
 +
::::[[Växthuseffekten i Sverige]] - tempererad zon
 +
::::[[Växthuseffekten i subtropiska zonen]]
 +
::::[[Växthuseffekten i tropikerna]]
 +
::::[[Växthuseffekten - förnekarna]]
 +
 +
'''I havet'''
 +
::[[Oljekatastrofer]]
 +
::[[Havsnivåhöjning]]
 +
:::[[De som dränks först]]
 +
::[[Korallblekning]]
 +
::[[Östersjön - ett hav i kris]]
 +
::[[Tidvatten]]
 +
::[[Tidvattenkraftverk]]
 +
::[[Vågkraftverk]]
 +
::[[Rovfiske]]
 +
:::[[Valjakt]]
 +
 +
'''Olika länder'''
 +
::[[Framtidens Australien]]
 +
::[[Västsaharas fosfat, en konfliktskapare]]
 +
::[[Somalia, torkans och översvämningarnas land]]
 +
 +
:[[Geografi, tema år 9 - Känsliga områden]]
 +
 +
 +
==Lärobok, gymnasiet eller överkurs i högstadiet ==
 +
 
:'''Geografiska teorier och modeller'''
 
:'''Geografiska teorier och modeller'''
 
::[[Von Thünens isolerade stat]]
 
::[[Von Thünens isolerade stat]]
 
::[[Webers lokaliseringsteori]]
 
::[[Webers lokaliseringsteori]]
 
::[[Christallers centralortsteori]]
 
::[[Christallers centralortsteori]]
'''Sveriges landskapstyper''' ''(Mellanstadiet)''
 
:[[Sveriges landskapstyper]]
 
::[[Sveriges bergslandskap]]
 
::[[Sveriges barrskogslandskap]]
 
::[[Sveriges lövskogslandskap]]
 
::[[Sveriges odlingslandskap]]
 
::[[Sveriges stadslandskap]]
 
::[[Sveriges våtmarkslandskap]]
 
::[[Landskapet kring Sveriges sjöar och vattendrag]]
 
::[[Landskapet kring Sveriges hav]]
 
  
'''För läraren'''
+
 
 +
==IT som stöd och hjälp==
 +
 
 +
:[[Tour i Google Earth]] (Lektionsförslag)
 +
 
 +
:[[Leaflet i undervisningen]] (För lärare, inspiration)
 +
 
 +
 
 +
==Lärarhandledning i geografi ==
 +
 
 
:[[Geografi, mål enligt lgr 11]]
 
:[[Geografi, mål enligt lgr 11]]
  
:[[Geografi, tema år 9 - Känsliga områden]]
+
:[[Kartboksövningar, enkla]]
 +
 
 +
 
  
 
[[Kategori: Geografi]]
 
[[Kategori: Geografi]]

Versionen från 3 mars 2023 kl. 14.35

geo.jpg

Geografi

Lärobok, mellanstadiet eller repetition i högstadiet

Geografens testamente, Sverige (Mellanstadiet)

Arbetshäften i pdf-format till de åtta avsnitten


Sveriges landskapstyper (Mellanstadiet)

Sveriges landskapstyper
Sveriges bergslandskap
Sveriges barrskogslandskap
Sveriges lövskogslandskap
Sveriges odlingslandskap
Sveriges stadslandskap
Sveriges våtmarkslandskap
Landskapet kring Sveriges sjöar och vattendrag
Landskapet kring Sveriges hav


Geologi
Geologi - mål i grundskolan
Hur berggrund bildas
Sedimentär berggrund
Sedimentära bergarter
Metamorf berggrund
Metamorfa bergarter
Magmatisk berggrund
Magmatiska bergarter
Mineral
Ädelstenar
Malmer
Stenredskap
Naturgeografi
Jordens inre
Plattektonik
Great Rift Valley
Uppbyggande krafter
Kolcykeln och vulkaner
Supervulkaner
Nedbrytande krafter
Istiden
Saharas gröna period
Spåren efter istiden
Därför tog istiden slut
Glaciärer
Glaciärernas framtid


Lärobok för år 7 - (förslag)

Kartografi

Längdgrad och breddgrad
Kartritning
Tematiska kartor
GIS
QGIS i skolan


Klimatologi

Väder och klimat
Klimatzonerna
Afrikas horn - väder och klimat
Köppens system
Vindar
Vattnets kretslopp
Världshaven
Havsströmmar
Golfströmmen
El Niño
IOD - Indian Ocean Dipole


Lärobok för år 8 - (förslag)

Kulturgeografi
Stadens framväxt och roller
Population
Emigration och immigration
Den gröna revolutionen
Energi
Ändliga energiresurser
kärnkraftens problem
Förnybara energiresurser


Lärobok för år 9 - (förslag)

Sårbara platser I luften

Jordens atmosfär
Växthuseffekten
Växthuseffekten i känsliga områden - allmän beskrivning
Växthuseffekten i polarzonerna
Växthuseffekten i Sverige - tempererad zon
Växthuseffekten i subtropiska zonen
Växthuseffekten i tropikerna
Växthuseffekten - förnekarna

I havet

Oljekatastrofer
Havsnivåhöjning
De som dränks först
Korallblekning
Östersjön - ett hav i kris
Tidvatten
Tidvattenkraftverk
Vågkraftverk
Rovfiske
Valjakt

Olika länder

Framtidens Australien
Västsaharas fosfat, en konfliktskapare
Somalia, torkans och översvämningarnas land
Geografi, tema år 9 - Känsliga områden


Lärobok, gymnasiet eller överkurs i högstadiet

Geografiska teorier och modeller
Von Thünens isolerade stat
Webers lokaliseringsteori
Christallers centralortsteori


IT som stöd och hjälp

Tour i Google Earth (Lektionsförslag)
Leaflet i undervisningen (För lärare, inspiration)


Lärarhandledning i geografi

Geografi, mål enligt lgr 11
Kartboksövningar, enkla