Geografi, tema år 9 - Känsliga områden
Från Skolbok
Centralt innehåll för temat
• Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människors levnadsvillkor.
• Klimatförändringar, olika förklaringar till dessa och vilka konsekvenser förändringarna kan få för människan, samhället och miljön i olika delar av världen.
• Sårbara platser och naturgivna risker och hot, till exempel översvämningar, torka och jordbävningar, och vilka konsekvenser det får för natur- och kulturlandskapet.
• På vilka sätt sårbara platser kan identifieras och hur individer, grupper och samhällen kan förebygga risker.
• Intressekonflikter om naturresurser, till exempel om tillgång till vatten och mark.
Samt, det som är relevant för temat:
• Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.
Innehåll
- 1 Del 1 repetition och förklaring av generella naturfenomen
- 1.1 Lektion 1 - Växthuseffekten - solen, solstrålningen och atmosfären
- 1.2 Lektion 2 Växthuseffekten - vulkanernas roll
- 1.3 Lektion 3: Klimat - Poler, glaciärer och glaciärernas framtid
- 1.4 Lektion 4: Klimat - Översvämningar
- 1.5 Lektion 5: Klimat - Orkaner, oväder och vindar
- 1.6 (Lämpligt tillfälle för ett läxförhör eller mindre prov på del 1)
- 2 Del 2 Hur haven drabbas
- 3 Del 3 Hur människor på land drabbas
- 3.1 Lektion 10: Klimat - ökenspridning 1/2
- 3.2 Lektion 11: Klimat - ökenspridning 2/2
- 3.3 Lektion 12: Klimat - svält 1/2
- 3.4 Lektion 13: Klimat - svält 2/2
- 3.5 Lektion 14: Klimat - krig
- 3.6 Lektion 15: Vad kan vi göra? - Sverige
- 3.7 Lektion 16: Vad kan vi göra? - Världen
- 3.8 (Lämpligt tillfälle för ett läxförhör eller mindre prov på del 3)
Del 1 repetition och förklaring av generella naturfenomen
Lektion 1 - Växthuseffekten - solen, solstrålningen och atmosfären
LGR11: Du skall kunna analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen
Elev: Du skall förstå hur solenergin påverkar jorden, atmosfären och de som lever på jorden.
E | C | A |
Du kan förklara att solstrålningen + växthusgaser är orsak till växthuseffekten och hur dessa påverkar varandra | Du kan dessutom komma med förklaringar till varför den förvärras, hur den påverkas av jordytan och visa ett resonemang ur mer än en synvinkel | Du kan dessutom visa att du förstår dig på växthuseffekten genom jämförelser med andra himlakroppar och förklara hur och varför växthuseffekten kan vara både bra och dålig. (överkurs) Du skall kunna besvara argument från klimatförnekare med argument i mer än ett led (därför att... eftersom...) |
Länkar:
Växthuseffekten: http://grundskoleboken.se/wiki/V%C3%A4xthuseffekten
Överkurs - klimatförnekarna: http://grundskoleboken.se/wiki/V%C3%A4xthuseffekten_-_f%C3%B6rnekarna
Lektion 2 Växthuseffekten - vulkanernas roll
LGR11: Du skall kunna analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen
Elev: Du skall förstå vilken roll vulkaner spelar för att ge tillbaka koldioxid till atmosfären och vad som händer om kontinentaldriften upphör.
E | C | A |
Du kan visa att du vet att vulkaners koldioxid påverkar både växthuseffekten och livet i haven | Du kan dessutom komma med förklaringar till hur mängden koldioxid i haven och luften påverkar på olika vis | Du kan dessutom visa att du förstår dig på hur plattektoniken och växthuseffekten samverkar med argument i mer än ett led (därför att... eftersom...) |
Länkar:
http://grundskoleboken.se/wiki/Kolcykeln_och_vulkaner
Lektion 3: Klimat - Poler, glaciärer och glaciärernas framtid
LGR 11: Du skall kunna analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen
Elev: Du skall förstå varför växthuseffekten påverkar poler och glaciärer mer än på andra ställen och hur det går att påverka avsmältningen.
E | C | A |
Du kan förklara vad en glaciär är. | Du kan dessutom komma med förklaringar till varför vissa glaciärer växer snabbare än andra, liksom att glaciärer håller på att försvinna. | Du kan dessutom visa att du förstår dig på avsmältningens effekt på Golfströmmens och vad som händer om glaciärerna på jorden smälter bort med argument i mer än ett led (därför att... eftersom...) |
Länkar:
http://grundskoleboken.se/wiki/Glaci%C3%A4rer
http://grundskoleboken.se/wiki/Glaci%C3%A4rernas_framtid
Lektion 4: Klimat - Översvämningar
LGR11: Du skall kunna analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen
Elev: Du skall förstå hur växthuseffekten skapar värre oväder och mer regn. Hur alla kuster påverkas när haven stiger.
E | C | A |
Du kan förklara varför växthuseffekten skapar översvämningar och problem för både djur och väter vi ser som självklara i Sverige | Du kan dessutom komma med förklaringar till hur översvämningar drabbar både storstäder i Sverige och andra länder, men även landsbygden | Du kan dessutom visa att du förstår hur illa det går med städer längs jordens kuster i fattiga länder, men att det går att förhindra översvämningar i rika länder, med argument i mer än ett led (därför att... eftersom...) |
Länkar:
http://grundskoleboken.se/wiki/V%C3%A4xthuseffekten_i_Sverige
Havsnivåhöjning: http://grundskoleboken.se/wiki/Havsniv%C3%A5h%C3%B6jning
Lektion 5: Klimat - Orkaner, oväder och vindar
LGR11: Du skall kunna analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen
Elev: Du skall veta skillnaden mellan orkan, tyfon och tornado och veta varför de uppstår och hur de påverkar mänsklig verksamhet.
E | C | A |
Du kan förklara vad som händer med vindar vid låg- och högtryck samt veta skillnaden mellan några olika vindar | Du kan dessutom komma med förklaringar till hur corioliseffekten påverkar vindar, varför det finns regnskog vid ekvatorn men öken vid vändkretsarna och vad som händer med Hadleycellerna när jorden värms upp | Du kan dessutom visa att du förstår hur orkaner, tyfoner och liknande uppstår, varför de blir allt farligare vid högre temperatur och hur de även kan påverka oss i Sverige med argument i mer än ett led (därför att... eftersom...) |
Länkar
Vindar: http://grundskoleboken.se/wiki/Vindar
(Lämpligt tillfälle för ett läxförhör eller mindre prov på del 1)
Del 2 Hur haven drabbas
Lektion 6: Klimat - Verksamhet i polarområdena
LGR 11: Du skall kunna utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen
Elev: Du skall förstå vad som egentligen händer med Arktis vid ökande temperatur och varför Arktis djurliv drabbas så hårt, liksom de urfolk som livnär sig på naturen i Arktis.
E | C | A |
Du kan förklara i stora drag hur djur och växter drabbas när Arktis värms upp | Du kan dessutom komma med förklaringar till varför det påverkar urbefolkningen så negativt | Du kan dessutom visa att du förstår dig på hur oljeborrning, fiske och yttransporter kan vara förödande för naturen i Arktis med argument i mer än ett led (därför att... eftersom...) |
Länkar
http://grundskoleboken.se/wiki/Oljekatastrofer
Skriv om rovfiske
Skriv om båttransportleder, nordostpassagen
Lektion 7: Klimat - Övärldar
LGR11: Du skall kunna utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen
Elev: Du skall förstå vad som händer på lågt liggande önationer i nutid när havets yta stiger och jämföra med forntiden.
Länkar
(ATT GÖRA!) Skriv ett kapitel om hur öar i olika hav drabbas av havsnivåhöjningen, jämför med relikta översvämningar.
Lektion 8: Klimat - Korallrev
LGR11: Du skall kunna utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen
Elev: Du skall förstå vad som händer med världens korallrev när havsytan höjs och haven värms upp, och varför det är en katastrof.
Länkar:
(ATT GÖRA!) Skriv om korallblekning. Eventuellt kan det slås ihop med kapitlet om övärlden föregënde lektion.
Lektion 9: Klimat - Försurning av haven
LGR11: Du skall kunna utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen
Elev: Du skall förstå varför växthuseffekten gör haven surare och hur det påverkar allt liv i haven.
Länkar:
(ATT GÖRA!) Skriv ett kapitel om hur koldioxiden sänker PH-värdet i haven.
(Lämpligt tillfälle för ett läxförhör eller mindre prov på del 2)
Del 3 Hur människor på land drabbas
Lektion 10: Klimat - ökenspridning 1/2
LGR11: Du skall kunna utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen
Elev: Du skall förstå varför jordens öknar ökar i yta på bekostnad av annat land med en särskild tyngdpunkt på Sahelområdet i Afrika.
Länkar:
(ATT GÖRA!) Skriv kapitel om ökenspridning med separat del om Sahel.
Lektion 11: Klimat - ökenspridning 2/2
LGR11: Du skall kunna utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen
Elev: Du skall förstå varför jordens öknar ökar i yta på bekostnad av annat land, och hur skadan kan minskas. Särskild betoning på den gröna muren i Sahel.
Länkar:
(ATT GÖRA!) Skriv kapitel om hur ökenspridningen kan minskas med en separat del om Sahels gröna mur.
Lektion 12: Klimat - svält 1/2
LGR11: Du skall kunna utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen
Elev: Du skall förstå hur människor ökat skördarnas storlek genom tiderna men hur växthuseffekten nu gör att världens skördar minskar och hur det orsakar svält.
Länkar:
Gröna revolutionen: http://grundskoleboken.se/wiki/Den_gr%C3%B6na_revolutionen
Lektion 13: Klimat - svält 2/2
LGR11: Du skall kunna utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen
Du skall förstå hur växthuseffektens påverkan på skördarnas storlek går att minska eller förhindra.
Länkar:
(ATT GÖRA!) Skriv kapitel om nya grödor och hur man kan undvika svält med gammal teknik.
Lektion 14: Klimat - krig
LGR11: Du skall kunna utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen
Elev: Du skall förstå hur växthuseffekten orsakar migrationsströmmar som i sin tur kan skapa konflikter.
Länkar:
Emigration: http://grundskoleboken.se/wiki/Emigration_och_immigration
(ATT GÖRA!) Skriv kapitel om hur vattenbrist och matbrist varit orsak till kriget i Syrien och andra krig i modern tid.
Lektion 15: Vad kan vi göra? - Sverige
LGR11: Du skall kunna värdera lösningar på olika miljö- och utvecklingsfrågor utifrån överväganden kring etik och hållbar utveckling.
Elev: Du skall kunna föra fram olika förslag på hur problem som orsakas av växthuseffekten kan mildras eller förhindras i Sverige.
Länkar:
(Eleven får jobba självständigt utifrån tidigare kunskaper.)
Lektion 16: Vad kan vi göra? - Världen
LGR11: Du skall kunna värdera lösningar på olika miljö- och utvecklingsfrågor utifrån överväganden kring etik och hållbar utveckling.
Elev: Du skall kunna föra fram olika förslag på hur problem som orsakas av växthuseffekten kan mildras eller förhindras i Världen.
Länkar:
(ATT GÖRA!) Skriv kapitel om tre länder som kommer att drabbas hårt (Pakistan, Filippinerna, Irak) och åt eleverna utgå från dem.