Historia, planering 7-9 enligt Lgr11 och Lgr22
Från Skolbok
Årshjul enligt 2011/18 års CI
År 7
- Begrepp
- Förklaring: kontinuitet-förändring
- Antiken och högkulturer - utgår, ingår i svenska (Grekland), samhällskunskap/demokrati (Grekland) , samhällskunskap/EU (Rom), religion (flodkulturer)
- Min familj och släkts historia, enligt källor
- Kvinnor och barn, då och nu, enligt källor
- Industrialiseringen
- Framväxten av olika ideologier, och dess källor/rötter
- Emigration/immigration
- Revolutioner
- Kolonialism
- Källkritik
Moment- och lektionsplan - 25 lektioner
- Franska revolutionen 5 lektioner
- Napoleon, Gustav IV och förlusten av Finland 3 lektioner
- Industriella revolutionen 5 lektioner
- Framväxten av socialism, liberalism och konservatism 3 lektioner
- Utvecklingen i Sverige, 1700-1900-tal 9 lektioner
År 8
- Världshandel
- Imperialism
- Nationalism och diktatur
- Berättelser om kolonialism och rasism
- Demokratiseringsprocessen i Sverige
- Världskrigen
- Förintelsen och gulag
- Ursprungsbefolkningar
- Sveriges samers historia, och andra minoriteters historia
Moment- och lektionsplan - 25 lektioner
- Amerika - från Columbus till efter inbördeskriget: 6 lektioner
- 1800-talets slut, kolonialism, imperialism och Tysklands enande: 3 lektioner
- 1:a världskriget 5 lektioner
- Mellankrigstiden: 5 lektioner
- 2:a världskriget, inklusive förintelsen: 6 lektioner
År 9
- Sveriges välfärd, framväxten
- Efterkrigstiden
- Kalla kriget
- Aktuella konflikters historiska förklaringar
- (Kriget i Jugoslavien)
- (Folkmordet i Rwanda)
- (De två Gulfkrigen samt kriget mot terrorism)
- (Arabiska våren + kriget i Syrien/Jemen)
- (ev. IRA och Nordirland, beroende på om konflikten blossar upp på nytt efter Brexit)
- FN och EU:s historiska bakgrund
- Hur historia stärker gruppers villkor och värderingar
- Hur 1800- och 1900-talet syns i dag
Moment- och lektionsplan - 25 lektioner
- Kalla kriget inklusive månlandningen och skalandet av FN/EU 7 lektioner
- Irak och Iran, Saddam och Ayatollorna, krig mot varandra 2 lektioner
- Jugoslaviens sammanbrott 5 lektioner
- 11/9 och USA:s krig i Mellanöstern 4 lektioner
- Arabiska våren, ISIS och kriget i Syrien 4 lektioner
- Sverige från kalla kriget till nutid 3 lektioner
HI - Kunskapskrav, utan värdeord, matris enligt Unikum:
KK1: (Tidsperioder)
Eleven har [...] kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder.
KK2: (Samhällsförändringar, levnadsvillkor och handlingar)
Eleven visar det genom att föra [...] underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar, samt om Förintelsen och andra folkmord.
KK3: (Villkor och värderingar)
Dessutom förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i.
KK4: (Undersöka utvecklingslinjer)
Eleven kan undersöka några utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då [...] samband mellan olika tidsperioder.
KK5: (Fortsätta utvecklingslinjer)
Eleven anger också någon tänkbar fortsättning på dessa utvecklingslinjer och motiverar sitt resonemang med [...] underbyggda hänvisningar till det förflutna och nuet.
KK6: (Använda källmaterial)
Eleven kan använda historiskt källmaterial för att dra [...] underbyggda slutsatser om människors levnadsvillkor, och för då [...] underbyggda resonemang om källornas trovärdighet och relevans.
KK7: (Historians användning)
Eleven kan föra [...] underbyggda resonemang om hur historia har använts och kan användas i några olika sammanhang och för olika syften, samt hur skilda föreställningar om det förflutna kan leda till olika uppfattningar i nutiden, och vilka konsekvenser det kan få.
KK8: (Historiska begrepp)
I studier av historiska förhållanden, skeenden och gestalter såväl som vid användning av källor och i resonemang om hur historia används kan eleven använda historiska begrepp på ett [...] fungerande sätt.
Årshjul enligt 2022 års CI
År 7
- Framväxten av högkulturer i olika delar av världen, till exempel i Afrika, Amerika och Asien. Antiken, dess utmärkande drag som epok och dess betydelse för vår egen tid (Mesopotamien, Egypten och Indien. Antikens Grekland och Rom)
- Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier.. (franska- och första- och amerikanska, Framväxten av socialism, liberalism och konservatism )
- Tolkning av historiska källor från någon tidsperiod och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.(inbakad i 1 lektion, valfri epok)
- Analys av historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur individer och grupper använder historia för att kritisera samtida fenomen och påverka våra föreställningar om framtiden. (inbakad i 1 lektion, valfri epok)
Moment- och lektionsplan - 30 lektioner
- Stenålder, jägarstenålder till bondestenålder 1 lektion
- Flodkutlurerna 1 lektion
- Antikens Grekland med Alexander den store 3 lektioner
- Antikens Rom 3 lektioner
- Upptäckternas tid, vägen till Amerika och Indien 5 lektioner
- Koloniseringen av Nordamerika och amerikanska revolutionen med USA:s bildande 5
- Framväxten av socialism, liberalism och konservatism 1 lektion
- Franska revolutionen 8 lektioner
- Napoleon, Gustav IV och förlusten av Finland 3 lektioner
År 8
- Europeisk kolonisation och slavhandel. Konsekvenser av detta för människor och kulturer samt för det ökade globala handelsutbytet mellan Europa, Asien, Afrika och Amerika. (Tyngdpunkt på Amerika, från Columbus)
- Europeisk nationalism, imperialism och framväxten av olika former av demokrati och diktatur.(Tyngdpunkt på relationen Frankrike-Tyskland tillsammans med Storbritanniens imperiebyggande)
- Demokratiseringen i Sverige och framväxten av välfärdssamhället. Bildandet av politiska partier, nya folkrörelser, till exempel kvinnorörelsen, och kampen för allmän rösträtt för kvinnor och män. Kontinuitet och förändring i synen på kön, jämställdhet och sexualitet (i industriella revolutionen och framväxten av ideologier)
- De båda världskrigen, deras orsaker och konsekvenser. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen och Gulag. Människors motstånd mot förtryck. (Ingår i 1:a och 2:a världskriget, Gulag tas efter andra världskriget)
- Analys av historiebruk kopplat till någon tidsperiod, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa eller stärka nationella identiteter. (Ingår i 2:a världskriget,)
- Analys av historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa opinion eller legitimera makt. (Ingår i 2:a världskriget,)
- Tolkning av historiska källor från någon tidsperiod och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.' (inbakad i 1 lektion, valfri epok)
- Analys av historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur individer och grupper använder historia för att kritisera samtida fenomen och påverka våra föreställningar om framtiden. (inbakad i 1 lektion, valfri epok)
Moment- och lektionsplan - 30 lektioner
- Industriella revolutionen 3 lektioner
- Utvecklingen i Sverige, 1700-1900-tal 4 lektioner
- 1800-talets slut, kolonialism, imperialism och Tysklands enande: 3 lektioner
- 1:a världskriget 5 lektioner
- Mellankrigstiden, Tyskland: 5 lektioner
- Mellankrigstiden, USA: 3 lektioner
- 2:a världskriget, inklusive förintelsen: 6 lektioner
- Spåren efter 2:a världskriget, 1 lektion
År 9
- Kalla krigets konflikter samt nya maktförhållanden och utmaningar i världen efter det kalla krigets slut (ingår i kalla kriget)
- Kontinuitet och förändring med utgångspunkt i långa historiska linjer kring levnadsvillkor, migration och makt(Sovjet eller Maktförskjutningen till Mellanöstern)
- Tolkning av historiska källor från tidsperioden och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor. (inbakad i 1 lektion, valfri epok)
- Analys av historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa opinion eller legitimera makt (inbakad i 1 lektion, valfri epok)
- Analys av historiebruk kopplat till någon tidsperiod, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa eller stärka nationella identiteter.' (inbakad i 1 lektion, valfri epok)
- Tolkning av historiska källor från någon tidsperiod och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor. (inbakad i 1 lektion, valfri epok)
- Tolkning av historiska källor från tidsperioden och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
- Analys av historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur individer och grupper använder historia för att kritisera samtida fenomen och påverka våra föreställningar om framtiden. (inbakad i 1 lektion, valfri epok)
Moment- och lektionsplan - 30 lektioner
- Kalla kriget inklusive Gulag och månlandningen 5 lektioner
- Skapandet av FN/EU 3 lektioner
- Irak och Iran, Saddam och Ayatollorna, krig mot varandra 4 lektioner
- Jugoslaviens sammanbrott 5 lektioner
- 11/9 och USA:s krig i Mellanöstern 4 lektioner
- Arabiska våren, ISIS och kriget i Syrien 5 lektioner
- Sverige från kalla kriget till nutid 4 lektioner
HI - Betygskriterier, utan värdeord, matris enligt Grundskoleboken:
BK1 Eleven visar [...] kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp. Till detta hör att eleven visar kunskaper om särskilt centrala historiska skeenden, däribland Förintelsen.
BK2 Eleven för [...] resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och av människors levnadsvillkor och handlingar i förfluten tid.
BK3 Eleven för [...] resonemang om kontinuitet och förändring utifrån några långa historiska linjer.
BK4 Eleven ställer frågor till historiska källor och för [...] resonemang om vad källorna kan berätta om det förflutna samt om källornas relevans och trovärdighet.
BK5 Eleven för [...] resonemang om hur historia kan brukas i olika sammanhang och för olika syften
HI - Betygskriterier, utan värdeord, matris enligt Unikum (bedöms F-A):
BK1 referensram och begrepp
BK2 källtolkning och källkritik
BK3 historiebruk
Åter till historiebokens register