Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Karins ansikte - läsförståelse"

Från Skolbok

m
m
Rad 53: Rad 53:
 
B: Varför var det så viktigt för Silvia att bli hembjuden till Yvonne?
 
B: Varför var det så viktigt för Silvia att bli hembjuden till Yvonne?
  
C: Det står "Nästa dag samlades klassen på bakre trappan. Mongon var inte där. Silvia undrade hur många gånger de hade samlats här för hennes skull."
+
C: Det står "Nästa dag samlades klassen på bakre trappan. Mongon var inte där. Silvia undrade hur många gånger de hade samlats här för hennes skull." Varför samlades klasskamraterna där för Silvias skull?
  
 
D: Varför vågar inte Silvia visa hur mycket pengar hon har med sig på caféet?  
 
D: Varför vågar inte Silvia visa hur mycket pengar hon har med sig på caféet?  

Versionen från 5 maj 2022 kl. 09.43


Karins ansikte


Av Claudia Marcks




Pga copyright finns inte novelltexten med i uppgiften.



Källa: Ur Kusaks val: berättelser, Bonniers 2002

1: Ta reda på vad orden i texten betyder innan du läser texten så förstår du den bättre. Använd: svenska.se, ordbok, Wikipedia eller Wiktionary.

entré =
café =
party =
swimmingpool =
mongo =


2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:

A: Vem är klassen elak mot när de ritar en snigel på tavlan?

B: Karin ser lite annorlunda ut, hur ser hon ut?

C: Hur gjorde Karin för att få vänner?

D: Varför brukade Silvia gömma sina kläder under idrottstimmarna?

E: Hur ser man på bostaden att Karins föräldrar är rika?


3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.

A: När slutar Silvia att vara ett mobbingoffer och hon tar steget till att bli mobbare?

B: Varför var det så viktigt för Silvia att bli hembjuden till Yvonne?

C: Det står "Nästa dag samlades klassen på bakre trappan. Mongon var inte där. Silvia undrade hur många gånger de hade samlats här för hennes skull." Varför samlades klasskamraterna där för Silvias skull?

D: Varför vågar inte Silvia visa hur mycket pengar hon har med sig på caféet?

E: Varför gömmer Silvia sina sniglar och alla böcker om sniglar innan Yvonne kom och hälsade på?


4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text

A: Varför räknar Silvia allting?

B: Novellen kom ut 2002 men verkar utspela sig under en annan tidsperiod, vad tyder på det och ungefär när tror du det är?

C: Sista raden är "Den här gången verkade det bli tuffare. De hade lärt sig.", vad kommer att hända med Karin? Vad har de lärt sig?


5: Öppna frågor saknar ett rätt svar, man kan bara diskutera kring dem.

A: Var det rätt av Silvia att mobba Karin? Hade hon kunnat göra någonting annat?


1: Ta reda på vad orden i texten betyder innan du läser texten så förstår du den bättre. Använd: svenska.se, ordbok, Wikipedia eller Wiktionary.

entré = franskt ord för huvudingång
café = franskt ord för fik
party = engelskt ord för fest
swimmingpool = engelskt ord för simbassäng
mongo = ett elakt sätt att säga att någon är mongoloid, dvs. att de har downs syndrom. En kromosomsjukdom


2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:

A: Vem är klassen elak mot när de ritar en snigel på tavlan? = Silvia.

B: Karin ser lite annorlunda ut, hur ser hon ut? = Hon hade små tjocka fingrar med korta naglar och ett silverfärgat armband kring handleden. De sneda ögonen satt långt ifrån varandra under slokande ögonlock. Näsan var bred och öronen satt långt ner på huvudet.

C: Hur gjorde Karin för att få vänner? = hon anordnade ett party för klasskamraterna.

D: Varför brukade Silvia gömma sina kläder under idrottstimmarna? = för annars blev de stulna eller förstörda.

E: Hur ser man på bostaden att Karins föräldrar är rika? = i kvarteret står dyra bilar på uppfarterna. Karin bor i en tvåplansvilla med dubbelgarage. Swimmingpoolen ligger i en tillbyggnad av glas med utsikt över parken


3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.

A: När slutar Silvia att vara ett mobbingoffer och hon tar steget till att bli mobbare? = redan när Silvia skriver utropstecknet på lappen som sa att Karin var en äcklig mongo, första skoldagen.

B: Varför var det så viktigt för Silvia att bli hembjuden till Yvonne? = Yvonne var den populäraste flickan, som till och med klassens snyggaste kille, Paul, satte sig vid. Att bli kompis med den populäraste flickan minskar risken att själv utsättas för mobbning.

C: Det står "Nästa dag samlades klassen på bakre trappan. Mongon var inte där. Silvia undrade hur många gånger de hade samlats här för hennes skull." = varför samlades klasskamraterna där för Silvias skull? = för att planera hur de skulle göra för att mobba henne.

D: Varför vågar inte Silvia visa hur mycket pengar hon har med sig på caféet? = då fanns risken att kamraterna skulle tvinga av henne dem.

E: Varför gömmer Silvia sina sniglar och alla böcker om sniglar innan Yvonne kom och hälsade på? = det är för sniglarnas skull hon blev mobbad. Silvia vill verka vara någon som inte håller på med sniglar inför Yvonne.


4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text

A: Varför räknar Silvia allting? = det är ett sätt att hålla rädslan och ångesten borta genom att hon koncentrerar sig på någonting annat.

B: Novellen kom ut 2002 men verkar utspela sig under en annan tidsperiod, vad tyder på det och ungefär när tror du det är? = de röker hela tiden, allihop, och ingen använder mobil. Troligen visar novellen ett samhälle i slutet av 80-talet, kanske början av 90-talet.

C: Sista raden är "Den här gången verkade det bli tuffare. De hade lärt sig." Vad kommer att hända med Karin? Vad har de lärt sig? = det kommer att hända någonting värre än att bli fastbunden vid en stol och få håret klippt. Det de lärt sig är hur man är så elak som det bara går mot en annan människa utan att den kan försvara sig.


5: Öppna frågor saknar ett rätt svar, man kan bara diskutera kring dem.





Åter till registret för läsförståelsetexter