Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Lathund"

Från Skolbok

Rad 19: Rad 19:
 
http://www.knitandsew.co.uk/needlework/images/thumb2002.70504.jpg
 
http://www.knitandsew.co.uk/needlework/images/thumb2002.70504.jpg
  
9: Länka gärna in filmklipp, men inga som är copyrightskyddade. Dagens ungdomar är väldigt mycket mer mediaorienterade än de var för bara fem år sedan och filmer från t.ex. http://www.youtube.com som innehåller bra information och som passar till ditt kapitel gör att det är lättare att förstå helheten vilket är själva kärnan med ett läromedel. Precis som med bilderna kan du varken ändra storlek eller placering för filmklippen. Se mer på http://www.mediawiki.org/wiki/Extension:VideoFlash hur du gör för att länka in videosnuttar.
+
9: Länka gärna in filmklipp, men inga som är copyrightskyddade. Dagens ungdomar är väldigt mycket mer mediaorienterade än de var för bara fem år sedan och filmer från t.ex. http://www.youtube.com som innehåller bra information och som passar till ditt kapitel gör att det är lättare att förstå helheten vilket är själva kärnan med ett läromedel. Precis som med bilderna kan du varken ändra storlek eller placering för filmklippen. Se mer på http://www.mediawiki.org/wiki/Extension:VideoFlash hur du gör för att länka in videosnuttar.  
  
9: Undvik kartor och diagram. Det är ofta som tonåringar inte förstår dem, de är för abstrakta. Riktar du dig till ändå yngre barn bör du försöka förmedla informationen på annat sätt. Om du ändå lägger in kartor och diagram bör de vara så enkla och övertydliga som möjligt.
+
10: Undvik kartor och diagram. Det är ofta som tonåringar inte förstår dem, de är för abstrakta. Riktar du dig till ändå yngre barn bör du försöka förmedla informationen på annat sätt. Om du ändå lägger in kartor och diagram bör de vara så enkla och övertydliga som möjligt.
  
10: Skriv texter för ett specifikt ämne i grundskolan. Skriv ingen roman.
+
11: Skriv texter för ett specifikt ämne i grundskolan. Skriv ingen roman.
  
11: Samma moment kan skrivas för olika åldrar i samma dokument. Ett exempel är världsreligionerna som man ofta läser i både mellanstadiet och högstadiet. Markera bara vilken del som är tänkt för mellanstadiet och vilken del som är tänkt för högstadiet.
+
12: Samma moment kan skrivas för olika åldrar i samma dokument. Ett exempel är världsreligionerna som man ofta läser i både mellanstadiet och högstadiet. Markera bara vilken del som är tänkt för mellanstadiet och vilken del som är tänkt för högstadiet.
  
12: Det är möjligt att skapa en lärobok i pdf format utifrån en wiki, så länge som varje kapitel i boken är ett siduppslag. Av den anledningen bör du inte sprida ut textinnehållet över flera olika wikisidor utan hellre skriva en enda riktigt lång wikisida.
+
13: Det är möjligt att skapa en lärobok i pdf format utifrån en wiki, så länge som varje kapitel i boken är ett siduppslag. Av den anledningen bör du inte sprida ut textinnehållet över flera olika wikisidor utan hellre skriva en enda riktigt lång wikisida.

Versionen från 3 oktober 2010 kl. 10.46

En expert är en person utan ben som talar om för andra hur de skall springa. En orsak till varför jag själv slutade skriva på wikipedia och wikibooks var för att det var alldeles för många ”experter” där som talade om vad jag fick-, inte fick- och vad jag borde skriva om. Samtidigt är det bra med gemensamma regler för att få konsekvens i texterna. Här har du en bunt tumregler som du kan tänka på när du skriver.

1: Ljug inte. Varje text skall ha källor i slutet så att det går att kontrollera informationens sanningshalt. Det är inte rätt att ljuga bara för att det är barn och ungdomar som är målgruppen, tvärtom.

2: Var litet fantasifull när du skriver (vilket inte är samma sak som att ljuga). Barn tycker om saker som kittlar deras fantasi och det driver dem vidare att läsa en text med intresse.

3: Använd enkel svenska. Det finns något som kallas läsbarhetsindex, förkortas lix. Om du vill se hur svår din text är kan du kopiera den och sedan klistra in den på http://www.lix.se för kontroll. Om du får ett lixvärde över 40 bör du fundera på att redigera om texten.

4: Hoppa inte över krångliga begrepp bara för att göra texten överdrivet enkel. Skriver du om Afrika måste du naturligtvis även ta med ekvatorn i din text Skriver du om forntidens egyptier måste du ta med begreppet farao osv. Se bara till så att begreppet förklaras på ett bra sätt i texten.

5: Om du använder andra krångliga ord i din text kan du för enkelhetens skull skriva en liten ordlista i slutet där varje krångligt ord kortfattat förklaras så att barnet slipper surfa till t.ex. wikipedia för att försöka förstå vad ordet egentligen betyder. Antagligen blir inte eleven mycket klokare av det.

6: Det vanligaste sättet att skriva en text i en lärobok är att först ha en kort ingresstext med en snabbgenomgång över vad kapitlet innehåller. Därefter en rubrik och ett kort stycke som tar upp samma sak som nämns i rubriken. En till rubrik och ett kort stycke som tar upp samma sak som nämns i rubriken osv. Orsaken är att det skall vara enkelt att göra understrykningar i textmassan som går att koppla direkt till rubriken. Detta sätt att skriva passar främst litet äldre elever. Det andra sättet är att skriva om ”lilla Sagas pappa som är smed och som gör svärd till krigarna i byn” osv. En berättande text med ett barn som huvudperson. Detta passar yngre barn bäst eftersom de lättare tar till sig en svår text om de kan identifiera sig med personen i texten.

7: Använd mycket bilder. Barn lär sig lättast från bilder. Använd helst bilder som är fria att använda. Hittar du inte det kan du ta bilder som helt saknar copyright. Använd aldrig copyrightskyddade bilder, bilder med vattenmärkning eller där fotografen uttryckligt skrivit att du inte får använda bilden. Glöm inte bildtexten och att ta med var bilden kommer ifrån i källförteckningen. I dagsläget kan du inte lägga upp egna bilder här. Om du har egna bilder som du vill använda i din text får du skapa ett konto i t.ex. Wikimedia Commons eller http://www.flickr.com spara bilderna där och sedan länka till dem från denna wiki. Wikimedia är absolut att föredra då det ger alla som använder en mediawiki i hela världen möjlighet att använda dina bilder.

8: Använd helst bilder från Wikimedia Commons då de bilderna kan användas på samma sätt som i vanliga Wikipedia, de kan placeras på olika sätt i texten, få ändrad storlek osv. Alla andra bilder du lägger in hamnar bara i texten. Du kan inte justera placeringen av dem på något vis öht. Det beror inte på mig utan på inbyggda begränsningar i Wikimedia motorn. Om du skall placera en bild i texten från annan källa än Wikimedia Commons skriver du bara in sökvägen direkt i texten, så här:

thumb2002.70504.jpg

9: Länka gärna in filmklipp, men inga som är copyrightskyddade. Dagens ungdomar är väldigt mycket mer mediaorienterade än de var för bara fem år sedan och filmer från t.ex. http://www.youtube.com som innehåller bra information och som passar till ditt kapitel gör att det är lättare att förstå helheten vilket är själva kärnan med ett läromedel. Precis som med bilderna kan du varken ändra storlek eller placering för filmklippen. Se mer på http://www.mediawiki.org/wiki/Extension:VideoFlash hur du gör för att länka in videosnuttar.

10: Undvik kartor och diagram. Det är ofta som tonåringar inte förstår dem, de är för abstrakta. Riktar du dig till ändå yngre barn bör du försöka förmedla informationen på annat sätt. Om du ändå lägger in kartor och diagram bör de vara så enkla och övertydliga som möjligt.

11: Skriv texter för ett specifikt ämne i grundskolan. Skriv ingen roman.

12: Samma moment kan skrivas för olika åldrar i samma dokument. Ett exempel är världsreligionerna som man ofta läser i både mellanstadiet och högstadiet. Markera bara vilken del som är tänkt för mellanstadiet och vilken del som är tänkt för högstadiet.

13: Det är möjligt att skapa en lärobok i pdf format utifrån en wiki, så länge som varje kapitel i boken är ett siduppslag. Av den anledningen bör du inte sprida ut textinnehållet över flera olika wikisidor utan hellre skriva en enda riktigt lång wikisida.