Skillnad mellan versioner av "Pedagogisk tågordning"
Från Skolbok
Ingemar (Diskussion | bidrag) (Skapade sidan med 'När det finns så många olika rapporter och dokument som skall skrivas, redigeras och skickas ut till höger och vänster är det inte lätt att hålla reda på hur det fungera...') |
Ingemar (Diskussion | bidrag) m (→Elever som läraren undervisar) |
||
Rad 37: | Rad 37: | ||
EVK => Stödundervising tills målen nåtts, därefter in i klassen igen | EVK => Stödundervising tills målen nåtts, därefter in i klassen igen | ||
så att eleven kan försöka komma ikapp. | så att eleven kan försöka komma ikapp. | ||
− | + | ||
Utvecklingssamtal mitt i terminen | Utvecklingssamtal mitt i terminen | ||
| | | | ||
Rad 45: | Rad 45: | ||
| | | | ||
EVK om det är hopplöst i flera ämnen, ev. stödundervisning. | EVK om det är hopplöst i flera ämnen, ev. stödundervisning. | ||
− | + | ||
Nytt moment på LPP:n påbörjas | Nytt moment på LPP:n påbörjas | ||
Elever som inte klarat första LPP:n får i uppgift att jobba ikapp hemma. | Elever som inte klarat första LPP:n får i uppgift att jobba ikapp hemma. | ||
Rad 51: | Rad 51: | ||
De elever som ännu inte ens gjort ett prov eller omprov får en tidsplan där det står | De elever som ännu inte ens gjort ett prov eller omprov får en tidsplan där det står | ||
när uppgifterna skall göras | när uppgifterna skall göras | ||
− | |||
==Elever som läraren är mentor för== | ==Elever som läraren är mentor för== |
Versionen från 16 juni 2012 kl. 15.43
När det finns så många olika rapporter och dokument som skall skrivas, redigeras och skickas ut till höger och vänster är det inte lätt att hålla reda på hur det fungerar. Här kommer ett enkelt schema på hur det kan gå till:
Elever som läraren undervisar
Terminsstart | Skriv nya LPP:er Justera gamla LPP:er (Detta är ett hästgöra, en enda ny LPP kan ta 16-20 timmar att skriva och det behövs 6-10 för ett läsår. | Skaffa material till den första LPP:n, dela ut till elever, börja undervisning. | Första provet => Merparten av elever uppnår målet | Några elever blir underkända - Några elever gör inte provet | | Fyll i IUP Anordna tid för omprov Anordna tid för omprov | Meddela målsman Några elever gör inte provet (osv) | Resten av klassen fortsätter vidare, de elever som underkänts får arbeta med repitition av det moment alla gjort. | Omprov där några klarar provet => Försöker haka på där resten av klassen är | Några misslyckas igen | Meddela målsman Fyll i IUP Möte med elev => Elev saknar diagnos, enda orsak till misslyckande är ointresse/slöhet => omprov | Elev verkar ha djupare problem | EVK => Stödundervising tills målen nåtts, därefter in i klassen igen så att eleven kan försöka komma ikapp. Utvecklingssamtal mitt i terminen | Merparten av eleverna klarar målen Några få ligger efter men bör klara i alla fall E (godkänt) Några få ligger hopplöst efter. | EVK om det är hopplöst i flera ämnen, ev. stödundervisning. Nytt moment på LPP:n påbörjas Elever som inte klarat första LPP:n får i uppgift att jobba ikapp hemma. (brukar inte gå så bra). De elever som ännu inte ens gjort ett prov eller omprov får en tidsplan där det står när uppgifterna skall göras
Elever som läraren är mentor för
Terminsstart, genomgång av IUP | En gång i veckan: mentortid 30 min för 25 elever. Fråga om någon elev har problem med sin IUP | Utvecklingssamtal mitt i terminen Jaga ikapp kollegor som ännu inte fyllt i omdömen. Boka tid med föräldrar i 25 familjer som allihop vill komma till skolan efter 19.00 på kvällen. Gå igenom omdömen och IUP md föräldrar, ta upp något framåtsyftande mål man kan utvärdera nästa termin Om det är kris för någon elev får läraren boka elevvårdskonferens med rektor och ansvarig lärare. | Fortsätt en gång i veckan: mentortid 30 min för 25 elever. Fråga om någon elev har problem med sin IUP | Terminsslut, betyg skall skrivas. Om det är VT i nian skall även dokument för underkända elever fyllas i.