Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "SO bortom Lgr22 - år 7-9"

Från Skolbok

(Skapade sidan med 'Sommarlovet är slut. Ivriga och glada elever strömmar in på den första SO-lektionen i högstadiet och du tar emot dem, men hur? Det finns egentligen bara två olika sätt...')
(Ingen skillnad)

Versionen från 14 maj 2022 kl. 15.37

Sommarlovet är slut. Ivriga och glada elever strömmar in på den första SO-lektionen i högstadiet och du tar emot dem, men hur? Det finns egentligen bara två olika sätt att dra igång SO-undervisningen i år 7, om utgångspunkten ska vara baserat på tematiskt tänkande. Det ena spåret tar geografiämnet som utgångspunkt, det andra tar historieämnet. För enkelhetens skull är de döpta till "Istidsspåret" och "Revolutionsspåret". Vart fjärde år uppstår ett undantagsår när hösten präglas av valet. Då kommer ett tredje spår, men det är beskrivet i ett helt eget kapitel.


Istidsspåret

I geografiämnet lär sig eleverna vad som krävs för att elever ska överleva, både som jägare och som bönder, och vad som driver människor att bli bofasta och bygga städer. Den lärare som utgår från Istidsspåret kommer att kunna använda sig av flera olika teman där geografiämnet är viktigast. I alla fall inledningsvis.

Vad var istiden?

GE: Vad var speciellt för istidens klimat? och hur påverkade det de människor som levde på olika platser på jorden då? HI: Vad var speciellt för jägarstenåldern, både den äldre och den yngre? Detta är en repetition av det de vanligtvis gick igenom drygt sex år tidigare. RE: Vad trodde istidens människor på? Vad lär vi oss av klippmålningar och hällristningar från jägarstenåldern?


Vad hände under bronsålderns värmeperiod?

GE: Vad orsakade värmeperioden under bronsåldern? GE: Hur var klimatet på de platser där flodkulturerna växte fram då? GE: Vad var den "bördiga halvmånen" och hur kunde kunskapen om odling spridas? GE: Varför bosätter siig folk vid floder och nära flodmynningar? HI: Hur utvecklades flodkulturen i Mesopotamien RE: Vilka gudar dyrkades i Mesopotamien och hur påverkade religionen människorna som levde där? HI: Hur utvecklades flodkulturen i Egypten RE: Vilka gudar dyrkades i Egypten och hur påverkade religionen människorna som levde där? RE: Vad säger gamla testamentet i Bibeln om den här tiden? SH: Hur organiseras ett imperium?


Överkurs: Vad hände under bronsålderns värmeperiod?

HI: Hur utvecklades flodkulturen längs Indus RE: Vad säger sagorna om de gudar indoeuropéerna tog med sig till Indusdalen? HI: Hur utvecklades flodkulturen i Kina RE: Hur såg religionen ut i Kina och hur påverkade religionen människorna som levde där?


Hur utvecklades Greklands stadsstater?

GE: Vulkanism och vad hände med minoerna på Kreta? HI: Vad var speciellt för minoerna på Kreta? HI: Vad var speciellt för Mykene? HI: Vad hände med Troja enligt Illiaden och Odyssén?


Vad var speciellt för antikens Grekland?

GE: Vad innebär medelhavsklimatet för de människor som bor där? GE: Namngeografi, det inre av Medelhavet. HI: Vad var speciellt för Greklands och Spartas uppgång och fall? HI: Vem var Alexander den store och vad innebar Hellenismen och hans erövringar för samtiden? RE: Vad var speciellt för den grekiska gudavärlden? SH: Vad innebar den grekiska demokratin?


Överkurs: Vad var speciellt för antikens Grekland?

HI: Vilka var fenicierna och vad var deras arv till oss som lever nu? HI: Vad var Persiens roll för skapandet av det Europa vi har nu? RE: Vad var speciellt för den persiska gudavärlden?