Skillnad mellan versioner av "SO planering för högstadiet"
Från Skolbok
Ingemar (Diskussion | bidrag) |
Ingemar (Diskussion | bidrag) m |
||
(8 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 93: | Rad 93: | ||
:Migration och urbanisering | :Migration och urbanisering | ||
:Befolkningsförändring över tid – orsaker | :Befolkningsförändring över tid – orsaker | ||
+ | :Fattigdom, orsak och effekter | ||
:GIS och presentationsverktyg | :GIS och presentationsverktyg | ||
:Fältstudier i natur- och kulturlandskapet | :Fältstudier i natur- och kulturlandskapet | ||
Rad 133: | Rad 134: | ||
:Sårbara platser, identifikation och förebyggande | :Sårbara platser, identifikation och förebyggande | ||
:Energi/naturresurser samt dess intressekonflikter | :Energi/naturresurser samt dess intressekonflikter | ||
− | |||
:Förnybara energikällor | :Förnybara energikällor | ||
:Transport och handel, förändring över tid | :Transport och handel, förändring över tid | ||
Rad 158: | Rad 158: | ||
:Migration och urbanisering | :Migration och urbanisering | ||
:Befolkningsförändring över tid – orsaker | :Befolkningsförändring över tid – orsaker | ||
+ | :Fattigdom, orsak och effekter | ||
:GIS och presentationsverktyg | :GIS och presentationsverktyg | ||
:Fältstudier i natur- och kulturlandskapet | :Fältstudier i natur- och kulturlandskapet | ||
Rad 166: | Rad 167: | ||
:Sårbara platser, identifikation och förebyggande | :Sårbara platser, identifikation och förebyggande | ||
:Energi/naturresurser samt dess intressekonflikter | :Energi/naturresurser samt dess intressekonflikter | ||
− | |||
:Förnybara energikällor | :Förnybara energikällor | ||
:Transport och handel, förändring över tid | :Transport och handel, förändring över tid | ||
Rad 172: | Rad 172: | ||
<hr> | <hr> | ||
− | '' | + | ''Variant med bättre koppling till det centrala innehållet i geografi'' |
'''År 7''' | '''År 7''' | ||
Rad 187: | Rad 187: | ||
:Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi. | :Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi. | ||
:Hur jordens befolkning är fördelad över jordklotet samt orsaker till och konsekvenser av den ojämna befolkningsfördelningen. Migration och urbanisering och orsaker till och konsekvenser av detta. | :Hur jordens befolkning är fördelad över jordklotet samt orsaker till och konsekvenser av den ojämna befolkningsfördelningen. Migration och urbanisering och orsaker till och konsekvenser av detta. | ||
+ | :Förekomst av och orsaker till fattigdom och ohälsa i olika delar av världen. | ||
+ | :Samband mellan fattigdom, ohälsa och faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser. | ||
+ | :Var olika varor och tjänster produceras och konsumeras samt hur varor transporteras. Hur människors försörjning och handelsmönster har förändrats över tid. | ||
:Metoder för att samla in, bearbeta, värdera och presentera geografiska data, till exempel om klimat, hälsa och handel, med hjälp av kartor, geografiska informationssystem (GIS) och geografiska verktyg som finns tillgängliga på internet, till exempel satellitbilder. | :Metoder för att samla in, bearbeta, värdera och presentera geografiska data, till exempel om klimat, hälsa och handel, med hjälp av kartor, geografiska informationssystem (GIS) och geografiska verktyg som finns tillgängliga på internet, till exempel satellitbilder. | ||
:Fältstudier av natur- och kulturlandskap, till exempel av samhällsplanering i närsamhället. | :Fältstudier av natur- och kulturlandskap, till exempel av samhällsplanering i närsamhället. | ||
Rad 196: | Rad 199: | ||
:Sårbara platser och naturgivna risker och hot, till exempel översvämningar, torka och jordbävningar, och vilka konsekvenser det får för natur- och kulturlandskapet. | :Sårbara platser och naturgivna risker och hot, till exempel översvämningar, torka och jordbävningar, och vilka konsekvenser det får för natur- och kulturlandskapet. | ||
:På vilka sätt sårbara platser kan identifieras och hur individer, grupper och samhällen kan förebygga risker. | :På vilka sätt sårbara platser kan identifieras och hur individer, grupper och samhällen kan förebygga risker. | ||
− | :Intressekonflikter om naturresurser, till exempel om tillgång till vatten och mark. | + | :Intressekonflikter om naturresurser, till exempel om tillgång till vatten och mark. (inkl. landgrabbing och de sju odlingssätten) |
− | |||
− | |||
:Förnybara energitillgångar, till exempel sol- och vindenergi och alternativa drivmedel. | :Förnybara energitillgångar, till exempel sol- och vindenergi och alternativa drivmedel. | ||
− | |||
+ | ''Länkar'' | ||
+ | |||
+ | Kommentarmaterial till kursplanen i geografi: http://natprov.edu.uu.se/digitalAssets/173/c_173998-l_3-k_pdf2558.pdf | ||
+ | Storbritanniens kursplan i geografi: https://www.gov.uk/government/publications/national-curriculum-in-england-geography-programmes-of-study | ||
.</p> | .</p> | ||
Rad 253: | Rad 257: | ||
'''År 7''' | '''År 7''' | ||
+ | |||
+ | ''Elever som börjar år 7 har vanligtvis slutat undervisningen i sexan med den gustavianska tiden och läst om förlusten av Finland under Gustav IV krig mot Napoleon och grundandet av Bernadotte som vår kungafamilj. Därför är det bättre att förpassa antiken till andra SO-ämnen och gå rakt på 1700-talet i historien.'' | ||
+ | |||
:Begrepp | :Begrepp | ||
: Förklaring: kontinuitet-förändring | : Förklaring: kontinuitet-förändring | ||
− | :Antiken och högkulturer - ''utgår, ingår i svenska (Grekland), samhällskunskap/EU (Rom) , religion (flodkulturer)'' | + | :Antiken och högkulturer - ''utgår, ingår i svenska (Grekland), samhällskunskap/demokrati (Grekland) , samhällskunskap/EU (Rom), religion (flodkulturer)'' |
:Min familj och släkts historia, enligt källor | :Min familj och släkts historia, enligt källor | ||
:Kvinnor och barn, då och nu, enligt källor | :Kvinnor och barn, då och nu, enligt källor | ||
Rad 286: | Rad 293: | ||
:Kalla kriget | :Kalla kriget | ||
:Aktuella konflikters historiska förklaringar | :Aktuella konflikters historiska förklaringar | ||
+ | :::(Kriget i Jugoslavien) | ||
+ | :::(Folkmordet i Rwanda) | ||
+ | :::(De två Gulfkrigen samt kriget mot terrorism) | ||
+ | :::(Arabiska våren + kriget i Syrien/Jemen) | ||
+ | :::(ev. IRA och Nordirland, beroende på om konflikten blossar upp på nytt efter Brexit) | ||
:FN och EU:s historiska bakgrund | :FN och EU:s historiska bakgrund | ||
:Hur historia stärker gruppers villkor och värderingar | :Hur historia stärker gruppers villkor och värderingar | ||
Rad 332: | Rad 344: | ||
''Däremot kan de behöva lektioner om hur man blir en bra människa.'' | ''Däremot kan de behöva lektioner om hur man blir en bra människa.'' | ||
+ | |||
+ | ""Se en detaljerad lektionsplanering enligt det konceptet här:'' [[Förslag på lektionsupplägg för år 7-9 religion]] | ||
'''År 7''' | '''År 7''' |
Versionen från 17 september 2019 kl. 10.42
Innehåll
SO årshjul 7-9
förslag där samtliga delar av det centrala innehållet i LGR11 tagits med
Reviderad 20180309 - Ingemar Wiklund
År 7
SH
- Lag och rätt
- Kriminalvård och brottsoffer
- Ungdomars identitet och stil
- Makt/pengar jämfört med kön
- Jämlikhet och jämställdhet
- Minoriteter i Sverige
RE
- (Begrepp)
- Bibeln
- Abrahamitiska religionernas gemensamma historia
- Riter och traditioner, och hur de formar en identitet
- Hur religionen formar en livsstil
HI
- Begrepp
- Förklaring: kontinuitet-förändring
- Antiken och högkulturer
- Min familj och släkts historia, enligt källor
- Kvinnor och barn, då och nu, enligt källor
- Källkritik
GE
- (Begrepp)
- Kartkunskap, olika kartor
- Kartans uppbyggnad
- Världsdelar och världshav
- Klimat/vegetations zoner
- Människans levnadsvillkor i zonerna
- Klimatförändringen och dess konsekvenser
År 8
SH
- Politiska ideologier, i världen, skillnader/likheter
- Stats- och styrelseskick
- Sveriges politiska system
- Arbetsliv, arbetsmarknad, utbildning och lön
- Mänskliga rättigheter, bakgrund/kränkningar
- Demokratiska rättigheter/skyldigheter
- Immigration förr och nu, integration och segregering
- Medier och dess roller
- Nyhetsvärdering
- Internets risker och möjligheter
RE
- Kristendomens grenar
- Kristendomen i Sverige
- Religionens roll i samhället/konflikter
- Religionens förändring över tid
- Religionskonflikter, sexualitet och jämställdhet
- Livsfrågor i religion och populärkultur
HI
- Revolutioner
- Världshandel
- Hur 1800- och 1900-talet syns i dag
- Emigration/immigration
- Kolonialism
- Imperialism
- Nationalism och diktatur
- Berättelser om kolonialism och rasism
- Ursprungsbefolkningar
- Sveriges samers historia, och andra minoriteters
GE
- Jordens befolkning
- Migration och urbanisering
- Befolkningsförändring över tid – orsaker
- Fattigdom, orsak och effekter
- GIS och presentationsverktyg
- Fältstudier i natur- och kulturlandskapet
ÅR 9
SH
- Ekonomi, privat/företag/samhället
- Välfärd och Sveriges befolkning
- Vård/skola/omsorg + konsekvenser av förändringar
- Aktuella samhällsfrågor och konflikter
- FN, syfte och roll
- EU och nordiskt samarbete
- Hur individer kan påverka beslut
RE
- Världsreligionerna: historia/tankegångar/urkunder
- Etik och moraliska dilemman
- Tolkning och bruk av religion i dagens samhället
- Människosynen i olika religionernas
- Etiska begrepp i religionen kopplat till mänskliga rättigheter
- Nya religiösa rörelser
- Sekulära rörelser som Humanism
HI
- Industrialiseringen
- Sveriges välfärd, framväxten
- Demokratiseringsprocessen i Sverige
- Framväxten av olika ideologier, och dess källor/rötter
- Världskrigen
- Förintelsen och gulag
- Efterkrigstiden
- Kalla kriget
- Aktuella konflikters historiska förklaringar
- FN och EU:s historiska bakgrund
- Hur historia stärker gruppers villkor och värderingar
GE
- Sårbara platser, identifikation och förebyggande
- Energi/naturresurser samt dess intressekonflikter
- Förnybara energikällor
- Transport och handel, förändring över tid
År 7
- (Begrepp)
- Kartkunskap, olika kartor
- Kartans uppbyggnad
- Världsdelar och världshav
- Klimat/vegetations zoner
- Människans levnadsvillkor i zonerna
- Klimatförändringen och dess konsekvenser
- Jordens befolkning
- Migration och urbanisering
- Befolkningsförändring över tid – orsaker
- Fattigdom, orsak och effekter
- GIS och presentationsverktyg
- Fältstudier i natur- och kulturlandskapet
- Sårbara platser, identifikation och förebyggande
- Energi/naturresurser samt dess intressekonflikter
- Förnybara energikällor
- Transport och handel, förändring över tid
Variant med bättre koppling till det centrala innehållet i geografi
År 7
- Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.
- Kartan och dess uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och olika skalor. Topografiska och olika tematiska kartor.
- Namn och läge på världsdelarnas viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter.
- Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människors levnadsvillkor.
- Klimatförändringar, olika förklaringar till dessa och vilka konsekvenser förändringarna kan få för människan, samhället och miljön i olika delar av världen.
År 8
- Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.
- Hur jordens befolkning är fördelad över jordklotet samt orsaker till och konsekvenser av den ojämna befolkningsfördelningen. Migration och urbanisering och orsaker till och konsekvenser av detta.
- Förekomst av och orsaker till fattigdom och ohälsa i olika delar av världen.
- Samband mellan fattigdom, ohälsa och faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser.
- Var olika varor och tjänster produceras och konsumeras samt hur varor transporteras. Hur människors försörjning och handelsmönster har förändrats över tid.
- Metoder för att samla in, bearbeta, värdera och presentera geografiska data, till exempel om klimat, hälsa och handel, med hjälp av kartor, geografiska informationssystem (GIS) och geografiska verktyg som finns tillgängliga på internet, till exempel satellitbilder.
- Fältstudier av natur- och kulturlandskap, till exempel av samhällsplanering i närsamhället.
År 9
- Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.
- Sårbara platser och naturgivna risker och hot, till exempel översvämningar, torka och jordbävningar, och vilka konsekvenser det får för natur- och kulturlandskapet.
- På vilka sätt sårbara platser kan identifieras och hur individer, grupper och samhällen kan förebygga risker.
- Intressekonflikter om naturresurser, till exempel om tillgång till vatten och mark. (inkl. landgrabbing och de sju odlingssätten)
- Förnybara energitillgångar, till exempel sol- och vindenergi och alternativa drivmedel.
Länkar
Kommentarmaterial till kursplanen i geografi: http://natprov.edu.uu.se/digitalAssets/173/c_173998-l_3-k_pdf2558.pdf
Storbritanniens kursplan i geografi: https://www.gov.uk/government/publications/national-curriculum-in-england-geography-programmes-of-study
.
År 7
- Begrepp
- Förklaring: kontinuitet-förändring
- Antiken och högkulturer
- Min familj och släkts historia, enligt källor
- Kvinnor och barn, då och nu, enligt källor
- Källkritik
- Revolutioner
- Världshandel
- Hur 1800- och 1900-talet syns i dag
- Emigration/immigration
- Kolonialism
- Imperialism
- Nationalism och diktatur
- Berättelser om kolonialism och rasism
- Ursprungsbefolkningar
- Sveriges samers historia, och andra minoriteters
- Industrialiseringen
- Sveriges välfärd, framväxten
- Demokratiseringsprocessen i Sverige
- Framväxten av olika ideologier, och dess källor/rötter
- Världskrigen
- Förintelsen och gulag
- Efterkrigstiden
- Kalla kriget
- Aktuella konflikters historiska förklaringar
- FN och EU:s historiska bakgrund
- Hur historia stärker gruppers villkor och värderingar
Alternativ uppdelning av historieämnet för att minska nians stoffmängd
År 7
Elever som börjar år 7 har vanligtvis slutat undervisningen i sexan med den gustavianska tiden och läst om förlusten av Finland under Gustav IV krig mot Napoleon och grundandet av Bernadotte som vår kungafamilj. Därför är det bättre att förpassa antiken till andra SO-ämnen och gå rakt på 1700-talet i historien.
- Begrepp
- Förklaring: kontinuitet-förändring
- Antiken och högkulturer - utgår, ingår i svenska (Grekland), samhällskunskap/demokrati (Grekland) , samhällskunskap/EU (Rom), religion (flodkulturer)
- Min familj och släkts historia, enligt källor
- Kvinnor och barn, då och nu, enligt källor
- Revolutioner
- Kolonialism
- Berättelser om kolonialism och rasism
- Nationalism och diktatur
- Källkritik
År 8
- Världshandel
- Emigration/immigration
- Imperialism
- Industrialiseringen
- Framväxten av olika ideologier, och dess källor/rötter
- Demokratiseringsprocessen i Sverige
- Världskrigen
- Förintelsen och gulag
- Ursprungsbefolkningar
- Sveriges samers historia, och andra minoriteters historia
År 9
- Sveriges välfärd, framväxten
- Efterkrigstiden
- Kalla kriget
- Aktuella konflikters historiska förklaringar
- (Kriget i Jugoslavien)
- (Folkmordet i Rwanda)
- (De två Gulfkrigen samt kriget mot terrorism)
- (Arabiska våren + kriget i Syrien/Jemen)
- (ev. IRA och Nordirland, beroende på om konflikten blossar upp på nytt efter Brexit)
- FN och EU:s historiska bakgrund
- Hur historia stärker gruppers villkor och värderingar
- Hur 1800- och 1900-talet syns i dag
År 7
- (Begrepp)
- Bibeln
- Abrahamitiska religionernas gemensamma historia
- Riter och traditioner, och hur de formar en identitet
- Hur religionen formar en livsstil
- Kristendomens grenar
- Kristendomen i Sverige
- Religionens roll i samhället/konflikter
- Religionens förändring över tid
- Religionskonflikter, sexualitet och jämställdhet
- Livsfrågor i religion och populärkultur
- Världsreligionerna: historia/tankegångar/urkunder
- Etik och moraliska dilemman
- Tolkning och bruk av religion i dagens samhället
- Människosynen i olika religionernas
- Etiska begrepp i religionen kopplat till mänskliga rättigheter
- Nya religiösa rörelser
- Sekulära rörelser som Humanism
Alternativ uppdelning av religionsämnet som stöd när sjuor kommer i nya klasser
De har oftast redan läst världsreligionerna i sexan och behöver inte en repetition av fakta.
Däremot kan de behöva lektioner om hur man blir en bra människa.
""Se en detaljerad lektionsplanering enligt det konceptet här: Förslag på lektionsupplägg för år 7-9 religion
År 7
- (Tyngdpunkt på medmänsklighet och forntida religioner)
- (Begrepp)
- Riter och traditioner, och hur de formar en identitet
- Hur religionen formar en livsstil
- Religionens roll i samhället/konflikter
- Religionens förändring över tid
- Etiska begrepp i religionen kopplat till mänskliga rättigheter
År 8
- (Tyngdpunkt på likheter och skillnader i de abrahamitiska religionerna)
- Bibeln
- Abrahamitiska religionernas gemensamma historia
- Kristendomens grenar
- Kristendomen i Sverige
- Religionskonflikter, sexualitet och jämställdhet
- Livsfrågor i religion och populärkultur
År 9
- (Tyngdpunkt på österländska religionerna samt sekularisering kontra nyandlighet)
- Världsreligionerna: historia/tankegångar/urkunder
- Etik och moraliska dilemman
- Tolkning och bruk av religion i dagens samhället
- Människosynen i olika religioner
- Nya religiösa rörelser
- Sekulära rörelser som Humanism
År 7
- Lag och rätt
- Kriminalvård och brottsoffer
- Ungdomars identitet och stil
- Makt/pengar jämfört med kön
- Minoriteter i Sverige
- Jämlikhet och jämställdhet
- Politiska ideologier, i världen, skillnader/likheter
- Stats- och styrelseskick
- Sveriges politiska system
- Arbetsliv, arbetsmarknad, utbildning och lön
- Mänskliga rättigheter, bakgrund/kränkningar
- Demokratiska rättigheter/skyldigheter
- Immigration förr och nu, integration och segregering
- Medier och dess roller
- Nyhetsvärdering
- Internets risker och möjligheter
- Ekonomi, privat/företag/samhället
- Välfärd och Sveriges befolkning
- Vård/skola/omsorg + konsekvenser av förändringar
- Aktuella samhällsfrågor och konflikter
- FN, syfte och roll
- EU och nordiskt samarbete
- Hur individer kan påverka beslut