Skillnad mellan versioner av "SO planering för högstadiet"
Från Skolbok
Ingemar (Diskussion | bidrag) m |
Ingemar (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 320: | Rad 320: | ||
'''Moment- och lektionsplan - 25 lektioner''' | '''Moment- och lektionsplan - 25 lektioner''' | ||
− | :Kalla kriget inklusive månlandningen och | + | :Kalla kriget inklusive månlandningen och skapandet av FN/EU 7 lektioner |
:Irak och Iran, Saddam och Ayatollorna, krig mot varandra 2 lektioner | :Irak och Iran, Saddam och Ayatollorna, krig mot varandra 2 lektioner | ||
:Jugoslaviens sammanbrott 5 lektioner | :Jugoslaviens sammanbrott 5 lektioner |
Nuvarande version från 10 november 2021 kl. 10.22
Innehåll
SO årshjul 7-9
förslag där samtliga delar av det centrala innehållet i LGR11 tagits med
Reviderad 20180309 - Ingemar Wiklund
År 7
SH
- Lag och rätt
- Kriminalvård och brottsoffer
- Ungdomars identitet och stil
- Makt/pengar jämfört med kön
- Jämlikhet och jämställdhet
- Minoriteter i Sverige
RE
- (Begrepp)
- Bibeln
- Abrahamitiska religionernas gemensamma historia
- Riter och traditioner, och hur de formar en identitet
- Hur religionen formar en livsstil
HI
- Begrepp
- Förklaring: kontinuitet-förändring
- Antiken och högkulturer
- Min familj och släkts historia, enligt källor
- Kvinnor och barn, då och nu, enligt källor
- Källkritik
GE
- (Begrepp)
- Kartkunskap, olika kartor
- Kartans uppbyggnad
- Världsdelar och världshav
- Klimat/vegetations zoner
- Människans levnadsvillkor i zonerna
- Klimatförändringen och dess konsekvenser
År 8
SH
- Politiska ideologier, i världen, skillnader/likheter
- Stats- och styrelseskick
- Sveriges politiska system
- Arbetsliv, arbetsmarknad, utbildning och lön
- Mänskliga rättigheter, bakgrund/kränkningar
- Demokratiska rättigheter/skyldigheter
- Immigration förr och nu, integration och segregering
- Medier och dess roller
- Nyhetsvärdering
- Internets risker och möjligheter
RE
- Kristendomens grenar
- Kristendomen i Sverige
- Religionens roll i samhället/konflikter
- Religionens förändring över tid
- Religionskonflikter, sexualitet och jämställdhet
- Livsfrågor i religion och populärkultur
HI
- Revolutioner
- Världshandel
- Hur 1800- och 1900-talet syns i dag
- Emigration/immigration
- Kolonialism
- Imperialism
- Nationalism och diktatur
- Berättelser om kolonialism och rasism
- Ursprungsbefolkningar
- Sveriges samers historia, och andra minoriteters
GE
- Jordens befolkning
- Migration och urbanisering
- Befolkningsförändring över tid – orsaker
- Fattigdom, orsak och effekter
- GIS och presentationsverktyg
- Fältstudier i natur- och kulturlandskapet
ÅR 9
SH
- Ekonomi, privat/företag/samhället
- Välfärd och Sveriges befolkning
- Vård/skola/omsorg + konsekvenser av förändringar
- Aktuella samhällsfrågor och konflikter
- FN, syfte och roll
- EU och nordiskt samarbete
- Hur individer kan påverka beslut
RE
- Världsreligionerna: historia/tankegångar/urkunder
- Etik och moraliska dilemman
- Tolkning och bruk av religion i dagens samhället
- Människosynen i olika religionernas
- Etiska begrepp i religionen kopplat till mänskliga rättigheter
- Nya religiösa rörelser
- Sekulära rörelser som Humanism
HI
- Industrialiseringen
- Sveriges välfärd, framväxten
- Demokratiseringsprocessen i Sverige
- Framväxten av olika ideologier, och dess källor/rötter
- Världskrigen
- Förintelsen och gulag
- Efterkrigstiden
- Kalla kriget
- Aktuella konflikters historiska förklaringar
- FN och EU:s historiska bakgrund
- Hur historia stärker gruppers villkor och värderingar
GE
- Sårbara platser, identifikation och förebyggande
- Energi/naturresurser samt dess intressekonflikter
- Förnybara energikällor
- Transport och handel, förändring över tid
År 7
- (Begrepp)
- Kartkunskap, olika kartor
- Kartans uppbyggnad
- Världsdelar och världshav
- Klimat/vegetations zoner
- Människans levnadsvillkor i zonerna
- Klimatförändringen och dess konsekvenser
- Jordens befolkning
- Migration och urbanisering
- Befolkningsförändring över tid – orsaker
- Fattigdom, orsak och effekter
- GIS och presentationsverktyg
- Fältstudier i natur- och kulturlandskapet
- Sårbara platser, identifikation och förebyggande
- Energi/naturresurser samt dess intressekonflikter
- Förnybara energikällor
- Transport och handel, förändring över tid
Variant med bättre koppling till det centrala innehållet i geografi
År 7
- Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.
- Kartan och dess uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och olika skalor. Topografiska och olika tematiska kartor.
- Namn och läge på världsdelarnas viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter.
- Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människors levnadsvillkor.
- Klimatförändringar, olika förklaringar till dessa och vilka konsekvenser förändringarna kan få för människan, samhället och miljön i olika delar av världen.
År 8
- Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.
- Hur jordens befolkning är fördelad över jordklotet samt orsaker till och konsekvenser av den ojämna befolkningsfördelningen. Migration och urbanisering och orsaker till och konsekvenser av detta.
- Förekomst av och orsaker till fattigdom och ohälsa i olika delar av världen.
- Samband mellan fattigdom, ohälsa och faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser.
- Var olika varor och tjänster produceras och konsumeras samt hur varor transporteras. Hur människors försörjning och handelsmönster har förändrats över tid.
- Metoder för att samla in, bearbeta, värdera och presentera geografiska data, till exempel om klimat, hälsa och handel, med hjälp av kartor, geografiska informationssystem (GIS) och geografiska verktyg som finns tillgängliga på internet, till exempel satellitbilder.
- Fältstudier av natur- och kulturlandskap, till exempel av samhällsplanering i närsamhället.
År 9
- Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.
- Sårbara platser och naturgivna risker och hot, till exempel översvämningar, torka och jordbävningar, och vilka konsekvenser det får för natur- och kulturlandskapet.
- På vilka sätt sårbara platser kan identifieras och hur individer, grupper och samhällen kan förebygga risker.
- Intressekonflikter om naturresurser, till exempel om tillgång till vatten och mark. (inkl. landgrabbing och de sju odlingssätten)
- Förnybara energitillgångar, till exempel sol- och vindenergi och alternativa drivmedel.
Länkar
Kommentarmaterial till kursplanen i geografi: http://natprov.edu.uu.se/digitalAssets/173/c_173998-l_3-k_pdf2558.pdf
Storbritanniens kursplan i geografi: https://www.gov.uk/government/publications/national-curriculum-in-england-geography-programmes-of-study
.
År 7
- Begrepp
- Förklaring: kontinuitet-förändring
- Antiken och högkulturer
- Min familj och släkts historia, enligt källor
- Kvinnor och barn, då och nu, enligt källor
- Källkritik
- Revolutioner
- Världshandel
- Hur 1800- och 1900-talet syns i dag
- Emigration/immigration
- Kolonialism
- Imperialism
- Nationalism och diktatur
- Berättelser om kolonialism och rasism
- Ursprungsbefolkningar
- Sveriges samers historia, och andra minoriteters
- Industrialiseringen
- Sveriges välfärd, framväxten
- Demokratiseringsprocessen i Sverige
- Framväxten av olika ideologier, och dess källor/rötter
- Världskrigen
- Förintelsen och gulag
- Efterkrigstiden
- Kalla kriget
- Aktuella konflikters historiska förklaringar
- FN och EU:s historiska bakgrund
- Hur historia stärker gruppers villkor och värderingar
Alternativ uppdelning av historieämnet för att minska nians stoffmängd
År 7
Elever som börjar år 7 har vanligtvis slutat undervisningen i sexan med den gustavianska tiden och läst om förlusten av Finland under Gustav IV krig mot Napoleon och grundandet av Bernadotte som vår kungafamilj. Därför är det bättre att förpassa antiken till andra SO-ämnen och gå rakt på 1700-talet i historien.
- Begrepp
- Förklaring: kontinuitet-förändring
- Antiken och högkulturer - utgår, ingår i svenska (Grekland), samhällskunskap/demokrati (Grekland) , samhällskunskap/EU (Rom), religion (flodkulturer)
- Min familj och släkts historia, enligt källor
- Kvinnor och barn, då och nu, enligt källor
- Industrialiseringen
- Framväxten av olika ideologier, och dess källor/rötter
- Emigration/immigration
- Revolutioner
- Kolonialism
- Källkritik
Moment- och lektionsplan - 25 lektioner
- Franska revolutionen 5 lektioner
- Napoleon, Gustav IV och förlusten av Finland 3 lektioner
- Industriella revolutionen 5 lektioner
- Framväxten av socialism, liberalism och konservatism 3 lektioner
- Utvecklingen i Sverige, 1700-1900-tal 9 lektioner
År 8
- Världshandel
- Imperialism
- Nationalism och diktatur
- Berättelser om kolonialism och rasism
- Demokratiseringsprocessen i Sverige
- Världskrigen
- Förintelsen och gulag
- Ursprungsbefolkningar
- Sveriges samers historia, och andra minoriteters historia
Moment- och lektionsplan - 25 lektioner
- Amerika - från Columbus till efter inbördeskriget: 6 lektioner
- 1800-talets slut, kolonialism, imperialism och Tysklands enande: 3 lektioner
- 1:a världskriget 5 lektioner
- Mellankrigstiden: 5 lektioner
- 2:a världskriget, inklusive förintelsen: 6 lektioner
År 9
- Sveriges välfärd, framväxten
- Efterkrigstiden
- Kalla kriget
- Aktuella konflikters historiska förklaringar
- (Kriget i Jugoslavien)
- (Folkmordet i Rwanda)
- (De två Gulfkrigen samt kriget mot terrorism)
- (Arabiska våren + kriget i Syrien/Jemen)
- (ev. IRA och Nordirland, beroende på om konflikten blossar upp på nytt efter Brexit)
- FN och EU:s historiska bakgrund
- Hur historia stärker gruppers villkor och värderingar
- Hur 1800- och 1900-talet syns i dag
Moment- och lektionsplan - 25 lektioner
- Kalla kriget inklusive månlandningen och skapandet av FN/EU 7 lektioner
- Irak och Iran, Saddam och Ayatollorna, krig mot varandra 2 lektioner
- Jugoslaviens sammanbrott 5 lektioner
- 11/9 och USA:s krig i Mellanöstern 4 lektioner
- Arabiska våren, ISIS och kriget i Syrien 4 lektioner
- Sverige från kalla kriget till nutid 3 lektioner
År 7
- (Begrepp)
- Bibeln
- Abrahamitiska religionernas gemensamma historia
- Riter och traditioner, och hur de formar en identitet
- Hur religionen formar en livsstil
- Kristendomens grenar
- Kristendomen i Sverige
- Religionens roll i samhället/konflikter
- Religionens förändring över tid
- Religionskonflikter, sexualitet och jämställdhet
- Livsfrågor i religion och populärkultur
- Världsreligionerna: historia/tankegångar/urkunder
- Etik och moraliska dilemman
- Tolkning och bruk av religion i dagens samhället
- Människosynen i olika religionernas
- Etiska begrepp i religionen kopplat till mänskliga rättigheter
- Nya religiösa rörelser
- Sekulära rörelser som Humanism
Alternativ uppdelning av religionsämnet som stöd när sjuor kommer i nya klasser
De har oftast redan läst världsreligionerna i sexan och behöver inte en repetition av fakta.
Däremot kan de behöva lektioner om hur man blir en bra människa.
""Se en detaljerad lektionsplanering enligt det konceptet här: Förslag på lektionsupplägg för år 7-9 religion
År 7
- (Tyngdpunkt på medmänsklighet och forntida religioner)
- (Begrepp)
- Riter och traditioner, och hur de formar en identitet
- Hur religionen formar en livsstil
- Religionens roll i samhället/konflikter
- Religionens förändring över tid
- Etiska begrepp i religionen kopplat till mänskliga rättigheter
År 8
- (Tyngdpunkt på likheter och skillnader i de abrahamitiska religionerna)
- Bibeln
- Abrahamitiska religionernas gemensamma historia
- Kristendomens grenar
- Kristendomen i Sverige
- Religionskonflikter, sexualitet och jämställdhet
- Livsfrågor i religion och populärkultur
År 9
- (Tyngdpunkt på österländska religionerna samt sekularisering kontra nyandlighet)
- Världsreligionerna: historia/tankegångar/urkunder
- Etik och moraliska dilemman
- Tolkning och bruk av religion i dagens samhället
- Människosynen i olika religioner
- Nya religiösa rörelser
- Sekulära rörelser som Humanism
År 7
- Lag och rätt
- Kriminalvård och brottsoffer
- Ungdomars identitet och stil
- Makt/pengar jämfört med kön
- Minoriteter i Sverige
- Jämlikhet och jämställdhet
- Politiska ideologier, i världen, skillnader/likheter
- Stats- och styrelseskick
- Sveriges politiska system
- Arbetsliv, arbetsmarknad, utbildning och lön
- Mänskliga rättigheter, bakgrund/kränkningar
- Demokratiska rättigheter/skyldigheter
- Immigration förr och nu, integration och segregering
- Medier och dess roller
- Nyhetsvärdering
- Internets risker och möjligheter
- Ekonomi, privat/företag/samhället
- Välfärd och Sveriges befolkning
- Vård/skola/omsorg + konsekvenser av förändringar
- Aktuella samhällsfrågor och konflikter
- FN, syfte och roll
- EU och nordiskt samarbete
- Hur individer kan påverka beslut