Skillnad mellan versioner av "SV planering för högstadiet enligt Lgr22"
Från Skolbok
Ingemar (Diskussion | bidrag) m |
Ingemar (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 1: | Rad 1: | ||
[[File:Cst49.jpg|600px]] | [[File:Cst49.jpg|600px]] | ||
+ | |||
+ | Skolverkets [https://www.skolverket.se/download/18.645f1c0e17821f1d15c2d99/1632772274017/Svenska.pdf kursbeskrivning] - svenska år 1-9. (pdf) | ||
==Grundskolebokens uppdelning av betygskriterier i svenska 7-9, enligt Lgr22== | ==Grundskolebokens uppdelning av betygskriterier i svenska 7-9, enligt Lgr22== |
Versionen från 15 juni 2022 kl. 06.45
Skolverkets kursbeskrivning - svenska år 1-9. (pdf)
Innehåll
- 1 Grundskolebokens uppdelning av betygskriterier i svenska 7-9, enligt Lgr22
- 1.1 BK1 Delta aktivt i en diskussion
- 1.2 BK2 Argumentera (muntligt) för sin sak
- 1.3 BK3 Leda en diskussion/muntlig framställning
- 1.4 BK4 Skriva texter
- 1.5 BK5 Stavning och grammatik
- 1.6 BK6 Läsning
- 1.7 BK7 Sammanfattning
- 1.8 BK8 Resonera om innehåll
- 1.9 BK9 Om skönlitteratur
- 1.10 BK10 Källhantering
- 1.11 BK11 Källvärdering
- 1.12 BK12 Språkbruk
- 2 Källor
Grundskolebokens uppdelning av betygskriterier i svenska 7-9, enligt Lgr22
BK1 Delta aktivt i en diskussion
Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som (...) utvecklar samtalen och diskussionerna.
BK2 Argumentera (muntligt) för sin sak
Eleven framför åsikter med (...) underbyggda argument.
BK3 Leda en diskussion/muntlig framställning
- Dessutom förbereder och genomför eleven muntliga framställningar med (...) fungerande struktur och innehåll och (...) anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
BK4 Skriva texter
Eleven skriver olika slags texter med (...) språklig variation, (...) fungerande struktur och innehåll samt (...) anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang.
BK5 Stavning och grammatik
Eleven följer språkliga normer på ett (...) fungerande sätt.
BK6 Läsning
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter (...) och visar (...) läsförståelse.
BK7 Sammanfattning
- Dessutom sammanfattar eleven olika texter med (...) säkerhet.
BK8 Resonera om innehåll
Eleven för (...) resonemang om innehållet i olika texter.
BK9 Om skönlitteratur
Eleven visar också (...) kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.
BK10 Källhantering
Eleven söker och väljer (...) information från olika källor och presenterar informationen på ett (...) fungerande sätt, med egna formuleringar, ämnesrelaterat språk samt citat och källhänvisningar.
BK11 Källvärdering
Eleven för (...) underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
BK12 Språkbruk
Eleven för utifrån givna exempel (...) resonemang om några aspekter av språk och språkbruk i Sverige och Norden.
Källor
https://www.skolverket.se/download/18.645f1c0e17821f1d15c2d99/1632772274017/Svenska.pdf