Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Skapa ett escape room"

Från Skolbok

m
m
 
(2 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 23: Rad 23:
 
==Escape room med Google sites och Google forms==
 
==Escape room med Google sites och Google forms==
  
Google Classroom används i många skolor och även om skolan inte har detta kan vem som helst med ett googlekonto använda sig av både sites för att skapa hemsidor, utan någon kunskap om hur man kodar en hemsida, och forms för att göra beräkningar om en kod är korrekt eller inte. Något som annars bara går att göra med hjälp av javascript i Google sites, eftersom serverbaserad programmering inte fungerar i Google sites, och javascript är som tidigare nämnts olämpligt i klassrumsmiljö. Google forms använder sig av serverbaserad programmering i bakgrunden och det är tillräckligt säkert. Då är risken större att de elever som listat ut det hemliga ordet först avslöjar det för sina klasskamrater innan de gjort alla delar som krävs för att få fram lösenordet.
+
Google Classroom används i många skolor och även om skolan inte har detta kan vem som helst med ett googlekonto använda sig av både sites för att skapa hemsidor, utan någon kunskap om hur man kodar en hemsida, och forms för att göra beräkningar om en kod är korrekt eller inte. Något som annars bara går att göra med hjälp av javascript i Google sites, eftersom serverbaserad programmering inte fungerar i Google sites, och javascript är som tidigare nämnts olämpligt i klassrumsmiljö. Google forms använder sig av serverbaserad programmering i bakgrunden och det är tillräckligt säkert. Då är risken större att de elever som redan listat ut det hemliga ordet avslöjar det för sina klasskamrater.
  
 
För att göra exemplet mer levande är det kopplat till avslutningen av temat om "buddism" i år 9, och är tänkt att ta minst 30 minuter i anspråk, efter att läraren förklarat hur det går till.
 
För att göra exemplet mer levande är det kopplat till avslutningen av temat om "buddism" i år 9, och är tänkt att ta minst 30 minuter i anspråk, efter att läraren förklarat hur det går till.
  
  
===Plot===
+
===Beskrivning av upplägget===
  
 
[[File:Buddha in the Buddhist temple.JPG|600px]]
 
[[File:Buddha in the Buddhist temple.JPG|600px]]
  
Idén är att två tonåringar, en pojke och en flicka, har blivit instängda av misstag inne i ett buddisttempel. Huvudporten är låst utifrån, men bakom den stora statyn av Budda hittar de en liten dörr låst med sex kombinationslås. Längs varje vägg finns tre dörröppningar. I varje rum finns ledtrådar som leder till en sifferkombination. Tanken är att tonåringarna inte ska kunna välja vilket rum de vill, utan att de måste gå från rum till rum, från rum 1 till rum 6.
+
Idén är att två tonåringar, en pojke och en flicka som är syskon, har blivit instängda av misstag inne i ett buddisttempel. Huvudporten är låst utifrån, men bakom den stora statyn av Budda hittar de en liten dörr låst med sex kombinationslås. Längs varje vägg finns tre dörröppningar. I varje rum finns ledtrådar som leder till en sifferkombination. Tanken är att tonåringarna inte ska kunna välja vilket rum de vill, utan att de måste gå från rum till rum, från rum 1 till rum 6. Det åstadkoms inte på hemsidan, utan genom att de måste lösa problemen och få fram koden till rum 1, innan de kan gå vidare i ''formuläret'' och lägga in koden för rum 2 osv. Det är alltså formuläret som styr vilken ordning eleverna besöker olika rum, inte hemsidan.
 +
 
 +
De är dessutom i tidsnöd. Kommer de inte hem före solen gått ner kommer föräldrarna att ringa polisen, och den sakta nedgående solen beskrivs på flera platser under spelets gång.
  
  
Rad 40: Rad 42:
  
 
I Google forms ska ett formulär skapas. Överst i formuläret finns instruktioner samt en beskrivning om att det bara är olika siffror som ska användas. Där ska även bilder på sex låsta hänglås finnas: [[File:Padlock-blue.svg|50px]] och det måste ju även finnas ett öppet hänglås av samma sort senare: [[File:Padlock-blue-open.svg|70px]]. Ett problem är att Google forms bara accepterar en bild per fråga, så du får skapa sex bilder där fler och fler hänglås är öppna.
 
I Google forms ska ett formulär skapas. Överst i formuläret finns instruktioner samt en beskrivning om att det bara är olika siffror som ska användas. Där ska även bilder på sex låsta hänglås finnas: [[File:Padlock-blue.svg|50px]] och det måste ju även finnas ett öppet hänglås av samma sort senare: [[File:Padlock-blue-open.svg|70px]]. Ett problem är att Google forms bara accepterar en bild per fråga, så du får skapa sex bilder där fler och fler hänglås är öppna.
 +
  
 
På fråga 1 lägger du in en bild med sex låsta hänglås. Därefter "Kort text". Klicka på de tre prickarna längst ner till höger och välj "Svarsvalidering". Markera den som obligatorisk. Där det står "Anpassa feltext" skriver du "Oops, det klickar inte i låset, något är fel". Behåll "Tal", välj "Är lika med" och skriv in rätt kod på raden till höger om "Är lika med".
 
På fråga 1 lägger du in en bild med sex låsta hänglås. Därefter "Kort text". Klicka på de tre prickarna längst ner till höger och välj "Svarsvalidering". Markera den som obligatorisk. Där det står "Anpassa feltext" skriver du "Oops, det klickar inte i låset, något är fel". Behåll "Tal", välj "Är lika med" och skriv in rätt kod på raden till höger om "Är lika med".
Rad 64: Rad 67:
  
 
===Förbered Google sites===
 
===Förbered Google sites===
 +
 +
''OBS! Så här ser de [https://sites.google.com/view/flyktenurbuddisttemplet/startsida färdiga sidorna i Google sites] ut.''
  
 
I Google sites måste följande sidor skapas:
 
I Google sites måste följande sidor skapas:
Rad 74: Rad 79:
 
:* Rum 6 med ledtrådar kopplade till Zenbuddism
 
:* Rum 6 med ledtrådar kopplade till Zenbuddism
  
Någon koppling till sidorna 1-6 ska inte synas på första sidan. Menyn som skapas automatiskt när en ny sida läggs till går att dölja.
+
Någon koppling till sidorna 1-6 bör inte synas på första sidan. Menyn som skapas automatiskt när en ny sida läggs till går att dölja. Samtidigt är det ingen katastrof om de ser alla rum från början, men det blir tydligare om du lägger in en länk till nästa rum-sida i botten på den rum-sida de befinner sig i.
 +
 
 +
Är de på första sidan, introduktionssidan, sätter du in en länk till rum 1 i botten.
 +
 
 +
Är de i första rummet sätter du in en länk till rum 2 i botten tillsammans med en uppmaning att lägga in koden för att öppna lås 1 i formuläret.
 +
 
 +
Är de i andra rummet sätter du in en länk till rum 3 i botten tillsammans med en uppmaning att lägga in koden för att öppna lås 2 i formuläret.
 +
 
 +
osv
 +
 
 +
I rum sex, eller det sista rummet i ditt escape room, finns ingen länk till något anat rum, utan bara en uppmaning att lägga in koden i det sista låset i formuläret. Sedan får de belöningen i ''formuläret'', när de äntligen kommer ut, får ett hemligt ord och får känna frisk luft mot ansiktet. Google Sites används alltså enbart för att dela ut ledtrådar. det går lika bra att använda Google slides och göra ett bildspel med ledtrådar.
 +
 
 +
Nackdelen med att göra på det här viset är att det krävs att eleverna arbetar två och två för att det ska gå smidigt, där en elev har rummet i Google Sites framme på dator eller i mobilen, och den andra eleven har formuläret i Google forms framme i dator eller mobil så de kan lägga in siffrorna de kommer fram till. Annars får de hoppa mellan olika flikar, något som kan skapa en hel del problem i en mobil då formuläret skickar användaren till första sektionen om det tappar fokus.
 +
 
 +
 
  
  
 
[[Kategori:Svenska]]
 
[[Kategori:Svenska]]

Nuvarande version från 28 maj 2023 kl. 12.34

Escape Room - "The Expedition" (Escape Quest Bethesda).jpg

Fysiskt escape room

Escape room är en företeelse som började som riktiga rum där personer skulle hitta ledtrådar inom en viss tid för att kunna få upp dörren- Lite som programmen med "Fångarna på fortet" eller varianter av "Boda borg" som byggts på olika platser i Sverige.

Nästa steg blev att lärare började skapa "escape room" digitalt. Elever ska hitta, eller lista ut, olika koder på olika hemsidor som sedan används för att få fram ett lösenord. Genom att ge läraren lösenordet går det att smita ut ur klassrummet och gå på rast.

Detta är ett rätt enkelt sätt att få elever att plugga inför ett prov, eller repetera det som redan gåtts igenom under lektionen eller ett helt moment i ämnet. Matematikämnet är enklast att skapa rum till, eftersom det ingår i ämnet att göra beräkningar, medan de praktiska ämnena är minst lämpade. SO, NO och språkämnen hamnar lite mittemellan, beroende på vad som gåtts igenom.


Vad behövs?

PHPCode HelloWorld.svg

PHP exempel

Ett digitalt escape room behöver någon form av hemsidor där ledtrådarna presenteras och något sätt att beräkna om ledtrådarna är korrekta eller felaktiga. Detta går att slå ihop om du har ful kontroll över en hemsida genom att programmera in ett formulär i botten på hemsidan som sedan kontrolleras med ett programmeringsspråk.

Enklast att programmera är javascript, men där är det svårt att dölja vad rätt svar är och duktiga elever brukar kunna hacka sidan. Andra alternativet är ett serverbaserat programmeringsspråk, som php. där eleverna inte har en chans att se svar i förväg.


Escape room med Google sites och Google forms

Google Classroom används i många skolor och även om skolan inte har detta kan vem som helst med ett googlekonto använda sig av både sites för att skapa hemsidor, utan någon kunskap om hur man kodar en hemsida, och forms för att göra beräkningar om en kod är korrekt eller inte. Något som annars bara går att göra med hjälp av javascript i Google sites, eftersom serverbaserad programmering inte fungerar i Google sites, och javascript är som tidigare nämnts olämpligt i klassrumsmiljö. Google forms använder sig av serverbaserad programmering i bakgrunden och det är tillräckligt säkert. Då är risken större att de elever som redan listat ut det hemliga ordet avslöjar det för sina klasskamrater.

För att göra exemplet mer levande är det kopplat till avslutningen av temat om "buddism" i år 9, och är tänkt att ta minst 30 minuter i anspråk, efter att läraren förklarat hur det går till.


Beskrivning av upplägget

Buddha in the Buddhist temple.JPG

Idén är att två tonåringar, en pojke och en flicka som är syskon, har blivit instängda av misstag inne i ett buddisttempel. Huvudporten är låst utifrån, men bakom den stora statyn av Budda hittar de en liten dörr låst med sex kombinationslås. Längs varje vägg finns tre dörröppningar. I varje rum finns ledtrådar som leder till en sifferkombination. Tanken är att tonåringarna inte ska kunna välja vilket rum de vill, utan att de måste gå från rum till rum, från rum 1 till rum 6. Det åstadkoms inte på hemsidan, utan genom att de måste lösa problemen och få fram koden till rum 1, innan de kan gå vidare i formuläret och lägga in koden för rum 2 osv. Det är alltså formuläret som styr vilken ordning eleverna besöker olika rum, inte hemsidan.

De är dessutom i tidsnöd. Kommer de inte hem före solen gått ner kommer föräldrarna att ringa polisen, och den sakta nedgående solen beskrivs på flera platser under spelets gång.


Förbered ett formulär

OBS! Så här ser det färdiga formuläret ut.

I Google forms ska ett formulär skapas. Överst i formuläret finns instruktioner samt en beskrivning om att det bara är olika siffror som ska användas. Där ska även bilder på sex låsta hänglås finnas: Padlock-blue.svg och det måste ju även finnas ett öppet hänglås av samma sort senare: Padlock-blue-open.svg. Ett problem är att Google forms bara accepterar en bild per fråga, så du får skapa sex bilder där fler och fler hänglås är öppna.


På fråga 1 lägger du in en bild med sex låsta hänglås. Därefter "Kort text". Klicka på de tre prickarna längst ner till höger och välj "Svarsvalidering". Markera den som obligatorisk. Där det står "Anpassa feltext" skriver du "Oops, det klickar inte i låset, något är fel". Behåll "Tal", välj "Är lika med" och skriv in rätt kod på raden till höger om "Är lika med".

Klicka slutligen på de tre prickarna nere till höger och välj "Beskrivning". Fyll i texten: "Nu har ni koden för det första låset. Grattis! Skriv in den här och tryck på "Skicka"."

Lägg till en ny sektion (= tecknet i menyn längs högerkanten), och se till att alternativet under första frågan är "Fortsätt till nästa avsnitt".

Döp om avsnitt 2 till Lås 2 och skriv in följande text överst i avsnitt två: "Det här går ju bra. Nu är det bara att gå in i rum två och söka upp ledtrådarna till det andra låset."

Kopiera uppgift 1. Byt bild till en med fem låsta, och ett upplåst, hänglås. Byt frågetexten till "Nu har ni koden för det andra låset. Grattis! Skriv in den här och tryck på "Skicka"." och se till att det är rätt kod, och inte den från lås 1, som ska skrivas.

Fortsätt sedan på liknande sätt hela vägen ner till sista frågan.

Avsnitt sju är det som kommer sist, efter att det sjätte låset öppnats. I det sista avsnittet sätter du in en bild på en solnedgång, istället för sex öppna lås, och skriver texten:

"Ni känner frisk luft mot ansiktet och kvällssolen skiner er i ögonen. Det sitter en papperslapp på väggen vid dörren. På den har någon skrivit (ditt hemliga ord) med spretig handstil. Smyg fram till din lärare och viska ordet i lärarens öra, så kan du gå på rast sedan."


Ett tips är att låta koden vara 12345 på varje fråga under redigeringen, så att du kan kontrollera att alla låsen har rätt inställningar. När allt fungerar som du tänkt kan du byta ut 12345 till de korrekta koderna.

Ett annat tips är att spara ett formulär som mall. Det går att kopiera formuläret, så slipper du skapa hela strukturen för varje "escape room" du gör i framtiden.


Förbered Google sites

OBS! Så här ser de färdiga sidorna i Google sites ut.

I Google sites måste följande sidor skapas:

  • En första sida där bakgrunden förklaras
  • Rum 1 med ledtrådar kopplade till Buddas liv
  • Rum 2 med ledtrådar kopplade till läran
  • Rum 3 med ledtrådar kopplade till "Lilla vagnen"
  • Rum 4 med ledtrådar kopplade till "Stora vagnen"
  • Rum 5 med ledtrådar kopplade till Lamaism
  • Rum 6 med ledtrådar kopplade till Zenbuddism

Någon koppling till sidorna 1-6 bör inte synas på första sidan. Menyn som skapas automatiskt när en ny sida läggs till går att dölja. Samtidigt är det ingen katastrof om de ser alla rum från början, men det blir tydligare om du lägger in en länk till nästa rum-sida i botten på den rum-sida de befinner sig i.

Är de på första sidan, introduktionssidan, sätter du in en länk till rum 1 i botten.

Är de i första rummet sätter du in en länk till rum 2 i botten tillsammans med en uppmaning att lägga in koden för att öppna lås 1 i formuläret.

Är de i andra rummet sätter du in en länk till rum 3 i botten tillsammans med en uppmaning att lägga in koden för att öppna lås 2 i formuläret.

osv

I rum sex, eller det sista rummet i ditt escape room, finns ingen länk till något anat rum, utan bara en uppmaning att lägga in koden i det sista låset i formuläret. Sedan får de belöningen i formuläret, när de äntligen kommer ut, får ett hemligt ord och får känna frisk luft mot ansiktet. Google Sites används alltså enbart för att dela ut ledtrådar. det går lika bra att använda Google slides och göra ett bildspel med ledtrådar.

Nackdelen med att göra på det här viset är att det krävs att eleverna arbetar två och två för att det ska gå smidigt, där en elev har rummet i Google Sites framme på dator eller i mobilen, och den andra eleven har formuläret i Google forms framme i dator eller mobil så de kan lägga in siffrorna de kommer fram till. Annars får de hoppa mellan olika flikar, något som kan skapa en hel del problem i en mobil då formuläret skickar användaren till första sektionen om det tappar fokus.