Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Slutet på Jugoslavien - lärarhandledning"

Från Skolbok

m
m
Rad 286: Rad 286:
  
 
10 vilka hade vad? (svar: Serbien hade allt av detta, Kroatien ingenting)
 
10 vilka hade vad? (svar: Serbien hade allt av detta, Kroatien ingenting)
:Kroatiens armé
+
:Kroatiens armé / Serbien (Jugoslaviens armé)
:Serbien (Jugoslaviens armé)
 
  
::Flygvapen
+
:Flygvapen
::Artilleri
+
:Artilleri
::Flotta
+
:Flotta
::Pansarvagnar
+
:Pansarvagnar
  
  

Versionen från 21 februari 2020 kl. 13.14

Tanken är att "Slutet på Jugoslavien" ska vara en serie på sex lektioner från skapandet av Jugoslavien efter första världskriget, till slutet på kriget i Kosovo 1999.

Materialet bygger till stor del på BBC:s filmserie på sex avsnitt om krigen i Jugoslavien. Fördelen där är att många personer som var inblandade är intervjuade och kan redogöra för vad som skedde och hur de tänkte när det skedde. Nackdelen är att filmernas innehåll inte lämpar sig att föra över direkt till lektionsplaneringar i grundskolan. Därför finns det fyra sidor om slutet på Jugoslavien där första sidan handlar om Jugoslavien under världskrigen fram till Titos död 1980 och övriga sidor har innehållet från två filmer på varje sida.

Till varje lektion finns ett bildspel med både fördjupning och extra förklaring till sidornas texter. Tanken är att de som sitter med bildspelet ska kunna uppnå godkänt betyg enbart från dessa.

Till varje lektion följer också en serie instuderingsfrågor med samt förslag på svårare frågor kopplade till kunskapskraven i högstadiet utifrån den lektionens innehåll. Instuderingsfrågorna har en direkt koppling till följden av bilder i bildspelen.

Det kan vara en fördel om eleverna repeterar forna Jugoslaviens länder och huvudstäder på Seterra:. Det går att göra egna kartor där man tar bort länder och städer tills enbart de i Jugoslavien finns kvar. Enda problemet är Banja Luka som tillkom i samband med fredsprocessen.

Europas länder: https://online.seterra.com/sv/vgp/3007 Europas huvudstäder: https://online.seterra.com/sv/vgp/3051


Lärobokssidorna

Jugoslavien, världskrigen: https://www.grundskoleboken.se/wiki/Partisaner,_ustasja_och_chetniks

Vägen till kriget https://www.grundskoleboken.se/wiki/Slutet_p%C3%A5_Jugoslavien_-_v%C3%A4gen_till_kriget

Frihetskrigen https://www.grundskoleboken.se/wiki/Slutet_p%C3%A5_Jugoslavien_-_frihetskrigen

Krigsslutet och Kosovo https://www.grundskoleboken.se/wiki/Slutet_p%C3%A5_Jugoslavien_-_krigsslutet_och_Kosovo


Bildspelen

Lektion 1: https://docs.google.com/presentation/d/10GKnekw9SZtN30_K_3RjFqxbebzj-zzKlr6GbEhPPi0/edit?usp=sharing

Lektion 2: https://docs.google.com/presentation/d/1Xafjxn0wn4BkhtJWW_bPsEGxecqgx2BjNQk0DvgqKhM/edit?usp=sharing

Lektion 3: https://docs.google.com/presentation/d/1PXVU-e6bKBl5egRiRfY3RHK_Ydl7F4vb5osXauFMqM8/edit?usp=sharing

Lektion 4: https://docs.google.com/presentation/d/1IfzSZAttpIVPQh_wqufYe4YXrFIndq6nnyCzCfvPcn4/edit?usp=sharing

Lektion 5: https://docs.google.com/presentation/d/1dBIJfyaq5AQ1bH0x4JCP33RmWuCjJj9N6RPc_R-5YDk/edit?usp=sharing

Lektion 6: https://docs.google.com/presentation/d/1Gm2OCin6F1MnZABtPyWygjJycw4G-9kF1CHc6sYFrJY/edit?usp=sharing

och bildspelet med aktörerna:

https://docs.google.com/presentation/d/1nCErkEU79ICpMAdbGvTeJ1wKUic2m7pfhqC0h2SFdy0/edit?usp=sharing


Instuderingsfrågor

Sitt parvis och förhör varandra omväxlande. Fet stil = rätt svar.

Lektion 1 (av 6)

1 Välj struktur eller aktör, vad tillhör:

Titos död (struktur)
Hög arbetslöshet (struktur)
Slobodan Milošević (aktör)
Lag om nästan självständighet (struktur)
Josip Broz Tito (aktör)


2 Passa ihop dröm med person, Tito eller Milošević:

Ett Storserbien där serber bestämmer (Milošević)
Ett Jugoslavien där alla har samma värde (Tito)

3 Vad passar in på: ustasja, chetniks och partisaner:

kommunister mot nazister (partisaner)
rojalister (serber) mot nazister (chetniks )
kroater med nazister (ustasja)

4 passa ihop begreppen, passar det in på: kommunister, nationalister eller rojalister:

Anser att alla har samma värde (kommunister)
Anser att en kung ska styra landet (rojalister)
Anser att de egna är bättre än alla andra (nationalister )

5 Varför gick de små rikena ihop med Serbien efter första världskriget?

Av rädsla för att ockuperas av Italien
Av rädsla för att ockuperas av Frankrike
Av rädsla för att ockuperas av Ryssland

6 Vem styrde Jugoslavien under mellankrigstiden?

En diktator
En president
En kung

7 Vem tog över Bosnien under andra världskriget?

Italien
Kroatien
Albanien

8 Vad hände med kroatien- och bosnienserberna under andra världskriget?

De gick med i ustasja
De avrättades eller skickades till koncentrationsläger
De utvandrade till USA

10 vilka använde symbolen med vit-rutigt mönster?

Partisaner
Chetniks
Ustasja

11 I vilken av organisationerna fanns flest judar?

Partisaner
Chetniks
Ustasja

12 Varför accepterade Sovjet Tito som ledare för Jugoslavien efter kriget?

Han betalade en stor avgift varje år till Sovjet
Jugoslaviens armé var så mäktig att Sovjet inte vågade annat
Tito var kommunist och därför likadan som Sovjet

13 Varför reste Slobodan Milošević till Kosovo april 1987?

För att medla mellan serber och albaner
För att bestraffa albanerna
För att ta ut den speciella skatten Kosovo måste betala till Belgrad

14 Vad gjorde Milošević istället?

Slängde ägg på albanerna
Slog en polis med batong
Lovade serberna beskydd från albanerna

15 Vad hände med Serbiens president Stambolić när han kritiserade Milošević för det?

Han avrättades
Han tvingades avgå
Han bytte religion till islam

16 Hur gjorde Milošević för att få rösterna från Vojvodina och Montenegro för att bli president?

Han mutade dem med pengar före valet
Han mutade dem med mat och dryck före valet
Han hotade dem med kulsprutor före valet

17 Varför blev det demonstrationer i Belgrad?

Sloveniens president gav sitt stöd till kosovoalbanerna
Kosovoalbanerna vägrade att arbeta
Nationalistiska kosovoserber fick inte komma in i Kroatien


18 Vad hände dagen efter demonstrationerna?

Kosovoalbanerna började jobba igen
Serbiska pansarvagnar under Milošević rullade in i Kosovo
Kosovoserber började återvända till Kosovo från de andra republikerna

19 Hur försökte Sloveniens president Milan Kučan motarbeta Jugoslaviens militär?

Genom att minera gränserna
Genom att utrusta en egen armé som kan slåss mot Jugoslaviens
Genom att ändra Sloveniens konstitution

20 Vad hände på den extrainkallade kongressen januari 1990?

Slovenien och Kroatien lämnade kongressen
Kroatien och Vojvodina lämnade kongressen
Vojvodina och Kosovo lämnade kongressen


Lektion 2 (av 6)

1 Varför hade Serbien all tung militär utrustning, och ingen annan republik?

:Serbien hade köpt flygvapen, pansarvagnar osv de andra hade inte råd
:Serbien var kompis med Sovjet och hade fått den
:1990 var det Serbiens tur att ha kontrollen över den

2 Vad hette Kroatiens president?

:Franjo Tuđman
:Slobodan Milošević
:Josip Broz Tito

3 Vad ville Kroatiens nya ledare 1990?

:Döda alla kroatienserber
:Ha ett Storkroatien där även Bosnien och delar av Serbien ingår
:Slå ihop Kroatien och Slovenien till ett större land

4 Vad hette huvudstaden för kroatienserber i södra Kroatien?

Knin

5 Varför strejkade kroatienserberna?

:De gillade inte det röd-vitrutiga emblemet
:De tyckte de hade för dålig lön
:De ville ha snyggare uniformer

6 Hur gjorde kroatienserberna för att ta kontrollen?

:De köpte in pansarvagnar
:De byggde vägspärrar runt kroatienserbiska städer
:De dödade alla kroatiska polismän

7 Vilka inkomster försvann från Kroatien genom kroatienserbernas handlingar?

:Pengar från metallindustrin
:Pengar från turisterna
:Pengar från mejerier och osttillverkning

8 Vad hände när kroaterna skickade en helikopter med soldater för att rensa upp?

:Jugoslaviskt flyg stoppade den, på order från Serbien
:Jugoslaviskt flyg stoppade den, på order från Albanien
:Jugoslaviskt flyg stoppade den, på order från Slovenien

9 Hur fick kroaterna automatvapen till polisen?

De smugglade in vapnen från Ungern
:De smugglade in vapnen från USA
:De smugglade in vapnen från Bosnien

10 Vad gjorde Tuđman när han avslöjades?

:Lovade att straffa alla vapensmugglare
:Lovade att genast sluta smuggla in vapen
:Lovade att förstöra alla insmugglade vapen

11 Vad gjorde Tuđman när han kom hem till Zagreb igen?

:Avrättade alla vapensmugglare
:Lovade alla vapensmugglare straffrihet
:Belönade alla vapensmugglare för lång och trogen tjänst

12 Fick Milošević anfalla Kroatien?

:Ja
:Nej

13 Vad gjorde Milošević när USA hotade att blanda sig i?

:Han ingick avtal med EU
:Han ingick avtal med NATO
:Han ingick avtal med Sovjetunionen

14 Vad gjorde Milošević och Tuđman på mötet 15/4

:Delade upp Slovenien mellan sig
:Delade upp Bosnien mellan sig
:Delade upp Makedonien mellan sig

15 Varför sa Serbien inget när Makedonien blev en egen stat?

:Det fanns många kroater i Makedonien
:Det fanns många albaner och inga serber i Makedonien
:Det fanns bara kommunister i Makedonien

16 Hur planerade Milošević att erövra Kroatien utan att USA kunde lägga sig i eller armén säga nej?

Få kroatienserberna att att bråka med den nya kroatiska armén, som slår tillbaka.
Rädda de “oskyldigt anfallna” kroatienserberna med Jugoslaviens krigsmakt.
Erövra Kroatien samtidigt.


Lektion 3 (av 6)

1 Vad hette Kroatiens president som utropade självständighet 25/6 1991?

:Slobodan Milošević
:Franjo Tuđman
:Milan Kučan

2 Vad hette Sloveniens president som utropade självständighet 25/6 1991?

:Slobodan Milošević
:Franjo Tuđman
:Milan Kučan

3 Vad var det första Slovenien gjorde efter att ha utropat sig självständigt?

:Tog bort gränskontrollerna
:Anföll Serbien
:Gick med i NATO

4 Vad gjorde Serbien och Jugoslaviens armé som motdrag?

:Försökte besätta Sloveniens radiohus
:Försökte besätta Sloveniens gränsposter
:Försökte besätta Sloveniens generalstab

5 Hur länge varade kriget i Slovenien?

:10 dagar
:10 veckor
:10 månader

6 Varför gav Slobodan Milošević upp så lätt och skänkte Slovenien frihet nästan utan strid?

:Slovenien var så fattigt land
:Slovenien ligger så långt bort från Serbien
:Slovenien har ingen serbisk befolkning

7 Vad hette den jugoslaviska, bosnienserbiska, general som ledde attacken mot Kroatien?

Ratko Mladić
:Radovan Karadžić
:Slobodan Praljak

8 Vilka utförde den etniska rensningen av kroater inom kroatienserbiskt område?

:Serbisk milis
:Jugoslaviska armén
:Slobodan Miloševićs livvakt

9 Vem hade befäl över milisen?

:Milisens egna ledare
:Jugoslaviska arméns generaler
:Kroatiska arméns generaler

10 vilka hade vad? (svar: Serbien hade allt av detta, Kroatien ingenting)

Kroatiens armé / Serbien (Jugoslaviens armé)
Flygvapen
Artilleri
Flotta
Pansarvagnar


11 Vilken stad valde Kroaterna att möta fienden i?

Vukovar

12 Varför erövrades inte Kroatiens huvudstad Zagreb av serberna trots att de hade chansen?

:Det hade gjort Ryssland till Serbiens fiende
:Det hade gjort USA till Serbiens fiende
:Det hade gjort Tyskland till Serbiens fiende

13 Varför misslyckades EU:s fredsplan, den första?

:Montenegro vägrade vara med
:Vojvodia vägrade vara med
:Kosovo vägrade vara med

14 Vad hände vid Grisfarmen vid Ovcara, i slutet av kriget i Kroatien?

:Oskyldiga och krigsfångar slaktades av serbisk milis
:Oskyldiga och krigsfångar slaktades av NATO
:Oskyldiga och krigsfångar slaktades av Lord Carrington och EU:s utsända


15 Vad var speciellt med den kroatiska kuststaden Dubrovnik?

Den bombades med napalmbomber och brändes till aska
:Italienska marinen skyddade den så serberna vågade inte anfalla
:Den medeltida stadsdelen sköts sönder trots ett UNESCO-världsarv

16 Varför ville inte Milošević fortsätta med större slag i Kroatien efter Vukovars erövring?

Kroatien hade gått med i NATO
:Serbien hade tappat stödet från Ryssland
:Kroatien fick stöd från EU och FN

17 Milošević hade tagit 1/3 av Kroatien, och kunde inte ta mer. Vilken del av Jugoslavien tänkte han erövra härnäst?

:Makedonien
:Bosnien-Hercegovina
:Vojvodina

Lektion 4 (av 6)

Lektion 5 (av 6)

Lektion 6 (av 6)

Svåra frågor, kopplade till kunskapskraven

Svåra frågor, lektion 1 1 (Eleven kan föra [...] underbyggda resonemang om hur historia har använts och kan användas i några olika sammanhang och för olika syften)

Den 28 juni 1989, återvände Milošević till Trastfältet (Kosovo Polje) och Gazimestan, monumentet över slaget som reser sig över Trastfältet. han valde medvetet samma dag som slaget mellan serberna och osmanerna på Trastfältet 1389 för att meddela kosovoalbanerna de nya bestämmelserna där deras relativa självständighet från 1974 togs ifrån dem.

Varför tror du att han valde just det datumet och den platsen?



2 (Eleven kan föra [...] underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar, samt om Förintelsen och andra folkmord.)

Ustasja dödade 1/3 av alla serber inom sitt område, förutom judar och romer.De andar 1/3 av serberna hamnade i läger och merparten dödades. Däremot klarade sig bosniakerna, de muslimska bosnierna, utan någon direkt förföljelse. Vad var det som gjorde att just serberna (kroatienserber och bosnienserber) var måltavla för ustasja tror du?



3 (Dessutom förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i.)

Det som kosovoalbanerna vände sig mot var att de nationalistiska serberna inte följde Titos och kommunismens väg “broderskap och enighet”. Detsamma gällde Sloveniens president Milan Kučan som ställde sig på kosovoalbanernas sida just för att de följde Tito. Likadant var det med Serbiens president Ivan Stambolić som var tvungen att avgå när han hellre stod upp för “broderskap och enighet” än tanken på ett Storserbien.

Vad var det som gjorde de nationalistiska serberna så starka just då i historien (1989-1990), och kommunisterna så svaga?


Åter till kapitel om tiden 1945-