Skillnad mellan versioner av "Straat uppfinner ett språk - läsförståelse"
Från Skolbok
Ingemar (Diskussion | bidrag) m |
Ingemar (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 37: | Rad 37: | ||
2; Att läsa '''på raderna''' innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten: | 2; Att läsa '''på raderna''' innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten: | ||
− | A: Varifrån kom | + | A: Varifrån kom Straat? |
B: vilket land ville Battenbach besöka? | B: vilket land ville Battenbach besöka? | ||
Rad 86: | Rad 86: | ||
2; Att läsa '''på raderna''' innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten: | 2; Att läsa '''på raderna''' innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten: | ||
− | A: Varifrån kom | + | A: Varifrån kom Straat? = Holland |
B: vilket land ville Battenbach besöka? = Persien | B: vilket land ville Battenbach besöka? = Persien |
Versionen från 20 april 2022 kl. 18.25
Straat uppfinner ett språk
Av Wolfgang Kohlhaase
På grund av copyright finns inte novellen här, bara frågorna, men den finns med i novellsamlingen ”Önskenovellen” utgiven av Sveriges Radio, samt ute på Internet, här:
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=aXRndXBwc2FsYS5zZXxzYXJhLWhhZ2Jlcmd8Z3g6NzUwMDVmZjY4YTA5ZDY4OQ
Novellen finns filmad 2020 under filmnamnet "Persian Lessons", av Vadim Perelman.
1: Ta reda på vad orden i texten betyder innan du läser texten så förstår du den bättre. Använd: svenska.se, ordbok, Wikipedia eller Wiktionary.
- podium =
- Persien =
- koppleri =
- hallick =
- stubbat (hår) =
- rotvälska =
- pensum =
2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:
A: Varifrån kom Straat?
B: vilket land ville Battenbach besöka?
C: Varför dödade inte Battenbach Straat?
D: Varför misshandlade Battenbach Straat?
E: Varför var det så viktigt att Straats mössa inte tappades bort?
F: Varför förundras Battenbach av det märkliga språket, när han besöker Persien efter kriget?
3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.
A: Vad livnärde sig Battenbach på innan kriget, egentligen?
B: Varför var kamraterna misstänksamma mot Straat?
C; Varför dödades inte Straat av lägerläkaren?
4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text
A: Vad hade hänt med Straat om Battenbach verkligen fått tag på någon från Persien?
B: Skulle Straat överlevt om han inte ljugit om sina språkkunskaper?
5: Öppna frågor saknar ett rätt svar, man kan bara diskutera kring dem.
A: Kan man lita på någon, vän som fiende, under så hänsynslösa omständigheter som inne i ett koncentrationsläger? Eller, kan man överleva ensam, utan vänner, där?
1: Ta reda på vad orden i texten betyder innan du läser texten så förstår du den bättre. Använd: svenska.se, ordbok, Wikipedia eller Wiktionary.
- podium = upphöjning i golvet
- Persien = gammalt namn på Iran
- koppleri = att koppla ihop prostituerade med kunder för att själv tjäna pengar
- hallick = den som lever på inkomster som prostituerade arbetar ihop
- stubbat (hår) = riktigt kortklippt hår, bara några millimeter långt
- rotvälska = ett obegripligt språk
- pensum = en bestämd mängd kunskap att lära sig, en bestämd läxa.
2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:
A: Varifrån kom Straat? = Holland
B: vilket land ville Battenbach besöka? = Persien
C: Varför dödade inte Battenbach Straat? = För Straat erbjöd sig att lära Battenbach persiska.
D: Varför misshandlade Battenbach Straat? = Straat kom inte ihåg ordet för restaurang när Battenbach frågade en andra gång.
E: Varför var det så viktigt att Straats mössa inte tappades bort? = inuti hade han fusklapparna med de olika påhittade ordens stavning och uttal
F: Varför förundras Battenbach av det märkliga språket, när han besöker Persien efter kriget? = eftersom Battenbach aldrig lärde sig riktig persiska.
3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.
A: Vad livnärde sig Battenbach på innan kriget, egentligen? = Han bedrev koppleri och var en hallick inom nöjesbranschen.
B: Varför var kamraterna misstänksamma mot Straat? = de såg att han fick det bättre än de andra, men förstod inte varför. Om Straat inte ville säga det frivilligt fanns säkert andra sätt att få honom att tala.
C; Varför dödades inte Straat av lägerläkaren? = han var inte tillräckligt galen.
4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text
A: Vad hade hänt med Straat om Battenbach verkligen fått tag på någon från Persien? = Det hade nog gått riktigt illa för Straat.Med tanke på hur misshandlad han blev vid blotta misstanken att han lurade Battenbach ,
B: Skulle Straat överlevt om han inte ljugit om sina språkkunskaper? = Troligen inte, det var den soppa och bröd Battenbach bjöd på under lektionerna som räddade Straat. Hans fem kamrater hade ju redan dött i stenbrottet.
5: Öppna frågor saknar ett rätt svar, man kan bara diskutera kring dem.