Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Straat uppfinner ett språk - läsförståelse"

Från Skolbok

m
m
Rad 81: Rad 81:
 
:stubbat (hår) = riktigt kortklippt hår, bara några millimeter långt
 
:stubbat (hår) = riktigt kortklippt hår, bara några millimeter långt
 
:rotvälska = ett obegripligt språk
 
:rotvälska = ett obegripligt språk
:pensum = en bestämd mängd kunskap att lära sig, en bestämd läxa.
+
:pensum = (ålderdomligt) en bestämd mängd kunskap att lära sig, en bestämd läxa.
  
  
Rad 111: Rad 111:
 
4: Att läsa '''bortom raderna''' innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text
 
4: Att läsa '''bortom raderna''' innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text
  
A: Vad hade hänt med Straat om Battenbach verkligen fått tag på någon från Persien? = Det hade nog gått riktigt illa för Straat.Med tanke på hur misshandlad han blev vid blotta misstanken att han lurade Battenbach ,
+
A: Vad hade hänt med Straat om Battenbach verkligen fått tag på någon från Persien? = Det hade nog gått riktigt illa för Straat. Med tanke på hur misshandlad han blev vid blotta misstanken att han lurade Battenbach.
  
 
B: Skulle Straat överlevt om han inte ljugit om sina språkkunskaper? = Troligen inte, det var den soppa och bröd Battenbach bjöd på under lektionerna som räddade Straat. Hans fem kamrater hade ju redan dött i stenbrottet.
 
B: Skulle Straat överlevt om han inte ljugit om sina språkkunskaper? = Troligen inte, det var den soppa och bröd Battenbach bjöd på under lektionerna som räddade Straat. Hans fem kamrater hade ju redan dött i stenbrottet.

Versionen från 10 maj 2022 kl. 09.07


Straat uppfinner ett språk


Av Wolfgang Kohlhaase

På grund av copyright finns inte novellen här, bara frågorna, men den finns med i novellsamlingen ”Önskenovellen” utgiven av Sveriges Radio, samt ute på Internet, här:
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=aXRndXBwc2FsYS5zZXxzYXJhLWhhZ2Jlcmd8Z3g6NzUwMDVmZjY4YTA5ZDY4OQ

Novellen finns filmad 2020 under filmnamnet "Persian Lessons", av Vadim Perelman.


1: Ta reda på vad orden i texten betyder innan du läser texten så förstår du den bättre. Använd: svenska.se, ordbok, Wikipedia eller Wiktionary.

podium =
Persien =
koppleri =
hallick =
stubbat (hår) =
rotvälska =
pensum =


2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:

A: Varifrån kom Straat?

B: vilket land ville Battenbach besöka?

C: Varför dödade inte Battenbach Straat?

D: Varför misshandlade Battenbach Straat?

E: Varför var det så viktigt att Straats mössa inte tappades bort?

F: Varför förundras Battenbach av det märkliga språket, när han besöker Persien efter kriget?


3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.

A: Vad livnärde sig Battenbach på innan kriget, egentligen?

B: Varför var kamraterna misstänksamma mot Straat?

C; Varför dödades inte Straat av lägerläkaren?


4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text

A: Vad hade hänt med Straat om Battenbach verkligen fått tag på någon från Persien?

B: Skulle Straat överlevt om han inte ljugit om sina språkkunskaper?


5: Öppna frågor saknar ett rätt svar, man kan bara diskutera kring dem.

A: Kan man lita på någon, vän som fiende, under så hänsynslösa omständigheter som inne i ett koncentrationsläger? Eller, kan man överleva ensam, utan vänner, där?

1: Ta reda på vad orden i texten betyder innan du läser texten så förstår du den bättre. Använd: svenska.se, ordbok, Wikipedia eller Wiktionary.

podium = upphöjning i golvet
Persien = gammalt namn på Iran
koppleri = att koppla ihop prostituerade med kunder för att själv tjäna pengar
hallick = den som lever på inkomster som prostituerade arbetar ihop
stubbat (hår) = riktigt kortklippt hår, bara några millimeter långt
rotvälska = ett obegripligt språk
pensum = (ålderdomligt) en bestämd mängd kunskap att lära sig, en bestämd läxa.


2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:

A: Varifrån kom Straat? = Holland

B: vilket land ville Battenbach besöka? = Persien

C: Varför dödade inte Battenbach Straat? = För Straat erbjöd sig att lära Battenbach persiska.

D: Varför misshandlade Battenbach Straat? = Straat kom inte ihåg ordet för restaurang när Battenbach frågade en andra gång.

E: Varför var det så viktigt att Straats mössa inte tappades bort? = inuti hade han fusklapparna med de olika påhittade ordens stavning och uttal

F: Varför förundras Battenbach av det märkliga språket, när han besöker Persien efter kriget? = eftersom Battenbach aldrig lärde sig riktig persiska.


3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.

A: Vad livnärde sig Battenbach på innan kriget, egentligen? = Han bedrev koppleri och var en hallick inom nöjesbranschen.

B: Varför var kamraterna misstänksamma mot Straat? = de såg att han fick det bättre än de andra, men förstod inte varför. Om Straat inte ville säga det frivilligt fanns säkert andra sätt att få honom att tala.

C; Varför dödades inte Straat av lägerläkaren? = han var inte tillräckligt galen.


4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text

A: Vad hade hänt med Straat om Battenbach verkligen fått tag på någon från Persien? = Det hade nog gått riktigt illa för Straat. Med tanke på hur misshandlad han blev vid blotta misstanken att han lurade Battenbach.

B: Skulle Straat överlevt om han inte ljugit om sina språkkunskaper? = Troligen inte, det var den soppa och bröd Battenbach bjöd på under lektionerna som räddade Straat. Hans fem kamrater hade ju redan dött i stenbrottet.


5: Öppna frågor saknar ett rätt svar, man kan bara diskutera kring dem.





Åter till registret för läsförståelsetexter