Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Straat uppfinner ett språk - läsförståelse"

Från Skolbok

m
m
 
Rad 111: Rad 111:
 
4: Att läsa '''bortom raderna''' innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text
 
4: Att läsa '''bortom raderna''' innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text
  
A: Vad hade hänt med Straat om Battenbach verkligen fått tag på någon från Persien? = Det hade nog gått riktigt illa för Straat. Med tanke på hur misshandlad han blev vid blotta misstanken att han lurade Battenbach.
+
A: Vad hade hänt med Straat om Battenbach verkligen fått tag på någon från Persien? = Det hade nog gått riktigt illa för Straat. Med tanke på hur misshandlad han blev vid blotta misstanken att han lurade Battenbach. Dessutom skulle Battenbach inte ha någon nytta av Straat längre.
  
B: Skulle Straat överlevt om han inte ljugit om sina språkkunskaper? = Troligen inte, det var den soppa och bröd Battenbach bjöd på under lektionerna som räddade Straat. Hans fem kamrater hade ju redan dött i stenbrottet.
+
B: Skulle Straat överlevt om han inte ljugit om sina språkkunskaper? = Troligen inte eftersom det var den soppa och bröd Battenbach bjöd på under lektionerna som räddade Straat. Hans fem kamrater hade ju redan dött i stenbrottet.
  
  

Nuvarande version från 10 maj 2022 kl. 09.46


Straat uppfinner ett språk


Av Wolfgang Kohlhaase

På grund av copyright finns inte novellen här, bara frågorna, men den finns med i novellsamlingen ”Önskenovellen” utgiven av Sveriges Radio, samt ute på Internet, här:
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=aXRndXBwc2FsYS5zZXxzYXJhLWhhZ2Jlcmd8Z3g6NzUwMDVmZjY4YTA5ZDY4OQ

Novellen finns filmad 2020 under filmnamnet "Persian Lessons", av Vadim Perelman.


1: Ta reda på vad orden i texten betyder innan du läser texten så förstår du den bättre. Använd: svenska.se, ordbok, Wikipedia eller Wiktionary.

podium =
Persien =
koppleri =
hallick =
stubbat (hår) =
rotvälska =
pensum =


2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:

A: Varifrån kom Straat?

B: vilket land ville Battenbach besöka?

C: Varför dödade inte Battenbach Straat?

D: Varför misshandlade Battenbach Straat?

E: Varför var det så viktigt att Straats mössa inte tappades bort?

F: Varför förundras Battenbach av det märkliga språket, när han besöker Persien efter kriget?


3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.

A: Vad livnärde sig Battenbach på innan kriget, egentligen?

B: Varför var kamraterna misstänksamma mot Straat?

C; Varför dödades inte Straat av lägerläkaren?


4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text

A: Vad hade hänt med Straat om Battenbach verkligen fått tag på någon från Persien?

B: Skulle Straat överlevt om han inte ljugit om sina språkkunskaper?


5: Öppna frågor saknar ett rätt svar, man kan bara diskutera kring dem.

A: Kan man lita på någon, vän som fiende, under så hänsynslösa omständigheter som inne i ett koncentrationsläger? Eller, kan man överleva ensam, utan vänner, där?

1: Ta reda på vad orden i texten betyder innan du läser texten så förstår du den bättre. Använd: svenska.se, ordbok, Wikipedia eller Wiktionary.

podium = upphöjning i golvet
Persien = gammalt namn på Iran
koppleri = att koppla ihop prostituerade med kunder för att själv tjäna pengar
hallick = den som lever på inkomster som prostituerade arbetar ihop
stubbat (hår) = riktigt kortklippt hår, bara några millimeter långt
rotvälska = ett obegripligt språk
pensum = (ålderdomligt) en bestämd mängd kunskap att lära sig, en bestämd läxa.


2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:

A: Varifrån kom Straat? = Holland

B: vilket land ville Battenbach besöka? = Persien

C: Varför dödade inte Battenbach Straat? = För Straat erbjöd sig att lära Battenbach persiska.

D: Varför misshandlade Battenbach Straat? = Straat kom inte ihåg ordet för restaurang när Battenbach frågade en andra gång.

E: Varför var det så viktigt att Straats mössa inte tappades bort? = inuti hade han fusklapparna med de olika påhittade ordens stavning och uttal

F: Varför förundras Battenbach av det märkliga språket, när han besöker Persien efter kriget? = eftersom Battenbach aldrig lärde sig riktig persiska.


3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.

A: Vad livnärde sig Battenbach på innan kriget, egentligen? = Han bedrev koppleri och var en hallick inom nöjesbranschen.

B: Varför var kamraterna misstänksamma mot Straat? = de såg att han fick det bättre än de andra, men förstod inte varför. Om Straat inte ville säga det frivilligt fanns säkert andra sätt att få honom att tala.

C; Varför dödades inte Straat av lägerläkaren? = han var inte tillräckligt galen.


4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text

A: Vad hade hänt med Straat om Battenbach verkligen fått tag på någon från Persien? = Det hade nog gått riktigt illa för Straat. Med tanke på hur misshandlad han blev vid blotta misstanken att han lurade Battenbach. Dessutom skulle Battenbach inte ha någon nytta av Straat längre.

B: Skulle Straat överlevt om han inte ljugit om sina språkkunskaper? = Troligen inte eftersom det var den soppa och bröd Battenbach bjöd på under lektionerna som räddade Straat. Hans fem kamrater hade ju redan dött i stenbrottet.


5: Öppna frågor saknar ett rätt svar, man kan bara diskutera kring dem.





Åter till registret för läsförståelsetexter