Tema - Att skriva för nätet
Från Skolbok
Version från den 21 april 2025 kl. 11.01 av Ingemar (Diskussion | bidrag)
Texter för Internet är ett moment väldigt många svensklärare sveper förbi på någon enstaka lektion, eller hoppar över helt och hållet. Inte för att de är okunniga om texterna i Lgr22 som beskriver vad som ska gås igenom, utan för att de själva är osäkra på vad beskrivningarna egentligen innebär.
Därför finns följande lektionsunderlag utlagda, lektionsunderlag som kan tas upp i princip när som helst under år 7-9. i svenska eller SVA.
- Content is King - reklamtexter och filmmanus för nätet Komplett arbetsområde, 8-10 lektioner
- Skapa hemsida
- Skapa hemsida i nya Google Sites (externt Google dokument)
- Skapa ett escape room
- Texta Youtubeklipp
- Skriva sidor på Wikipedia
- Publicering
Texter baserade på AI
- Skriv en novell med Chat GPT (för elever)
- Skapa bilder till din novell med en AI (för elever)
- Skriv en längre uppsats med Perplexity (för elever)
- Plugga effektivt med Chat GPT och paretoprincipen (för elever)
- Gör AI till din study buddy (för elever)
- Illustrera med AI (för lärare och för elever)
- Lgr22, AI och fusk med texter i skolämnena (för lärare)
- Skapa en optimal AI prompt (för lärare)
- Sagor och ChatGPT (för lärare)
- Förnya äldre noveller med AI (för lärare)
- Översätt en äldre engelsk text med AI (för lärare)
- Skapa ett prov i historia med ChatGPT (för lärare)
- Bedöm om en text är skriven av en AI (för lärare)
- AI - förbjudet och tillåtet (För lärare, att gå igenom med elever - texten upplagd som ett bildspel)
- Ta hjälp av AI vid skrivning av faktatexter (kort version, för elever)
- Konvertera en pdf till en webbsida (för lärare)
- Konvertera ett lärobokskapitel till en webbsida (för lärare)
- Sambedöma löpande text med hjälp av en AI (för lärare)
- Bortom prompterna, låt AI arbeta för dig (för lärare)
Texter för nätet enligt Lgr22:
SVENSKA 7-9
- Syfte: Eleverna (ska) ges förutsättningar att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. [...] I mötet med olika typer av texter, scenkonst och annat estetiskt berättande ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt språk, den egna identiteten och sin förståelse för omvärlden. [...] Undervisningen i ämnet svenska ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Centralt innehåll: Eleven ska få kunskap om...
- Texter i digitala miljöer samt andra texter som kombinerar ord, bild och ljud. Språkliga och dramaturgiska komponenter samt hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i filmiskt berättande, teaterföreställningar och webbtexter.
SVA 7-9
- Syfte: Genom att undervisningen utgår från ett andraspråksperspektiv ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt svenska tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan och vågar uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. [...] I mötet med olika typer av texter, scenkonst och annat estetiskt berättande ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt svenska språk, den egna identiteten och sin förståelse för omvärlden. [...] Undervisningen i ämnet svenska som andraspråk ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang samt förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Centralt innehåll: Eleven ska få kunskap om..
- Texter i digitala miljöer samt andra texter som kombinerar ord, bild och ljud. Språkliga och dramaturgiska komponenter samt hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i filmiskt berättande, teaterföreställningar och webbtexter.
<< Tillbaka till huvudsidan för Svenska.