The big five
Från Skolbok
The big five är ett system där man inte värderar de direkta kunskaperna en elev har i ett ämne utan istället värderar hur en elev gjort medan den lärt sig.
Tanken är att det finns fem olika förmågor som skall bedömas för varje elev. Förmågorna är desamma i alla ämnen.
De fem förmågorna (the big five) är:
- Kommunikativ förmåga
- Analysförmåga
- Metakognitiv förmåga
- Procedurförmåga
- Begreppslig förmåga
Från diskussionsgruppen "The Big Five" på Facebook kommer detta självskattningstest skapat av Lotti. Utifrån de kriterier hon ställt upp kan man sluta sig till att hon är lärare i matematik och inte språk eller humaniora, men man kan ta mallen och ändra den så att den passar den egna undervisningen.
Kommunikativ förmåga
Samtala, resonera och diskutera med varandra | 000 | 000 | 000 |
---|---|---|---|
I ett samtal är jag delaktig. | |||
Jag lyssnar på mina kamrater. | |||
Jag lyssnar på mina kamrater och värderar deras åsikter. | |||
Jag ser till att alla får tala. | |||
Jag kommer med egna infallsvinklar i ett samtal. | |||
Jag har en normal samtalston i diskussioner, jag blir inte upprörd. | |||
Uttrycker egna ståndpunkter och motiverar varför jag tycker så. | 000 | 000 | 000 |
Jag kan sätta ord på vad jag tycker. | |||
Jag motiverar/förklarar mina åsikter. | |||
Redovisa | 000 | 000 | 000 |
Jag vågar stå framför gruppen och berätta om något jag lärt mig. | |||
Jag har ögonkontakt med publiken. | |||
Jag står lugnt och säkert. | |||
Jag talar tydligt. | |||
Jag är påläst inom mitt ämne. | |||
Kunna berätta vad man tycker så att andra förstår och bemöta andras argument. | 000 | 000 | 000 |
Jag talar högt och tydligt. | |||
Jag har en röd tråd i mitt berättande. | |||
Jag berättar lagom mycket så att jag lyckas fånga mina åhörare. | |||
Jag motiverar och förklarar varför jag tycker som jag gör. | |||
Formulera | 000 | 000 | 000 |
Jag formulerar mig i skrift. Jag skriver berättelser, faktatexter, instruktioner, dagbok, dikter, recensioner, sammanfattningar. | |||
Jag formulerar mig i tal. Jag berättar om något som har hänt mig, något som jag har lärt mig, jag instruerar andra. | |||
Jag formulerar mig genom bilder. | |||
Jag formulerar matematiska problem. |
Analysförmåga
Beskriva varför det blev som det blev och hur det påverkar framtiden. | 000 | 000 | 000 |
---|---|---|---|
Jag kan lära in fakta om ett ämne. | |||
Jag använder min fakta för att beskriva hur det har påverkat människor, djur, natur och samhälle. | |||
Jag funderar vidare och försöker se hur framtiden påverkas av detta. | |||
Kommer på lösningar. | 000 | 000 | 000 |
Jag hittar utvecklingsområden/ saker som kan förbättras. | |||
Jag försöker hitta lösningar på olika problem. | |||
Kan förklara och visa hur saker hör ihop. | 000 | 000 | 000 |
Jag kan lära in fakta om ett ämne. | |||
Jag kan förklara utifrån mitt ämne hur saker hör ihop och påverkas av varandra. | |||
Kan se på saker på olika sätt och förstår varför man kan se på saker på olika sätt. | 000 | 000 | 000 |
Jag kan lära in fakta om ett ämne. | |||
Jag kan titta på faktan utifrån De Bonos hattar (se längst ner). | |||
Hitta likheter och skillnader | 000 | 000 | 000 |
Jag kan jämföra saker med varandra och se vad som är likt och vad som skiljer sig åt. | |||
Jag använder mig av en tabell för att jämföra. | |||
Hitta fördelar och nackdelar | 000 | 000 | 000 |
Jag kan se på ett problem från olika håll och leta efter det som inte är helt uppenbart. Se på det som är bra och på det som kan utvecklas. |
Metakognitiv förmåga
Tolka | 000 | 000 | 000 |
---|---|---|---|
Jag kan utläsa fakta ur ex. diagram, tabeller, texter och använda denna fakta för att förstå ett ämne. | |||
Jag kan tolka budskap i texter. | |||
Jag kan tolka budskap i bilder. | |||
Värdera | 000 | 000 | 000 |
Jag kan använda den fakta man har i ett ämne för att värdera det någon har skrivit om ämnet. Fundera över tillförlitligheten. | |||
Ha omdöme om och reflektera över arbetet | 000 | 000 | 000 |
Jag kan ha en åsikt. | |||
Jag funderar på vad jag lärt mig. | |||
Jag funderar över min eller någon annans prestation. | |||
Jag funderar över hur man kan utveckla något. | |||
Lösa problem med anpassning till en viss situation, syfte eller sammanhang. | 000 | 000 | 000 |
Jag har strukturer för att lösa problem. | |||
Jag använder strukturen för att lösa liknande problem. | |||
Jag kan lösa samma problem på olika sätt. | |||
Avgöra rimligheten | 000 | 000 | 000 |
Jag kan fundera över om mitt svar är möjligt. |
| ||
Jag kan uppskatta ex. längder, vikter och volymer och se om mitt svar är rimligt. | |||
Välja mellan olika strategier | 000 | 000 | 000 |
Jag kan lösa ett problem på olika sätt. Uteslutningsmetoden, rita upp en lösning, göra uträkningar. | |||
Jag kan välja den mest effektiva lösningen för problemet. | |||
Jag kan använda språkliga strategier för att förstå och göra mig förstådd. | |||
Pröva och ompröva | 000 | 000 | 000 |
Jag testar olika lösningar på olika problem. | |||
Jag nöjer mig inte förrän jag hittat en bra lösning. |
Procedurförmåga
Söka, samla, strukturera/sortera information | 000 | 000 | 000 |
---|---|---|---|
Jag kan läsa en faktatext. | |||
Jag kan ta reda på vad svåra ord betyder för att förstå vad texten betyder. | |||
Jag kan slå i en bok/ordlista för att hitta fakta. | |||
Jag kan söka på Internet för att hitta fakta. | |||
Jag samlar min fakta i en tankekarta. | |||
Jag kan sortera min fakta under olika rubriker. | |||
Skilja mellan fakta och värderingar | 000 | 000 | 000 |
Jag vet hur en faktatext är uppbyggd. |
| ||
Jag kan skilja en faktatext från en värderande text. | |||
Avgöra källors användbarhet och trovärdighet | 000 | 000 | 000 |
Jag skriver upp vilka källor jag använder. | |||
Jag kan ta reda på vem som har skrivit källor jag använder. | |||
Jag funderar på varför man har skrivit faktan på webbsidan/ i tidningen/ i boken. | |||
Jag dubbelkollar min källa med andra källor. | |||
Jag funderar på om jag kan lita på källan. |
| ||
Jag kan | 000 | 000 | 000 |
Skapa bilder med olika tekniker | |||
Planera och tillaga måltider | |||
Hantera praktiska situationer i hemmet som exempelvis städa och tvätta. | |||
Röra mig allsidigt i olika fysiska sammanhang, ex. simma, hoppa, springa, rulla, gå, kasta, fånga. | |||
Förebygga risker vid fysisk aktivitet och nödsituationer i vattnet. | |||
Välja och använda lämpliga matematiska metoder för att utföra beräkningar. Ex. talsortsräkning, algoritmer inom de fyra räknesätten. | |||
Sjunga. | |||
Spela ett instrument. | |||
Genomföra systematiska undersökningar som t.ex.laborationer och skriva en labbrapport. | |||
Formge och framställa olika föremål i ex. trä och tyg med hjälp av lämpliga verktyg. | |||
Läsa och förstå olika texter som ex. skönlitteratur, dikter, faktatexter, instruktioner. |
Begreppslig förmåga
Förstå innebörden av begreppen | 000 | 000 | 000 |
---|---|---|---|
Jag lär mig de viktiga begrepp inom det ämne som jag läser. |
| ||
Jag kan ta reda på vad olika begrepp betyder genom att slå upp dem. | |||
Relatera begreppen till varandra | 000 | 000 | 000 |
Jag kan koppla ihop olika begrepp inom ett ämnesområde med varandra och jag vet hur de är lika/olika. |
| ||
Använda begreppen i olika/nya sammanhang. | 000 | 000 | 000 |
När jag lärt mig begreppen kan jag använda dem på nya sätt. |
De Bonos hattar = Svart hatt - tänk negativt och kritisera, gul hatt – tänk positivt, vit hatt - utgå enbart från fakta utan att värdera, röd hatt – utgå från dina känslor, grön hatt – kom med nya idéer, blå hatt – strukturera och sammanfatta.