Skillnad mellan versioner av "Vem beskyddar gudarna? - Linn Spjuth"
Från Skolbok
Ingemar (Diskussion | bidrag) (Skapade sidan med ' <ul class="tabs" data-tab> <li class="tab-title active">Text</li> <li class="tab-title">Frågor</li> <li class="tab-titl...') |
Ingemar (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 16: | Rad 16: | ||
:berätta för mig om gudarna | :berätta för mig om gudarna | ||
− | |||
:berätta för mig om Afrodite | :berätta för mig om Afrodite | ||
Rad 23: | Rad 22: | ||
:berätta för mig om skarpa klor och grymma leenden | :berätta för mig om skarpa klor och grymma leenden | ||
:och män som aldrig igen kommer att se på en kvinna | :och män som aldrig igen kommer att se på en kvinna | ||
− | |||
:som om hon vore en bit av kött | :som om hon vore en bit av kött | ||
− | |||
:berätta för mig om Ares | :berätta för mig om Ares | ||
Rad 35: | Rad 32: | ||
:berätta för mig om baktändande vapen och för tidiga explosioner | :berätta för mig om baktändande vapen och för tidiga explosioner | ||
:som räddar fler liv än de tar | :som räddar fler liv än de tar | ||
− | |||
:berätta för mig om Artemis | :berätta för mig om Artemis | ||
Rad 47: | Rad 43: | ||
:pilar som flyger genom natten | :pilar som flyger genom natten | ||
:när små flickor är räddade från sina demoner | :när små flickor är räddade från sina demoner | ||
− | |||
:berätta för mig om Hades | :berätta för mig om Hades | ||
Rad 56: | Rad 51: | ||
:krigsveteraner borde behandlas bättre | :krigsveteraner borde behandlas bättre | ||
:berätta för mig om Hades som går genom natten | :berätta för mig om Hades som går genom natten | ||
− | |||
:och ger ett sista leende till förlorade själar | :och ger ett sista leende till förlorade själar | ||
:på vägen hem till sin fru | :på vägen hem till sin fru | ||
:som tar hand om de som inte förtjänar hans ömhet | :som tar hand om de som inte förtjänar hans ömhet | ||
− | |||
:berätta för mig om Persefone | :berätta för mig om Persefone | ||
Rad 70: | Rad 63: | ||
:medan hon går nedåt stan | :medan hon går nedåt stan | ||
:där de värsta skurkarna ligger och sover | :där de värsta skurkarna ligger och sover | ||
− | |||
:berätta för mig om Atena | :berätta för mig om Atena | ||
:i kvinnornas marsch i New York | :i kvinnornas marsch i New York | ||
:förundrad över hur dessa krav fortfarande måste krävas | :förundrad över hur dessa krav fortfarande måste krävas | ||
− | |||
:berätta för mig om Hestia | :berätta för mig om Hestia | ||
Rad 81: | Rad 72: | ||
:där hon delar ut soppa | :där hon delar ut soppa | ||
:och hoppas att hon kan ge någon en idé om ett hem | :och hoppas att hon kan ge någon en idé om ett hem | ||
− | |||
:berätta för mig om Poseidon | :berätta för mig om Poseidon | ||
Rad 87: | Rad 77: | ||
:och lär små pojkar att simma | :och lär små pojkar att simma | ||
:och hur han tänker att världen aldrig kommer överleva så här | :och hur han tänker att världen aldrig kommer överleva så här | ||
− | |||
:berätta för mig om dem som ingen tror på längre | :berätta för mig om dem som ingen tror på längre |
Versionen från 26 april 2022 kl. 13.11
Vem beskyddar gudarna?
Av Linn Spjuth
- berätta för mig om gudarna
- berätta för mig om Afrodite
- berätta för mig om hennes korta klänning och vargars yl
- som följer hennes kropp med lömska ögon
- berätta för mig om skarpa klor och grymma leenden
- och män som aldrig igen kommer att se på en kvinna
- som om hon vore en bit av kött
- berätta för mig om Ares
- som går ner för en bombad gata
- som letar efter överlevande
- berätta för mig om elden i hans ögon när han hör historierna om krig
- där barns död var ett segerjubel av stolthet
- berätta för mig om baktändande vapen och för tidiga explosioner
- som räddar fler liv än de tar
- berätta för mig om Artemis
- som hör böner från unga flickor
- med ingen annan att gå till
- än en glömd skugga i mörkret
- berätta för mig om händer på förbjudna platser
- och skrik tystade av kuddar
- som ekar i gudinnans öron
- berätta för mig om silvermånen och
- pilar som flyger genom natten
- när små flickor är räddade från sina demoner
- berätta för mig om Hades
- på hörnet mellan 59:e och 3dje
- där han håller en död mans andetag i sina händer
- berätta för mig om hur han försiktigt stoppar den i en flaska
- och lovar sig själv att han ska ge den till Ares
- krigsveteraner borde behandlas bättre
- berätta för mig om Hades som går genom natten
- och ger ett sista leende till förlorade själar
- på vägen hem till sin fru
- som tar hand om de som inte förtjänar hans ömhet
- berätta för mig om Persefone
- berätta för mig om hennes blomkronor och svarta klänningar
- hon som flyter genom gatorna
- berätta för mig om kniven i hennes hand
- och hennes leende ute efter blod
- medan hon går nedåt stan
- där de värsta skurkarna ligger och sover
- berätta för mig om Atena
- i kvinnornas marsch i New York
- förundrad över hur dessa krav fortfarande måste krävas
- berätta för mig om Hestia
- i boenden för hemlösa
- där hon delar ut soppa
- och hoppas att hon kan ge någon en idé om ett hem
- berätta för mig om Poseidon
- som fiskar skräp ur haven
- och lär små pojkar att simma
- och hur han tänker att världen aldrig kommer överleva så här
- berätta för mig om dem som ingen tror på längre
- berätta för mig om gudarna
- - vem beskyddar de nu?
1: Ta reda på vad orden i texten betyder innan du läser texten så förstår du den bättre. Använd: svenska.se, ordbok, Wikipedia eller Wiktionary.
2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:
A:
3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.
A:
4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text
A:
5: Öppna frågor saknar ett rätt svar, man kan bara diskutera kring dem.
A:
1: Ta reda på vad orden i texten betyder innan du läser texten så förstår du den bättre. Använd: svenska.se, ordbok, Wikipedia eller Wiktionary.
2; Att läsa på raderna innebär att söka information som finns tydligt angiven i texten:
A:
3: Att läsa mellan raderna innebär att man söker fram information som man förstår av textens sammanhang.
A:
4: Att läsa bortom raderna innebär att man kopplar ihop den kunskap man har sedan tidigare för att förstå sammanhanget i en text
A:
5: Öppna frågor saknar ett rätt svar, man kan bara diskutera kring dem.