Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Geografi"

Från Skolbok

m
m
 
(En mellanliggande version av samma användare visas inte)
Rad 57: Rad 57:
 
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"
 
|-  
 
|-  
!  [[Vår förgiftade värld - Tema NO/Geografi]] !! Beskrivning  
+
!  [[Vår förgiftade värld]] - Tema NO/Geografi !! Beskrivning  
 
|- valign="top"
 
|- valign="top"
 
| https://grundskoleboken.se/skolboken/images/giftig.jpg ||  
 
| https://grundskoleboken.se/skolboken/images/giftig.jpg ||  
  
Geografiämnet och NO-ämnena har många gemensamma teman.  
+
Geografiämnet och NO-ämnena handlar ofta om nästan samma saker.
  
Ofta försvinner dessa "mellan stolarna" när SO-lärare tänker att
+
Ofta försvinner dock dessa "mellan stolarna" när SO-lärare tänker att
  
 
''det här är någonting NO-lärarna lär ut så det gör inte jag''. Och tvärtom.
 
''det här är någonting NO-lärarna lär ut så det gör inte jag''. Och tvärtom.
Rad 72: Rad 72:
 
ett gemensamt tema för att belysa vad som händer när olika gifter sprids ut i vår miljö och påverkar  
 
ett gemensamt tema för att belysa vad som händer när olika gifter sprids ut i vår miljö och påverkar  
  
våra odlingsjordar, vattendrag och till och med liften vi andas. Och även både hur dessa gifter  
+
våra odlingsjordar, vattendrag och till och med luften vi andas. Och även både hur dessa gifter  
  
 
påverkar oss som lever nu och hur vi kan försöka minska skadorna de gör på oss.
 
påverkar oss som lever nu och hur vi kan försöka minska skadorna de gör på oss.
  
  
[[Vår förgiftade värld - Tema NO/Geografi]]
+
[[Vår förgiftade värld]] - Tema NO/Geografi
  
 
|}
 
|}

Nuvarande version från 25 september 2022 kl. 12.19

Vad är geografi? När jag gick i skolan på forntiden innebar det timme ut och timme in med att lära sig alla namnen på länder, huvudstäder osv. tills man bara hatade ämnet. Som tur är har den delen nästan försvunnit från dagens geografiundervisning. Istället är det tänkt att man skall lära sig varför det ser ut som det gör i vår värld och hur jordens resurser skall förvaltas. Personligen tycker jag att det är mycket roligare att lära sig än att nöta in alla norrlandsälvarnas namn och placering utantill.


Geografi, skolbok Beskrivning
geo.jpg Geografiämnet är det första ämnet som har en komplett skolbok.

Den innehåller 58 kapitel, 9 gemensamma med biologin, samt målbeskriving för lärare och ett projekt.

För att komma till samtliga kapitel om geografiämnet klickar du bara på länken: "Geografi, skolbok"

så kommer du till kapitelsidan.


Geografi, skolbok


Geografi, Sveriges landskap och län Beskrivning
SvenskaLandskap_100.png Sveriges 25 landskap

För att komma till samtliga kapitel om Sveriges olika landskap

klickar du bara på länken här under så kommer du till kapitelsidan.

Geografi, Sveriges landskap och län



Geografi, Sveriges landskap och län Beskrivning
FinskaLandskap_100.jpg Finlands nio historiska landskap

För att komma till samtliga kapitel om Finlands historiska landskap

klickar du bara på länken här under så kommer du till kapitelsidan.

Geografi Finlands landskap



Vår förgiftade värld - Tema NO/Geografi Beskrivning
giftig.jpg

Geografiämnet och NO-ämnena handlar ofta om nästan samma saker.

Ofta försvinner dock dessa "mellan stolarna" när SO-lärare tänker att

det här är någonting NO-lärarna lär ut så det gör inte jag. Och tvärtom.


Det här temat är tänkt att binda ihop NO-ämnena (biologi, kemi och fysik) och geografiämnet i

ett gemensamt tema för att belysa vad som händer när olika gifter sprids ut i vår miljö och påverkar

våra odlingsjordar, vattendrag och till och med luften vi andas. Och även både hur dessa gifter

påverkar oss som lever nu och hur vi kan försöka minska skadorna de gör på oss.


Vår förgiftade värld - Tema NO/Geografi

Åter till geografibokens register