Skillnad mellan versioner av "Geografi, skolbok"
Från Skolbok
Ingemar (Diskussion | bidrag) m |
Ingemar (Diskussion | bidrag) m |
||
(20 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 1: | Rad 1: | ||
− | + | https://grundskoleboken.se/skolboken/images/geo.jpg | |
[[Geografi]] | [[Geografi]] | ||
− | :''' | + | ==Lärobok, mellanstadiet eller repetition i högstadiet == |
− | ::[[ | + | |
− | ::[[ | + | '''Geografens testamente, Sverige''' ''(Mellanstadiet)'' |
− | ::[[ | + | :[http://ingemar-wiklund.se/geografens_testamente/ Arbetshäften i pdf-format till de åtta avsnitten] |
− | ::[[ | + | |
− | :::[[ | + | '''Sveriges landskapstyper''' ''(Mellanstadiet)'' |
+ | :[[Sveriges landskapstyper]] | ||
+ | ::[[Sveriges bergslandskap]] | ||
+ | ::[[Sveriges barrskogslandskap]] | ||
+ | ::[[Sveriges lövskogslandskap]] | ||
+ | ::[[Sveriges odlingslandskap]] | ||
+ | ::[[Sveriges stadslandskap]] | ||
+ | ::[[Sveriges våtmarkslandskap]] | ||
+ | ::[[Landskapet kring Sveriges sjöar och vattendrag]] | ||
+ | ::[[Landskapet kring Sveriges hav]] | ||
+ | |||
+ | |||
:'''Geologi''' | :'''Geologi''' | ||
::[[Geologi - mål i grundskolan]] | ::[[Geologi - mål i grundskolan]] | ||
Rad 18: | Rad 29: | ||
::[[Magmatisk berggrund]] | ::[[Magmatisk berggrund]] | ||
:::[[Magmatiska bergarter]] | :::[[Magmatiska bergarter]] | ||
− | |||
::[[Mineral]] | ::[[Mineral]] | ||
::[[Ädelstenar]] | ::[[Ädelstenar]] | ||
::[[Malmer]] | ::[[Malmer]] | ||
− | + | ::[[Stenredskap]] | |
− | + | ||
− | |||
− | |||
:'''Naturgeografi''' | :'''Naturgeografi''' | ||
::[[Jordens inre]] | ::[[Jordens inre]] | ||
Rad 31: | Rad 39: | ||
::[[Uppbyggande krafter]] | ::[[Uppbyggande krafter]] | ||
:::[[Kolcykeln och vulkaner]] | :::[[Kolcykeln och vulkaner]] | ||
+ | :::[[Supervulkaner]] | ||
::[[Nedbrytande krafter]] | ::[[Nedbrytande krafter]] | ||
::[[Istiden]] | ::[[Istiden]] | ||
Rad 37: | Rad 46: | ||
::[[Glaciärer]] | ::[[Glaciärer]] | ||
:::[[Glaciärernas framtid]] | :::[[Glaciärernas framtid]] | ||
− | ::[[ | + | |
− | + | ||
− | + | ==Lärobok för år 7 - (förslag) == | |
− | + | ||
− | + | '''Kartografi''' | |
− | + | ::[[Längdgrad och breddgrad]] | |
− | + | ::[[Kartritning]] | |
− | + | ::[[Tematiska kartor]] | |
+ | ::[[GIS]] | ||
+ | :::[[QGIS i skolan]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Klimatologi''' | ||
::[[Väder och klimat]] | ::[[Väder och klimat]] | ||
:::[[Klimatzonerna]] | :::[[Klimatzonerna]] | ||
Rad 54: | Rad 68: | ||
::[[Golfströmmen]] | ::[[Golfströmmen]] | ||
::[[El Niño]] | ::[[El Niño]] | ||
+ | ::[[IOD - Indian Ocean Dipole]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==Lärobok för år 8 - (förslag) == | ||
+ | |||
+ | :'''Kulturgeografi''' | ||
+ | ::[[Stadens framväxt och roller]] | ||
+ | ::[[Population]] | ||
+ | ::[[Emigration och immigration]] | ||
+ | ::[[Den gröna revolutionen]] | ||
+ | |||
+ | :'''Energi''' | ||
+ | ::[[Ändliga energiresurser]] | ||
+ | ::[[Förnybara energiresurser]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==Lärobok för år 9 - (förslag) == | ||
+ | |||
+ | '''Sårbara platser''' | ||
+ | ''I luften'' | ||
+ | ::[[Jordens atmosfär]] | ||
+ | :::[[Växthuseffekten]] | ||
+ | ::::[[Växthuseffekten i känsliga områden]] - allmän beskrivning | ||
+ | ::::[[Växthuseffekten i polarzonerna]] | ||
+ | ::::[[Växthuseffekten i Sverige]] - tempererad zon | ||
+ | ::::[[Växthuseffekten i subtropiska zonen]] | ||
+ | ::::[[Växthuseffekten i tropikerna]] | ||
+ | ::::[[Växthuseffekten - förnekarna]] | ||
+ | |||
+ | '''I havet''' | ||
::[[Oljekatastrofer]] | ::[[Oljekatastrofer]] | ||
::[[Havsnivåhöjning]] | ::[[Havsnivåhöjning]] | ||
Rad 65: | Rad 109: | ||
:::[[Valjakt]] | :::[[Valjakt]] | ||
− | + | '''Olika länder''' | |
− | ::[[ | + | ::[[Framtidens Australien]] |
− | ::[[ | + | ::[[Västsaharas fosfat, en konfliktskapare]] |
− | ::[[ | + | ::[[Somalia, torkans och översvämningarnas land]] |
− | + | ||
− | + | :[[Geografi, tema år 9 - Känsliga områden]] | |
− | + | ||
− | + | ||
+ | ==Lärobok, gymnasiet eller överkurs i högstadiet == | ||
+ | |||
:'''Geografiska teorier och modeller''' | :'''Geografiska teorier och modeller''' | ||
::[[Von Thünens isolerade stat]] | ::[[Von Thünens isolerade stat]] | ||
::[[Webers lokaliseringsteori]] | ::[[Webers lokaliseringsteori]] | ||
::[[Christallers centralortsteori]] | ::[[Christallers centralortsteori]] | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | ||
+ | ==IT som stöd och hjälp== | ||
+ | |||
+ | :[[Tour i Google Earth]] (Lektionsförslag) | ||
+ | |||
+ | :[[Leaflet i undervisningen]] (För lärare, inspiration) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==Lärarhandledning i geografi == | ||
+ | |||
:[[Geografi, mål enligt lgr 11]] | :[[Geografi, mål enligt lgr 11]] | ||
:[[Kartboksövningar, enkla]] | :[[Kartboksövningar, enkla]] | ||
− | + | ||
[[Kategori: Geografi]] | [[Kategori: Geografi]] |
Versionen från 25 september 2022 kl. 11.50
Innehåll
Lärobok, mellanstadiet eller repetition i högstadiet
Geografens testamente, Sverige (Mellanstadiet)
Sveriges landskapstyper (Mellanstadiet)
- Geologi
- Naturgeografi
Lärobok för år 7 - (förslag)
Kartografi
Klimatologi
- Världshaven
Lärobok för år 8 - (förslag)
- Kulturgeografi
Lärobok för år 9 - (förslag)
Sårbara platser I luften
I havet
Olika länder
Lärobok, gymnasiet eller överkurs i högstadiet
- Geografiska teorier och modeller
IT som stöd och hjälp
- Tour i Google Earth (Lektionsförslag)
- Leaflet i undervisningen (För lärare, inspiration)