Skillnad mellan versioner av "Judendom, skolbok"
Från Skolbok
Ingemar (Diskussion | bidrag) m |
Ingemar (Diskussion | bidrag) m |
||
(2 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 1: | Rad 1: | ||
− | + | https://grundskoleboken.se/skolboken/images/judendom.jpg | |
Rad 24: | Rad 24: | ||
2: Den babyloniska fångenskapens roll för judendomens framväxt | 2: Den babyloniska fångenskapens roll för judendomens framväxt | ||
+ | :[[Den babyloniska fångenskapen]] | ||
3: Vad innebär det att vara jude? | 3: Vad innebär det att vara jude? | ||
Rad 43: | Rad 44: | ||
11: Varianter av judendom samt sionismens framväxt | 11: Varianter av judendom samt sionismens framväxt | ||
− | 12: Kvinnans och mannens traditionella roller inom judendomen | + | 12: Kvinnans och mannens traditionella roller inom judendomen liksom synen på hbtq |
+ | |||
+ | |||
+ | <hr> | ||
+ | |||
+ | <b>Centralt innehåll enligt Lgr22</b> | ||
+ | |||
+ | :Vad judendomen kan betyda för människors behov av mening, gemenskap, identitet och förståelse av omvärlden. (3, 5, 12) | ||
+ | |||
+ | :Centrala tankegångar för huvudinriktningen inom judendomen (1, 6, 8, 9, 12) | ||
+ | |||
+ | :Likheter och skillnader i religiösa tolkningar mellan olika varianter av judendom (11) | ||
+ | |||
+ | :Judendomens symbolik i ritualer och i ceremonier samt i bilder, dans och liknande kulturella uttryck. (9) | ||
+ | |||
+ | :Judendomens uppkomst, spridning och geografiska utbredning i dag.(1, 2, 4) | ||
+ | |||
+ | :Hur judendomen visas i media och hur det kan påverka individer och samhället i stort. (7, 9, 10) | ||
+ | |||
+ | :Judendomens förändring från en religion till flera olika. (11) | ||
+ | |||
+ | :Judendomens konflikter, och samförstånd, med andra religioner och synsätt i frågor om: religionsfrihet, sexualitet och synen på kvinnors och mäns roller.(1, 7, 11, 12) | ||
+ | |||
+ | |||
[[Kategori:Religion]] | [[Kategori:Religion]] |
Nuvarande version från 18 september 2023 kl. 06.46
Kapitel:
Judendom - en kort beskrivning av religionen
1: Judarnas historia och Gamla Testamenet
- Skapelsen
- Lustgården
- Kain och Abel
- Patriarkerna
- Abraham och hans söner
- Jakob och Josef
- Moses
- Saul
- David
- Salomo
- Profeterna
2: Den babyloniska fångenskapens roll för judendomens framväxt
3: Vad innebär det att vara jude?
4: Var hittar man judar idag?
5: Konflikten mellan judendomen och islam
6: Judendomens syn på liv och död
7: Judendomen, förföljelsen och förintelsen
8: Gud, synagogorna och rabbinerna
9: Judiska högtider
10: Judendomen i populärkulturen
11: Varianter av judendom samt sionismens framväxt
12: Kvinnans och mannens traditionella roller inom judendomen liksom synen på hbtq
Centralt innehåll enligt Lgr22
- Vad judendomen kan betyda för människors behov av mening, gemenskap, identitet och förståelse av omvärlden. (3, 5, 12)
- Centrala tankegångar för huvudinriktningen inom judendomen (1, 6, 8, 9, 12)
- Likheter och skillnader i religiösa tolkningar mellan olika varianter av judendom (11)
- Judendomens symbolik i ritualer och i ceremonier samt i bilder, dans och liknande kulturella uttryck. (9)
- Judendomens uppkomst, spridning och geografiska utbredning i dag.(1, 2, 4)
- Hur judendomen visas i media och hur det kan påverka individer och samhället i stort. (7, 9, 10)
- Judendomens förändring från en religion till flera olika. (11)
- Judendomens konflikter, och samförstånd, med andra religioner och synsätt i frågor om: religionsfrihet, sexualitet och synen på kvinnors och mäns roller.(1, 7, 11, 12)