Lgr22, AI och fusk med texter i skolämnena
Från Skolbok
Elever har alltid fuskat på prov och på inlämningsuppgifter Problemet med den nya tekniken är att det blir lättare och lättare för eleverna att fuska, vilket skapar en kultur av "det gör jag sen" bland elever som hellre smygspelar spel eller ser på Youtubeklipp på lektionerna, istället för att göra vad de ska.
Ett sätt att komma runt problemet är att allt arbete på datorer sker på låsta sidor, eller att all bedömning vilar på prov i låsta datorer eller muntliga redovisningar, men det går rakt emot Lgr22:s intentioner. SO-ämnena i högstadiet är ett bra exempel där elever har svårt att uppnå godkänt betyg utan att själva surfa fritt på Internet, men det är inte omöjligt även om det kräver att läraren tar fram exempel på historiska källor, kartor och liknande material från Internet i förväg. Något som innebär en rejäl ökning av arbetsbördan för SO-lärare.
I svenska är det däremot mycket svårare. I de centrala innehållet finns:
- Informationssökning på bibliotek och på internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer.
- Hur man refererar, citerar och gör källhänvisningar, även referenser till digitala medier.
I betygskriterierna står det:
- Eleven söker och väljer med viss säkerhet information från olika källor och presenterar informationen på ett i huvudsak fungerande sätt, med egna formuleringar, ämnesrelaterat språk samt citat och källhänvisningar. Eleven för till viss del underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
De här delarna tillsammans brukar använmdas till SO-ämnena när eleverna skriver egna arbeten i de olika ämnena.