Åtgärder

Skillnad mellan versioner av "Geografens testamente - Världen"

Från Skolbok

m
m
Rad 9: Rad 9:
 
Lgr22, centralt innehåll för år 7-9: ''Vad klimat är och faktorer som påverkar klimatet. Människans påverkan på klimatet och konsekvenser av klimatförändringar för människa, sam­hälle och natur i olika delar av världen.''  
 
Lgr22, centralt innehåll för år 7-9: ''Vad klimat är och faktorer som påverkar klimatet. Människans påverkan på klimatet och konsekvenser av klimatförändringar för människa, sam­hälle och natur i olika delar av världen.''  
  
, för att förstå hur, och varför, klimatet förändras måste eleverna också ha en gedigen kunskap om klimatet, och där kommer "Geografens testamente, världen" in. En serie som fokuserar på jordens klimatzoner.
+
Skillnaden mellan mellan- och högstadiet är att mellanstadiets kurs är mer inriktad på var klimatzonerna finns och hur det ser ut där, medan högstadiet lägger tyngdpunkten på hur klimatet på olika platser på jorden påverkar hur människor lever just där, och hur detta förändras i takt med klimatförändringarna. För att förstå hur, och varför, klimatet förändras måste eleverna i högstadiet också ha en gedigen kunskap om klimatet, och där kommer "Geografens testamente, världen" in. En serie som fokuserar på jordens klimatzoner.
  
Det finns en lärarhandledning till serien av ''Åsa Colliander–Celik'', som är mycket bra för mellanstadiet, men som passar mindre bra för högstadiet. Därför är detta en omarbetat och mer avancerad version.
+
Det finns en lärarhandledning till serien av ''Åsa Colliander–Celik'', som är mycket bra för mellanstadiet, men som passar mindre bra för högstadiet där tyngdpunkten ligger på hur människor påverkas av klimatförändringarna. Därför är detta en omarbetat och mer avancerad version där Colliander–Celik:s frågor till avsnitten inte används utan eleverna får andra frågor, även om avsnitten är desamma.
  
 
Hela serien finns på UR:s hemsida: https://urplay.se/sok?query=geografens+testamente+v%C3%A4rlden och varje avsnitt är ca 20 minuter.
 
Hela serien finns på UR:s hemsida: https://urplay.se/sok?query=geografens+testamente+v%C3%A4rlden och varje avsnitt är ca 20 minuter.
Rad 38: Rad 38:
  
  
==Lektion 3 - xxx==
+
==Lektion 3 - Savann==
:Gå igenom
+
:Gå igenom savannen i Afrika men också Llanos i Sydamerika så de förstår att savann finns på andra platser
 +
:Gå igenom regn- och torrperioderna och hur det påverkar människor och djur
 +
:Förklara vad ''Den intertropiska konvergenszonen'' (ITCZ) är
 +
:Förklara vad den traditionella livsstilen är och visa filmklipp över Himba-folket från Youtube
 +
:Förklara konflikter mellan lantbrukare - herdar och vilda djur och varför det leder till utrotning av djur på savannen
 +
:Förklara vad Sahel är (egentligen stäpp) och varför det är en konfliktzon när mer och mer savann blir till stäpp
 +
 
 +
:Visa avsnittet "Möte på savannen" )20 min) https://urplay.se/program/232177-geografens-testamente-varlden-mote-pa-savannen
 +
:Titta/gör på arbetsbladet om Namibia: https://www.ur.se/mb/pdf/Arbetsblad/233000-233999/233630-3_GT_3NamibiaSavann.pdf
 +
:Titta/gör arbetsbladet om Botswana: https://www.ur.se/mb/pdf/Arbetsblad/233000-233999/233995-2_GT_3Botswana.pdf
 +
:Avsluta med att visa Floras dagbok om savannen (3 min): https://urplay.se/program/232124-geografens-testamente-floras-loggbok-savann
  
  

Versionen från 28 april 2024 kl. 06.38

Introduktion

Geografens testamente är en filmserie som egentligen tagits fram för mellanstadiet, främst år 6. Eftersom elever i år 7 bara är ett år äldre kan serien även användas i högstadiet vid repetition av klimatzonerna. Från Lfr22 har utbildningen om klimatzonerna pressats ner i mellanstadiet igen, från Lgr11. Vilket är synd:

Lgr22, centralt innehåll för år 4-6: Klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar männi­skans livsmiljöer.

Eftersom eleverna ska undervisas om klimatkrisen och dess följder krävs en repetition av det de lärt sig i mellanstadiet om klimatet, och det tas även upp i Lgr 22:

Lgr22, centralt innehåll för år 7-9: Vad klimat är och faktorer som påverkar klimatet. Människans påverkan på klimatet och konsekvenser av klimatförändringar för människa, sam­hälle och natur i olika delar av världen.

Skillnaden mellan mellan- och högstadiet är att mellanstadiets kurs är mer inriktad på var klimatzonerna finns och hur det ser ut där, medan högstadiet lägger tyngdpunkten på hur klimatet på olika platser på jorden påverkar hur människor lever just där, och hur detta förändras i takt med klimatförändringarna. För att förstå hur, och varför, klimatet förändras måste eleverna i högstadiet också ha en gedigen kunskap om klimatet, och där kommer "Geografens testamente, världen" in. En serie som fokuserar på jordens klimatzoner.

Det finns en lärarhandledning till serien av Åsa Colliander–Celik, som är mycket bra för mellanstadiet, men som passar mindre bra för högstadiet där tyngdpunkten ligger på hur människor påverkas av klimatförändringarna. Därför är detta en omarbetat och mer avancerad version där Colliander–Celik:s frågor till avsnitten inte används utan eleverna får andra frågor, även om avsnitten är desamma.

Hela serien finns på UR:s hemsida: https://urplay.se/sok?query=geografens+testamente+v%C3%A4rlden och varje avsnitt är ca 20 minuter.


Lektion 1 - introduktion

Gå igenom vad klimatzonerna är.
Gå igenom varför de ligger där de ligger ett facit kan hittas här:
Gå igenom hur klimatdiagram fungerar,
Förklara speciellt Hadleycellerna och dess inverkan på klimatet i: öken - stäpp - savann - regnskog

Visa filmavsnittet https://urplay.se/serie/232175-geografens-testamente-varlden där vi får veta vilka huvudpersonerna är och hur historien börjar.

Följande extramaterial finns på UR:s hemsida:

Blindkarta över världen: https://www.ur.se/mb/pdf/Arbetsblad/233000-233999/233625-2_GT_V%C3%A4rldskarta.pdf att skriva ut om eleverna vill följa resan under filmavsnittens gång.
Arbetsbla 1l över Namibia, finns hos UR: https://www.ur.se/mb/pdf/Arbetsblad/233000-233999/233628-4_GT_1Namibia.pdf
Karta att måla in klimatzonerna på: https://www.ur.se/mb/pdf/Arbetsblad/233000-233999/233626-2_GT_Klimatzoner.pdf ett facit kan hittas här.
Karta för "skattjakt" där elever spelar parvis, ungefär som att sänka fartyg: https://www.ur.se/mb/pdf/Arbetsblad/233000-233999/233627-2_GT_Skattjakt.pdf


Lektion 2 - öknen

Gå igenom 30:e breddgraden mer i detalj. Nord och Syd. Ta gärna upp andra öknar som inte passar i mönstret, som: Saltöknar i Bolivia, Gobiöknen eller Antarktis. Förklara hur dessa uppstått så att eleverna kan jämföra traditionella sandöknar med dessa.
Förklara begreppet "ökenspridning" och hur ökenområdena på jorden långsamt ökar i takt med att temperaturen på jorden går upp. Ofta till bekostnad av minskade regnskogar och savanner.
Visa avsnittet "Vilse i öknen" (21 min) : https://urplay.se/program/232174-geografens-testamente-varlden-vilse-i-oknen som visar Namiböknen.
Avsluta med att visa "Floras dagbok - öken" (3 min): https://urplay.se/serie/232115-geografens-testamente-floras-loggbok


Lektion 3 - Savann

Gå igenom savannen i Afrika men också Llanos i Sydamerika så de förstår att savann finns på andra platser
Gå igenom regn- och torrperioderna och hur det påverkar människor och djur
Förklara vad Den intertropiska konvergenszonen (ITCZ) är
Förklara vad den traditionella livsstilen är och visa filmklipp över Himba-folket från Youtube
Förklara konflikter mellan lantbrukare - herdar och vilda djur och varför det leder till utrotning av djur på savannen
Förklara vad Sahel är (egentligen stäpp) och varför det är en konfliktzon när mer och mer savann blir till stäpp
Visa avsnittet "Möte på savannen" )20 min) https://urplay.se/program/232177-geografens-testamente-varlden-mote-pa-savannen
Titta/gör på arbetsbladet om Namibia: https://www.ur.se/mb/pdf/Arbetsblad/233000-233999/233630-3_GT_3NamibiaSavann.pdf
Titta/gör arbetsbladet om Botswana: https://www.ur.se/mb/pdf/Arbetsblad/233000-233999/233995-2_GT_3Botswana.pdf
Avsluta med att visa Floras dagbok om savannen (3 min): https://urplay.se/program/232124-geografens-testamente-floras-loggbok-savann


Lektion 4 - xxx

Gå igenom

[[Kategori:Geografe


Lektion 5 - xxx

Gå igenom


Lektion 6 - xxx

Gå igenom


Lektion 7 - xxx

Gå igenom


Lektion 8 - xxx

Gå igenom


Lektion 9 - xxx

Gå igenom


Lektion 10 - xxx

Gå igenom


Lektion 11 - xxx

Gå igenom


Lektion 12 - xxx

Gå igenom


nstestamente]]