Geografens testamente - Världen
Från Skolbok
Innehåll
Introduktion
Geografens testamente är en filmserie som egentligen tagits fram för mellanstadiet, främst år 6. Eftersom elever i år 7 bara är ett år äldre kan serien även användas i högstadiet vid repetition av klimatzonerna. Från Lfr22 har utbildningen om klimatzonerna pressats ner i mellanstadiet igen, från Lgr11. Vilket är synd:
Lgr22, centralt innehåll för år 4-6: Klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människans livsmiljöer.
Eftersom eleverna ska undervisas om klimatkrisen och dess följder krävs en repetition av det de lärt sig i mellanstadiet om klimatet, och det tas även upp i Lgr 22:
Lgr22, centralt innehåll för år 7-9: Vad klimat är och faktorer som påverkar klimatet. Människans påverkan på klimatet och konsekvenser av klimatförändringar för människa, samhälle och natur i olika delar av världen.
Skillnaden mellan mellan- och högstadiet är att mellanstadiets kurs är mer inriktad på var klimatzonerna finns och hur det ser ut där, medan högstadiet lägger tyngdpunkten på hur klimatet på olika platser på jorden påverkar hur människor lever just där, och hur detta förändras i takt med klimatförändringarna. För att förstå hur, och varför, klimatet förändras måste eleverna i högstadiet också ha en gedigen kunskap om klimatet, och där kommer "Geografens testamente, världen" in. En serie som fokuserar på jordens klimatzoner.
Det finns en lärarhandledning till serien av Åsa Colliander–Celik, som är mycket bra för mellanstadiet, men som passar mindre bra för högstadiet där tyngdpunkten ligger på hur människor påverkas av klimatförändringarna. Därför är detta en omarbetat och mer avancerad version där Colliander–Celik:s frågor till avsnitten inte används utan eleverna får andra frågor, även om avsnitten är desamma.
Hela serien finns på UR:s hemsida: https://urplay.se/sok?query=geografens+testamente+v%C3%A4rlden och varje avsnitt är ca 20 minuter.
Lektion 1 - introduktion
- Gå igenom vad klimatzonerna är.
- Gå igenom varför de ligger där de ligger ett facit kan hittas här:
- Gå igenom hur klimatdiagram fungerar,
- Förklara speciellt Hadleycellerna och dess inverkan på klimatet i: öken - stäpp - savann - regnskog
Visa filmavsnittet https://urplay.se/serie/232175-geografens-testamente-varlden där vi får veta vilka huvudpersonerna är och hur historien börjar.
Följande extramaterial finns på UR:s hemsida:
- Blindkarta över världen: https://www.ur.se/mb/pdf/Arbetsblad/233000-233999/233625-2_GT_V%C3%A4rldskarta.pdf att skriva ut om eleverna vill följa resan under filmavsnittens gång.
- Arbetsbla 1l över Namibia, finns hos UR: https://www.ur.se/mb/pdf/Arbetsblad/233000-233999/233628-4_GT_1Namibia.pdf
- Karta att måla in klimatzonerna på: https://www.ur.se/mb/pdf/Arbetsblad/233000-233999/233626-2_GT_Klimatzoner.pdf ett facit kan hittas här.
- Karta för "skattjakt" där elever spelar parvis, ungefär som att sänka fartyg: https://www.ur.se/mb/pdf/Arbetsblad/233000-233999/233627-2_GT_Skattjakt.pdf
Lektion 2 - öknen
- Gå igenom 30:e breddgraden mer i detalj. Nord och Syd. Ta gärna upp andra öknar som inte passar i mönstret, som: Saltöknar i Bolivia, Gobiöknen eller Antarktis. Förklara hur dessa uppstått så att eleverna kan jämföra traditionella sandöknar med dessa.
- Förklara begreppet "ökenspridning" och hur ökenområdena på jorden långsamt ökar i takt med att temperaturen på jorden går upp. Ofta till bekostnad av minskade regnskogar och savanner.
- Visa avsnittet "Vilse i öknen" (21 min) : https://urplay.se/program/232174-geografens-testamente-varlden-vilse-i-oknen som visar Namiböknen.
- Avsluta med att visa "Floras dagbok - öken" (3 min): https://urplay.se/serie/232115-geografens-testamente-floras-loggbok
Lektion 3 - Savann
- Gå igenom savannen i Afrika men också Llanos i Sydamerika så de förstår att savann finns på andra platser
- Gå igenom regn- och torrperioderna och hur det påverkar människor och djur
- Förklara vad Den intertropiska konvergenszonen (ITCZ) är
- Förklara vad den traditionella livsstilen är och visa filmklipp över Himba-folket från Youtube
- Förklara konflikter mellan lantbrukare - herdar och vilda djur och varför det leder till utrotning av djur på savannen
- Förklara vad Sahel är (egentligen stäpp) och varför det är en konfliktzon när mer och mer savann blir till stäpp
- Visa avsnittet "Möte på savannen" )20 min) https://urplay.se/program/232177-geografens-testamente-varlden-mote-pa-savannen
- Titta/gör på arbetsbladet om Namibia: https://www.ur.se/mb/pdf/Arbetsblad/233000-233999/233630-3_GT_3NamibiaSavann.pdf
- Titta/gör arbetsbladet om Botswana: https://www.ur.se/mb/pdf/Arbetsblad/233000-233999/233995-2_GT_3Botswana.pdf
- Avsluta med att visa Floras dagbok om savannen (3 min): https://urplay.se/program/232124-geografens-testamente-floras-loggbok-savann
Lektion 4 - Indiska oceanen
Avsnittet är ett mellanavsnitt som kan slås ihop med avsnittet innan eller efter vid tidsbrist!
- Gå igenom regnskog, använd Moçambique och Sri lanka som exempel.
- Visa filmen "Över Indiska oceanen" (20 min) https://urplay.se/program/232173-geografens-testamente-varlden-over-indiska-oceanen
- Titta/gör arbetsbladet om Moçambique : https://www.ur.se/mb/pdf/Arbetsblad/233000-233999/233633-3_GT_4Mo%C3%A7ambique.pdf
- Titta/gör arbetsbladet om Sri Lanka: https://www.ur.se/mb/pdf/Arbetsblad/233000-233999/233634-2_GT_4Sri_Lanka.pdf
- Gå igenom
Lektion 6 - xxx
- Gå igenom
Lektion 7 - xxx
- Gå igenom
Lektion 8 - xxx
- Gå igenom
Lektion 9 - xxx
- Gå igenom
Lektion 10 - xxx
- Gå igenom
Lektion 11 - xxx
- Gå igenom
Lektion 12 - xxx
- Gå igenom