Åtgärder

Prompter för lärare och elever

Från Skolbok

Version från den 3 juni 2025 kl. 06.27 av Ingemar (Diskussion | bidrag)
(skillnad) ← Äldre version | Nuvarande version (skillnad) | Nyare version → (skillnad)

The three main prompt types we compared (Figure 1 from Gao et al., Evaluating Large Language Models on Wikipedia-Style Survey Generation).png


Prompterna kommer att förändras när AI förändras och jag är medveten om att promptexemplen kommer att vara föråldrade inom något år. Men de kommer troligen alltid att fungera som inspiration du kan bygga vidare på.

Vissa prompter är på engelska, vissa på svenska. Det beror på att prompter vanligtvis blir bättre på engelska, samtidigt som elever vanligtvis behöver prompter på svenska.

Elever behöver kunna öva på innehållet i lektionerna på olika vis, så här finns prompter för det.

AI prompter för att öva

Som lärare behöver du skapa lektionsmaterial. Allt från texter till olika övningar. Här finns promptexempel för detta.

AI prompter för att skapa

AI ska aldrig användas för att rätt elevuppgifter, det är lärarens uppgift. Däremot kan AI vara bra när du är osäker och kan behöva någon som ger en extra åsikt om vad som är bra eller dåligt i det elever skapat.

AI prompter för att bedöma


Övriga prompter

Det finns även annat att tänka på när det gäller AI och prompter.


Bedöm om en text är skriven av en AI (för lärare)

Hur avgör du om en text skrivit av en elev eller en A?

AI - förbjudet och tillåtet (För lärare, att gå igenom med elever - texten upplagd som ett bildspel)

Ta hjälp av AI vid skrivning av faktatexter (kort version, för elever)
Förklaringsmodell över hur elever får använda AI på ett bra sätt, och inte som en kopieringsmaskin.

Bortom prompterna, låt AI arbeta för dig (för lärare)

Allmänna tips för lärare som funderar på hur man kan använda AI i arbetet.

Skapa en optimal AI prompt (för lärare)

Exempel på vad du kan tänka på när du skaparen prompt.